قانون جدید اتحادیه اروپا، واتساپ و iMessage را به همکاری با پلتفرم‌های کوچک‌تر وادار می‌کند

جمعه ۵ فروردین ۱۴۰۱ - ۱۷:۳۳
مطالعه 3 دقیقه
قانون‌گذاران اتحادیه‌ی اروپا توافق‌نظر دارند که اپلیکیشن‌های محبوب پیام‌رسان باید با دیگر پلتفرم‌ها تعامل و همکاری داشته باشند.
تبلیغات

لایحه‌ی جدید اتحادیه‌ی اروپا (EU) برای بازارهای دیجیتال (Digital Markets Act) در صورت تصویب، توسعه‌دهندگان اپ‌های پیام‌رسان را وادار به همکاری با یکدیگر خواهد کرد.

در بیانیه‌ی مطبوعاتی اتحادیه‌ی اروپا آمده است که قانون‌گذاران توافق‌نظر دارند که شرکت‌های پشت پیام‌رسان‌هایی همچون واتساپ، فیسبوک مسنجر یا iMessage باید در صورت درخواست توسعه‌دهندگان، اپ‌های خود را با پیام‌رسان‌های کوچک‌تر «تعامل‌پذیر» کنند. در ادامه بخشی از بیانیه‌ی EU را می‌خوانید:

در جریان ۸ ساعت گفت‌وگوی سه‌جانبه، میان پارلمان، شورا و کمیسیون، قانون‌گذاران اتحادیه‌ی اروپا موافقت کردند که بزرگ‌ترین سرویس‌های پیام‌رسان (نظیر واتساپ، فیسبوک مسنجر یا iMessage) در صورت درخواست پلتفرم‌های پیام‌رسان کوچک‌تر، باید با آن‌ها تعامل داشته باشند. بدین‌ترتیب کاربران پلتفرم‌های کوچک یا بزرگ قادر به تبادل پیام و فایل یا برقراری تماس‌های تصویری خواهند بود و حق انتخاب بیشتری خواهند داشت. هم‌قانون‌گذاران موافقت کردند که قوانین مربوط به تعهد شبکه‌های اجتماعی به تعامل، در آینده وضع خواهند شد.

در حالی‌که لایحه‌ی بازارهای دیجیتال هنوز تصویب نشده است؛ اما با توجه به لحن اتحادیه‌ی اروپا، احتمالاً در آینده شرکت‌هایی همچون اپل و متا، وادار به باز کردن سیستم‌هایی خواهند شد که در گذشته به‌صورت کامل کنترل می‌کردند؛ به‌عنوان مثال ارسال پیام‌های iMessage تنها ازطریق اپلیکیشن iMessage اپل و تنها روی دستگاه‌های این شرکت امکان‌پذیر است.

به‌نظر می‌رسد اتحادیه‌ی اروپا، اپل را وادار خواهد کرد تا امکان تعامل iMessage با سایر اپ‌ها را ممکن سازد؛ به‌عنوان مثال کاربر آیفون می‌تواند ازطریق iMessage به کاربر ویندوز و پیام‌رسان تلگرام، پیام ارسال کند. در متن بیانیه‌ی EU درباره‌ی تعامل پیام‌رسان‌های بزرگ با همدیگر (به‌عنوان مثال، ارسال پیام بین واتساپ و iMessage) صحبتی به میان نیامده است؛ اما اتحادیه‌ی اروپا می‌گوید که سعی دارد تا بدون آسیب‌رساندن به کسب‌وکارهای کوچک، دیوار بلند اطراف پلتفرم‌های بزرگ را تخریب کند.

ایجاد تعامل‌پذیری میان سرویس‌های مختلف، چالش‌های فنی بسیاری را به‌دنبال دارد؛ اما اتحادیه‌ی اروپا زمان زیادی را برای اجرای این طرح به شرکت‌ها نمی‌دهد. پس از آنکه لایحه‌ی بازارهای دیجیتال به‌تصویب پارلمان و شورای اتحادیه‌ی اروپا برسد، شرکت‌ها تنها ۶ ماه تا زمان اجرایی‌شدن قوانین جدید فرصت خواهند داشت.

تجربه نشان می‌دهد که شرکت‌ها سیستم پیام‌رسانشان را با تمایل خودشان بسته نگه می‌دارند، نه به‌دلیل ناممکن بودن ایجاد تعامل‌پذیری میان آن‌ها. متا یکپارچه‌سازی چت‌ها در اینستاگرام و فیسبوک مسنجر را آغاز کرده است، اپل سال‌ها پیش با اپراتورها درباره‌ی نسخه‌ای بازتر از iMessage سخن به میان آورده بود و استیو جابز نیز فیس‌تایم را به‌عنوان استانداردی باز معرفی کرد؛ البته در سال‌های اخیر کوپرتینونشین‌ها سیاست خود را تغییر داده‌اند؛ به‌عنوان مثال پیش‌تر در یکی از مکاتبات داخلی اپل، دلیل بسته‌بودن iMessage، ترغیب مردم به خریدن آیفون عنوان شده بود.

در متن بیانیه‌ی اتحادیه‌ی اروپا آمده است که این اتحادیه شرکت‌های خاطی را تا ۱۰ درصد درآمد سالانه‌ و در صورت تکرار تخطی از مقررات تا ۲۰ درصد جریمه خواهد کرد. از سوی دیگر کمیسیون قادر خواهد بود تا شرکت‌ها را در صورت تخطی سیستماتیک از قوانین، از هرگونه تصاحب شرکت‌های دیگر منع کند.

فرد ساینتز، سخن‌گوی اپل در واکنش به بیانیه‌ی اتحادیه‌ی اروپا، به سؤال خبرنگار ورج چنین پاسخ داده است:

... برخی از بندهای لایحه‌ی بازارهای دیجیتال، آسیب‌پذیری‌های حریم خصوصی و امنیتی غیرضروری را برای کاربران ما ایجاد می‌کند و برخی از بندها نیز ما را از دریافت هزینه در قبال بخشی از حقوق معنویمان منع می‌کنند که سرمایه‌گذاری گسترده‌ای روی آن‌ها داشته‌ایم. ما عمیقاً به رقابت و ایجاد بازارهای رقابتی باور داریم و به امید کاهش آثار این آسیب‌پذیری‌ها، به همکاری با سهامدارانمان در سراسر اروپا ادامه می‌دهیم.
تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات