فایرفاکس با قطع کامل دسترسی به کوکی‌های مرورگر، حریم خصوصی کاربر را ارتقا می‌دهد

چهارشنبه ۲۵ خرداد ۱۴۰۱ - ۱۶:۰۰
مطالعه 3 دقیقه
فایرفاکس با ارائه‌ی پیش‌فرض قابلیت حفاظت کامل از کوکی‌ها برای همه‌ی کاربران، حریم خصوصی را بهبود می‌دهد. این مرورگر درواقع قصد دارد با این اقدام محافظت‌های ضدردیابی خود را ارتقا دهد.
تبلیغات

مرورگر فایرفاکس که قبلاً به محافظت از حریم‌خصوصی شناخته شده شده بود، به‌لطف ویژگی جدید محدودکننده‌ی کوکی که بنیاد موزیلا به‌تازگی آن را معرفی کرده است، درشرف خصوصی‌تر شدن قرار دارد.

این تغییر با عنوان محافظت کامل از کوکی‌ها ( Total Cookie Protection) با محدود کردن توانایی وب‌سایت‌ها برای خواندن کوکی‌های ایجاد‌شده ازطریق سرویس‌های شخص‌ثالث، محافظت بیشتری دربرابر ردیابی آنلاین ارائه می‌دهد. براساس پست وبلاگی موزیلا، دسترسی به هر کوکی، محدود به وب‌سایتی خواهد بود که آن کوکی را در مرورگر کاربر ذخیره کرده است، بنابراین کوکی ایجاد شده ازطریق یک وب‌سایت یا سرویس، توسط سایر وب‌سایت‌هایی که کاربر از آن‌ها بازدید کرده، قابل خواندن نخواهد بود.

پست وبلاگی موزیلا این ویژگی جدید را به‌عنوان «کوکی مجزا» برای هر وب‌سایت توصیف می‌کند که جلوی ردیاب‌ها را برای بررسی و ثبت رفتار کاربر در چندین وب‌سایت خواهد گرفت. در این پست آمده است:

هر زمان که یک وب‌سایت یا محتوای شخص‌ثالث، کوکی جدیدی در مرورگر شما ذخیره می‌کند، آن کوکی فقط به وب‌سایتی که آن را ایجاد کرده است محدود خواهد بود. هیچ وب‌سایت دیگری نمی‌تواند به کوکی‌های مجزایی که متعلق به آن‌ نیست دسترسی داشته باشد و نمی‌تواند کوکی‌های وب‌سایت‌های دیگر را بررسی کند. این رویکرد میان حذف بدترین ویژگی‌های حریم‌خصوصی کوکی‌های شخص‌ثالث تعادل برقرار می‌کند و به‌ویژه درمورد ردیاب‌ها و اجازه دادن به آن‌ کوکی‌ها برای موارد استفاده‌ی عادی‌تر ازجمله ارائه‌ی تجزیه‌وتحلیل دقیق رفتار کاربر به‌خوبی عمل خواهد کرد.

ویژگی حفاظت کامل از کوکی، بخشی از استراتژی توسعه‌ی متمرکز بر حفظ حریم‌خصوصی موزیلا است که همچنین نشان می‌دهد فایرفاکس برخلاف گوگل کروم، از پیچیده‌ترین روش‌های مسدود کردن تبلیغات، پشتیبانی می‌کند. گوگل درسال ۲۰۲۰ اعلام کرد که کوکی‌های شخص‌ثالث را ظرف مدت دو سال حذف می‌کند اما پس از تاریخ اعلام‌شده، زمان حذف را به سال ۲۰۲۳ موکول کرد.

موزیلا در تشریح نیاز به محافظت پیشرفته از کوکی‌ها، به نمونه‌های مختلفی از سوءاستفاده از ردیابی اشاره کرد که ازجمله می‌توان به ردیابی دیجیتال فیسبوک از متقاضیان وام دانشجویی و فروش داده‌های بازدیدکنندگان از برنامه‌ریزی‌های والدین اشاره کرد. این پست وبلاگی همچنین به‌قسمت محبوب هفته‌ی گذشته اشاره می‌کند که در آن، جاو الیور، دلالان داده‌های کاربران را هدف قرار داده است.

مارشال اروین، مدیر ارشد امنیت موزیلا در گفت‌وگو را ورج گفته که این نهاد می‌خواهد امکان کنترل داده‌های کاربران را دراختیار آن‌ها قرار دهد دربرابر سوءاستفاده‌های احتمالی، با قدرت بیشتری از آن‌ها محافظت کند. اروین در بخشی از توضیحات خود اظهار داشت:

امروزه، کاربران اینترنت در چرخه‌ای معیوب گیر افتاده‌اند که در آن داده‌های شخصی بدون اطلاع آن‌ها جمع‌آوری و فروخته می‌شود و حتی برای دستکاری مورد استفاده قرار می‌گیرد. محافظت کامل از کوکی‌ها این چرخه را متوقف می‌کند، مردم را در اولویت قرار داده و از حریم خصوصی آن‌ها محافظت خواهد کرد. این اقدام همچنین به کاربران حق انتخاب می‌دهد و جلوی ثبت داده‌هایی را که غول‌های فناوری هرروز جمع‌آوری می‌کنند خواهد گرفت. این ویژگی، قدرتمندترین نوع محافظت از حریم‌خصوصی است که فایرفاکس به‌امروز ارائه کرده است و درواقع نقطه‌ی اوج سال‌ها تلاش برای محدود کردن ردیابی آنلاین محسوب می‌شود.

شاید برای محدود کردن دریافت داده‌های شرکت‌های بزرگ فناوری، اقداماتی بیش از محافظت از کوکی نیاز باشد، اما مسدود کردن ردیابی شخص‌ثالث مطمئناً دستاوردهای واضحی در حفظ حریم‌خصوصی به‌همراه خواهد داشت.

ویژگی جدید حفاظت از کوکی اکنون در آخرین نسخه‌ی دسکتاپ فایرفاکس دردسترس است. اورین گفت که موزیلا برای عرضه‌ی نسخه‌ی موبایل روی جدول زمانی متفاوتی کار می‌کند؛ اگرچه این فناوری درحال‌حاضر در نسخه‌ی فوکوس مرورگر فایرفاکس اندروید دردسترس است. به گفته‌ی اروین، به‌دلیل محدودیت‌های اپل، این فناوری نمی‌تواند در iOS منتشر شود.

اپل با وجود مخالفت‌های توسعه‌دهندگان و اتهام‌های ضدرقابتی، همچنان می‌خواهد همه‌ی مرورگرهای iOS برپا‌یه‌ موتور مرورگر WebKit این شرکت ساخته شوند و این یعنی مرورگرهای دیگر قادر نخواهند بود ویژگی‌هایی متمایز نسبت‌ به سافاری ارائه دهند. جدا از محدودیت‌های مرورگر سافاری، طرفداران حریم خصوصی به‌دلیل اقداماتی که غول فناوری مستقر در کوپرتینو به‌منظور جلوگیری از ردیابی داده‌ها در سرتاسر برنامه‌های iOS انجام داده است، این شرکت را تحسین کرده‌اند.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات