برای اولین بار، درآمد اپلیکیشنهای غیربازی در اپ استور آمریکا از بازیهای موبایلی پیشی گرفت
دادهها نشان میدهد رفتار کاربرانی آمریکایی در بازار اپلیکیشن با تغییر بزرگی مواجه شده است. برای نخستین بار در تاریخ اپ استور، در ماه می ۲۰۲۲ (اردیبهشت و خرداد ۱۴۰۱) هزینهکرد کاربران آمریکایی در اپلیکیشنها از هزینهکرد آنها در بازیهای موبایلی پیشی گرفت و این روند در ماه ژوئن ۲۰۲۲ (خرداد و تیر ۱۴۰۱) نیز ادامه پیدا کرد. این موضوع باعث شد در فصل دوم سال جاری میلادی، درآمد کلی اپلیکیشنها بیشتر از درآمد کلی بازیها شود و به ۳٫۴ میلیارد دلار برسد. هزینهکرد کاربران در بازیهای موبایلی ۳٫۳ میلیارد دلار بود.
آمار مذکور توسط مؤسسهی Sensor Tower گردآوری شده و مختصبه شعبهی آمریکای فروشگاه آنلاین اپ استور است. تککرانچ مینویسد با ادامهی روندی که نقطهی آغازش ماه می (اردیبهشت و خرداد) بود، در ماه ژوئن (خرداد و تیر) ۵۰٫۳ درصد از کل هزینهکرد کاربران آمریکایی به اپلیکیشنهای موبایلی اختصاص داده شد. درمقایسه، تنها پنج سال پیش بازیهای موبایلی بیش از دو سوم کل هزینهکرد کاربران آمریکایی در اپ استور را به خود اختصاص داده بودند.
ظاهراً تغییرات یادشده صرفاً در شعبهی آمریکای اپ استور مشاهده شده و در فروشگاه پلی استور همچنان درآمد بازیهای موبایلی بیشتر از اپلیکیشنها است. در فصل دوم ۲۰۲۲، کاربران آمریکایی سیستمعامل اندروید ۲٫۳ میلیارد دلار در بازیها خرج کردند، درحالیکه هزینهکرد آنها در اپلیکیشنها تقریباً یک میلیارد دلار اعلام شده است.
تغییر هزینهکرد کاربران در اپ استور آمریکا مهمترین نکتهای است که در گزارش جدید مؤسسهی Sensor Tower یافت میشود. این موضوع به وضوح نشان میدهد اپل توانسته با موفقیت نوعی اقتصاد مبتنیبر سرویس اشتراکی ایجاد کند تا تنوع بیشتری از اپلیکیشنها بتوانند به درآمدهای قابلتوجهی دست پیدا کنند.
آمار نشان میدهد درآمد قابلتوجه سرویس اشتراکی صرفاً عاید شرکتهای بزرگ نمیشود و سایر توسعهدهندگان نیز درآمدهای خوبی به جیب زدهاند. در فصل دوم سال جاری میلادی، ۴۰۰ اپلیکیشن و بازی در اپ استور آمریکا بیش از یک میلیون دلار درآمد کسب کردند. این عدد در مقایسه با درآمد اپلیکیشنها در فصل دوم سال ۲۰۱۶ به میزان هشت برابر بزرگتر شده است.
همچنین ۶۱ اپلیکیشن در اپ استور آمریکا توانستهاند در فصل دوم ۲۰۲۲ حداقل ۱۰ میلیون دلار درآمد کسب کنند. در فصل دوم ۲۰۱۶، اپلیکیشنها در اپ استور آمریکا حدوداً یک میلیون دلار درآمد کسب کرده بودند. شماری از اپلیکیشنها نظیر یوتیوب، HBO Max، تیکتاک، تیندر، دیزنی پلاس، هولو و Bumble در فصل دوم سال جاری میلادی به درآمد ۵۰ میلیون دلار رسیدهاند.
درآمد اصلی اپلیکیشنها ازطریق سرویس اشتراکی به دست آمده و آمار نشان میدهد درآمد حاصل از سرویس اشتراکی در سالهای اخیر بهصورت مداوم رشد کرده است. در سال ۲۰۱۹ و اوایل سال ۲۰۲۰، میزان رشد درآمد بازیهای موبایلی بهطور مداوم بیشتر از اپلیکیشنها بود. با آغاز دنیاگیری ویروس کرونا هزینهکرد کاربران در بازیهای موبایلی مجدداً به اوج رسید، بااینحال با فرا رسیدن اواخر سال ۲۰۲۰، میزان رشد درآمد اپلیکیشنها از بازیها پیشی گرفت و در سال ۲۰۲۱ شکاف بین این دو افزایش پیدا کرد.
با وجود افزایش درآمد اپلیکیشنها، در فصل دوم سال ۲۰۲۲ یکسری اتفاقات دیگر نیز رخ داد که چندان برای اقتصاد اپلیکیشن خوشایند نبود. آمار Sensor Tower نشان میدهد در فصل دوم، هزینهکرد کاربران آمریکایی در اپلیکیشنها و بازیها برای اولین بار کاهش پیدا کرده است.
در آغاز دنیاگیری کرونا میزان رشد سالانهی هزینهکرد کاربران در عرض ۱۲ ماه از ۲۰ تا ۳۰ درصد به حدوداً ۳۵ تا ۵۵ درصد افزایش یافت، اما در می ۲۰۲۲ (اردیبهشت و خرداد ۱۴۰۱) هزینهکرد کاربران آمریکایی در اپلیکیشنها کاهش یافت چون مردم کمکم از قرنطینه خارج شدند و تصمیم گرفتند پول خود را صرف رستوران رفتن و سفر کردن بکنند. با وجود افت هزینهکرد در فصل دوم ۲۰۲۲، میزان پولی که کاربران در این بازهی زمانی در اپلیکیشنها و بازیها خرج کردهاند همچنان ۷۱ درصد بیشتر از فصل دوم سال ۲۰۱۹ بوده است.
بررسیها نشان میدهد در آمریکا و بریتانیا میزان دانلود اپلیکیشنهای حوزهی سفر به دلیل فرا رسیدن تابستان رکوردشکنی کرده است. همچنین میزان دانلود اپلیکیشنهای شرکتهای هواپیمایی در این دو کشور بیش از ۳۰ درصد بیشتر از فصل دوم ۲۰۱۹ بوده است.
در فصل دوم ۲۰۲۲ میزان دانلود اپلیکیشن در سراسر دنیا کاهش یافت و مجموعاً به ۳۵ میلیارد نصب رسید که نشان از افت سالانهی ۲٫۵ درصدی دارد. میزان دانلود اپلیکیشن در اپ استور ۱٫۳ درصد افت کرد و به ۷٫۸ میلیارد بار رسید. تعداد دانلود اپلیکیشن در گوگل پلی با افت سه درصدی به ۲۷٫۲ میلیارد بار کاهش پیدا کرد.
پردانلودترین اپلیکیشن در سطح دنیا در فصل دوم ۲۰۲۲ تیکتاک بود. در ۱۰ فصل اخیر، تیکتاک توانسته هشت بار در رتبهی اول جای بگیرد. میزان علاقهی کاربران به تیکتاک بسیار افزایش پیدا کرده است. تیکتاک در فصل دوم سال جاری میلادی ۱۸۷ میلیون بار دانلود شده است. این آمار دانلود نسخهی چینی تیکتاک یعنی Douyin را نیز شامل میشود.
پس از تیکتاک، اینستاگرام و فیسبوک و واتساپ و اسنپچت بهترتیب در رتبههای بعدی جای گرفتند.
در بازهی زمانی موردبحث، Subway Surfers بیشتر از هر بازی دیگری دانلود شد (بیش از ۸۰ میلیون بار). این نخستین بار از سال ۲۰۱۴ تاکنون است که میزان دانلود فصلی Subway Surfers تا این حد افزایش پیدا میکند.
مطابق آمار بخش اعظم هزینهکرد کاربران چینی همچنان به بازیهای موبایلی اختصاص دارد. در فصل دوم سال جاری میلادی ۶۵ درصد از هزینهکرد چینیها مختص به بازیها بود و ۳۵ درصد بقیه برای اپلیکیشن خرج شد.
نظرات