تصاویر جدید نمونه اولیه آیفون را با ظاهری بسیار عجیب نشان می‌دهند

سه‌شنبه ۲۰ اردیبهشت ۱۴۰۱ - ۱۸:۳۴
مطالعه 3 دقیقه
یکی از مهندسان سابق اپل، تصاویری از نمونه‌ی اولیه‌ی آیفون به‌اشتراک گذاشته که نشان‌دهنده‌ی گوشی هوشمندی با چرخ کلیکی شبیه آیپاد است که به صفحه‌ی شماره‌گیر تبدیل می‌شود.
تبلیغات

قبل از اینکه اپل به‌طور رسمی آیفون را درسال ۲۰۰۷ معرفی کند، به‌طور مخفیانه چند نمونه‌ی اولیه از این گوشی را توسعه داده است و برخی از آن‌ها طراحی بسیار متفاوتی به آنچه به‌عنوان آیفون می‌شناسیم داشتند. بااین‌حال، نمونه‌ی اولیه‌ی دیگری از آیفون اکنون با طراحی واقعاً جذاب فاش شده است؛ نمونه‌ای که از یک چرخ کلیک شبیه آیپاد بهره می‌برد که به پد شماره‌گیر تبدیل می‌شود.

همان‌طور که 9to5Mac اشاره می‌کند، تونی فادل که در دهه‌ی ۲۰۰۰ مسئول توسعه‌ی آیپاد در اپل بود، تصاویر نمونه‌ی اولیه آیفون را فاش کرده است. ازآنجاکه فادل به‌تازگی کتاب جدیدی به‌نام Build منتشر کرده، اکنون جزئیاتی درمورد زمان کار خود در اپل و سایر شرکت‌های فناوری به‌اشتراک گذاشته است.

پیش از این افراد مختلف بارها داستان توسعه‌ی اولین آیفون را بیان کرده‌اند. استیو جابز و دیگر مهندسان اپل پس از شکست همکاری اپل با موتورولا برای قرار دادن iTunes در ROKR E1، متقاعد شدند که باید گوشی هوشمند خود را توسعه دهند.

بااین‌حال، قبل از سال ۲۰۰۷، اپل هیچ‌گاه گوشی همراه تولید نکرده بود که از آن به‌عنوان مبنایی برای گوشی هوشمندش استفاده کند. همان‌طور که این شرکت ایده‌ی قراردادن یک گوشی ساده در دل آیپاد را بررسی کرد، نمونه‌ی اولیه‌ی عجیب‌وغریبی با یک چرخ کلیک تبدیل‌شونده به صفحه‌ی شماره‌گیر ساخت.

طبق گفته‌ی فادل، مراحل اولیه‌ی توسعه‌ی iPod Phone به‌عهده‌ی یک سازنده‌ی شخص‌ثالث بوده است. افراد می‌توانند با چرخ کلیک به‌سرعت کاربری این دستگاه را از آیپاد به گوشی تغییر داده و از آن استفاده کنند. این نمونه‌ی اولیه به دوربین داخلی مجهز بود و رنگ‌بندی آن با رنگ‌های انتخاب‌شده برای اولین نسل آیفون مطابقت داشت.

آیپاد فون چگونه به آیفون تبدیل شد؟

جالب این است که فادل می‌گوید استیو جابز کسی بود که به‌شدت تیم را تشویق کرد تا به‌جای دستگاهی کاملاً جدید، دستگاهی تولید کنند که ترکیبی از آیپاد و گوشی همراه باشد، زیرا آیپاد در آن زمان با چرخ کلیک خود بسیار نمادین شده بود و جابز اعتقاد داشت گوشی هوشمند اپل نیز باید به چنین قابلیتی مجهز شود.

نمونه اولیه آیفون

فادل در بخش دیگری از توضیحات خود گفت:

جابز درمورد محصولاتی که اپل به‌دنبال تولید آن بود دیدگاه‌های بسیار روشنی داشت. او ما را به‌شدت تحت فشار قرار داد تا بتوانیم روی گوشی آیپاد پلاس کار کنیم. ما مدت‌ها کار کردیم تا متوجه شویم چگونه می‌توان ورودی را با چرخ کلیک انجام دهیم. ما نتوانستیم به این هدف دست پیدا کنیم و پس از این‌که کل اعضای تیم متقاعد شد که نمی‌تواند چنین کاری انجام دهد، جابز گفت همچنان به تلاش خود ادامه دهید. ما در مقطعی همگی گفتیم نه امکان ساخت این دستگاه وجود ندارد.

اگرچه معاون سابق بخش آیپاد در ابتدا معتقد بود این ایده بسیار خوب است، اما با تجربه‌ی استفاده از گوشی هوشمندی که از چرخ کلیک بهره می‌برد موافق نبود. این امر باعث شد مهندسان و طراحان اپل به‌طور کامل درمورد این پروژه تجدیدنظر کنند و این‌بار دستگاهی با نمایشگر لمسی بزرگ، تقریباً بدون دکمه‌ی فیزیکی و سیستم‌عامل مبتنی‌بر Mac OS X بسازند.

تونی فادل در کتاب جدید خود، Build چند داستان دیگر درمورد کار در اپل به‌اشتراک گذاشته است. به‌عنوان مثال وی فاش کرد استیو جابز چگونه با سازگاری آیپاد با رایانه‌های ویندوزی مخالف بود. فادل همچنین درباره‌ی اینکه اریک اشمیت، مدیرعامل سابق گوگل چگونه جابز را به‌ این باور رساند که اپلیکیشن‌های تحت وب گزینه‌ی مناسبی برای آیفون هستند، توضیح داده است.

کتاب فادل همچنین شامل داستان‌هایی درباره‌ی Nest Labs است؛ شرکت دستگاه‌های خانگی هوشمند که فادل پس از ترک اپل تأسیس کرد و بعداً توسط گوگل خریداری شد.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات