تحقیقات جدید نشان می‌دهد کودکان و نوجوانان تیک‌تاک را به یوتیوب ترجیح می‌دهند

پنج‌شنبه ۲۳ تیر ۱۴۰۱ - ۱۵:۰۰
مطالعه 4 دقیقه
آمار منتشرشده توسط Qustodio نشان می‌دهد کودکان و نوجوانان به صورت روزانه زمان بیشتری را در تیک‌تاک نسبت به یوتیوب صرف می‌کنند.
تبلیغات

ژوئن ۲۰۲۰ زمانی بود که تیک تاک از نظر میانگین دقیقه‌های روزانه‌ای که افراد ۴ تا ۱۸ سال در پلتفرم‌های ویدئویی صرف می‌کنند، از یوتیوب پیشی گرفت. در آن ماه، این شبکه‌ی اجتماعی چینی برای اولین‌بار گوی رقابت را از یوتیوب قاپید زیرا جمعیت جوان‌تر به‌طور متوسط ۸۲ دقیقه در روز در این پلتفرم بودند که درمقابل ۷۵ دقیقه‌ی یوتیوب زمان بیشتری بود.

در سال‌های پس از آن، تیک‌تاک همچنان بر کاربران جوان‌تر تسلط داشته است. تا پایان سال ۲۰۲۱، کودکان و نوجوانان به‌طور متوسط ​​۹۱ دقیقه در روز ویدئوهای پلتفرم مذکور را تماشا می‌کردند درحالی‌که تنها ۵۶ دقیقه برای تماشای یوتیوب زمان گذاشته می‌شد.

تک‌کرانچ می‌نویسد اکنون بار دیگر آمار نشان می‌دهد کودکان و نوجوانان زمان بیشتری را برای تماشای ویدیوها در تیک‌تاک نسبت به یوتیوب صرف می‌کنند. اطلاعات جدید مبتنی‌بر میزان استفاده این گروه سنی از تیک‌تاک و یوتیوب در سراسر پلتفرم‌ها است که توسط سازنده نرم‌افزار کنترل والدین Qustodio و با استفاده از تجزیه و تحلیل ۴۰۰ هزار خانواده که حساب‌هایی با سرویس آن برای نظارت والدین دارند، گردآوری شده است. درواقع، این داده‌ها میزان استفاده واقعی آن‌ها از اپ‌ها و وب‌سایت‌ها را نشان می‌دهند.

تیک تاک

باید به این نکته اشاره کرد که آمار منتشرشده درباره‌ی میزان تماشای ویدئوها به صورت میانگین نوشته شده است. این یعنی کودکان لزوماً هرروز یک ساعت و نیم برای تیک‌تاک و یک ساعت برای یوتیوب وقت نمی‌گذارند.

می‌توان از اطلاعات به‌دست‌آمده متوجه شد، یوتیوب در حال از دست دادن کنترل خود بر نسل بعدی کاربران وب است. زیرا این افراد ترجیح می‌دهند بیشتر زمان خود را در تیک‌تاک بگذرانند و ویدئوهای کوتاه و سرگرم‌کننده تماشا کنند.

Qustodio در گزارش سالانه قبلی خود میزان استفاده کودکان از اپ‌ها را تجزیه و تحلیل کرده بود. نتیجه‌ی تحقیقات نشان داد تیک‌تاک از نظر میانگین زمان صرف‌شده به یوتیوب نزدیک شده است. البته باید گفت که گزارش مذکور بیشتر روی ترندهای سال ۲۰۱۹ تمرکز داشت و صرفاً اوایل ۲۰۲۰ را لحاظ کرده بود. درواقع، شرکت قصد داشت در گزارش خود افزایش ارتباط مردم ازطریق دنیای مجازی در روزهای کرونایی را نشان دهد.

طبق یافته‌های Qustodio، یوتیوب در سال ۲۰۱۹ همچنان جلوتر بود، زیرا کودکان و نوجوانان به‌طور متوسط ​​۴۸ دقیقه را در سطح جهانی در این پلتفرم سپری می‌کردند (در مقایسه با ۳۸ دقیقه در تیک‌تاک)؛ اما با تغییر کاربری که در ژوئن ۲۰۲۰ رخ داد، این شبکه اجتماعی چینی با میانگین ۷۵ دقیقه در روز (در مقایسه با ۶۴ دقیقه برای یوتیوب) در صدر قرار گرفت.

یوتیوب

طی سال گذشته، میانگین حضور کاربران در هر کدام از این دو پلتفرم پخش ویدئو نسبت به هم متفاوت‌تر شدند. در سال ۲۰۲۱، جمعیت جوان‌تر به‌طور متوسط ۹۱ دقیقه در روز را در تیک‌تاک می‌گذراندند، در صوتی که تنها ۵۶ دقیقه به تماشای ویدئوهای یوتیوب اختصاص می‌دادند.

شرکت Qustodio همچنین آماری را برای کشورهای پیشرو مانند ایالات متحده آمریکا، بریتانیا و اسپانیا منتشر کرد که در مقایسه با ترندهای جهانی، تغییر بیشتری را بر مبنای منطقه‌ای نشان می‌دهند. به‌عنوان مثال، کودکان و نوجوانان آمریکایی در سال گذشته به‌طور متوسط روزانه ​​۹۹ دقیقه در تیک‌تاک (درمقابل ۶۱ دقیقه در یوتیوب) صرف کردند. در بریتانیا، استفاده روزانه از تیک‌تاک به ۱۰۲ دقیقه در روز رسید، درحالی‌که سهم یوتیوب تنها ۵۳ دقیقه بود. باید توجه داشته باشیم که این ارقام شامل استفاده از وب‌سایت و اپلیکیشن می‌شود.

بدون شک، یوتیوب به خوبی از این تغییر در رفتار مصرف‌کننده آگاه است. به‌همین‌دلیل یوتیوب، اینستاگرام، فیسبوک و اسنپ‌چت همگی اکنون فید ویدیوی عمودی کوتاه تیک‌تاک را به اپلیکیشن‌های خود اضافه کرده‌اند.

گزارش سالانه‌ی بزرگ‌تر Qustodio نشان می‌دهد که یوتیوب تنها سرویسی نیست که تحت تأثیر ظهور تیک‌تاک و علایق خاص نسل جدید قرار گرفته است. جوانان ترکیب متفاوتی از اپ‌ها را نسبت به نسل پیشین مورد استفاده قرار می‌دهند.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات