در صورت تصویب لایحه جدید اتحادیه اروپا، اپل باید امکان سایدلود اپلیکیشن را فراهم سازد

شنبه ۶ فروردین ۱۴۰۱ - ۱۴:۳۰
مطالعه 3 دقیقه
با تصویب لایحه‌ی بازارهای دیجیتال از سوی اتحادیه‌ی اروپا، اپل باید امکان سایدلود اپ و ایجاد استورهای متفرقه را فراهم سازد.
تبلیغات

به‌موجب لایحه‌ی جدید اتحادیه‌ی اروپا، اپل وادار خواهد شد تا امکان نصب اپلیکیشن خارج از اپ استور را برای کاربران فراهم سازد. این موضوع یکی از شروط طرح ابتدایی لایحه‌ی فراگیر بازارهای دیجیتال (DMA) است که هفته‌ی پیش یک قدم دیگر به تصویب نهایی و بدل‌شدن به یک قانون نزدیک‌تر شد. سخنگوی اتحادیه‌ی اروپا تأیید کرد که شرط صدور مجوز سایدلود کماکان جزو بندهای DMA به‌حساب می‌آید.

یوهان بارک، سخن‌گوی اتحادیه‌ی اروپا می‌گوید:

ما باور داریم که مالک گوشی هوشمند باید در چگونگی استفاده از آن، آزادی عمل داشته باشد. این آزادی عمل، امکان انتخاب منابع جایگزین برای نصب اپلیکیشن را نیز شامل می‌شود. با لایحه‌ی بازارهای دیجیتال، مالک گوشی هوشمند همچنان قادر به استفاده از سرویس‌های امن و مطمئن اپ استور پیش‌فرض خواهد بود. به‌علاوه، کاربر در صورت تمایل می‌تواند به‌سراغ اپ‌استورهای امن دیگر برود.

علاوه‌بر اپ‌استورهای متفرقه، اپل باید امکان نصب اپ‌ خارج از استور (سایدلود) را برای کاربر فراهم سازد و به توسعه‌دهندگان اجازه دهد تا از بدون بهره‌گیری از سیستم پرداخت اپل، از اپ استور استفاده کنند.

لایحه‌ی بازارهای دیجیتال هنوز به تصویب پارلمان اروپا نرسیده است؛ اما انتظار می‌رود که این فرایند بدون دشواری خاصی صورت گیرد. بدین‌ترتیب لایحه‌ی DMA‌ احتمالاً از اکتبر امسال اجرایی خواهد شد. پس از اجرایی‌شدن لایحه، اعضای اتحادیه‌ی اروپا تصمیم می‌گیرند که آن را به چه شکلی به‌عنوان قانون ملی تفسیر کنند.

اپل در گذشته به‌شدت با ایده‌ی سایدلود در آیفون مخالفت کرده و آن را زمینه‌ی از بین‌رفتن امنیت پلتفرم خود قلمداد کرده بود. اپل سال گذشته در این زمینه گزارشی را منتشر کرد که «صدور مجوز سایدلود از امنیت پلتفرم iOS می‌کاهد و کاربران را چه در استورهای متفرقه، چه در خود اپ‌استور درمعرض ریسک‌های امنیتی جدی قرار می‌دهد.» تیم کوک، مدیرعامل اپل نیز سایدلود را «باعث نابودی امنیت آیفون» می‌داند.

اگرچه کاربران مک از سال‌ها پیش امکان نصب اپلیکیشن از منابع خارج از استور رسمی اپل را دارند، کوپرتینونشین‌ها می‌گویند که این راهکار برای آیفون مناسب نیست؛ چراکه آیفون اطلاعات حساس‌تری را در بطن خود دارد.

ناگفته نماند که راهکارهای بسیاری وجود دارد که به‌موجب آن‌ها برخی از کاربران خاص قادر به سایدلود اپلیکیشن باشند. AltStore یک فروشگاه متفرقه را به‌طور کامل روی آیفون نصب می‌کند و برنامه‌ی اپ‌های سازمانی اپل به شرکت‌ها امکان نصب اپ‌های سفارشی را می‌دهد. توسعه‌دهندگان نیز اغلب از TestFlight برای توزیع اپ‌هایی بهره می‌برند که تأییدیه‌ی کامل اپ‌استور را دریافت نکرده‌اند.

اتحادیه‌ی اروپا باور دارد که اپل می‌تواند با فراهم‌سازی حق انتخاب برای کاربران، دغدغه‌های امنیتی خود را کاهش دهد؛ بدین‌ترتیب که کاربران بتوانند از داخل تنظیمات گوشی انتخاب کنند که از چه منبعی می‌خواهند اپ‌هایشان را نصب کنند. گوگل هم‌اکنون تنظیمات مشابهی را برای صدور مجوز نصب اپلیکیشن از منابع ناشناس دراختیار کاربر می‌گذارد.

اپل در واکنش به لایحه‌ی بازارهای دیجیتال می‌گوید:

برخی از بندهای لایحه‌ی بازارهای دیجیتال، آسیب‌پذیری‌های حریم خصوصی و امنیتی غیرضروری را برای کاربران ما ایجاد می‌کند و برخی از بندها نیز ما را از دریافت هزینه در قبال بخشی از حقوق معنوی‌مان منع می‌کنند که سرمایه‌گذاری گسترده‌ای روی آن‌ها داشته‌ایم.
تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات