توسعه‌دهندگان وب با به‌چالش‌کشیدن اپل به‌دنبال استفاده از موتورهای مرورگر شخص‌ ثالث در iOS هستند

چهارشنبه ۱۱ اسفند ۱۴۰۰ - ۱۷:۳۰
مطالعه 2 دقیقه
توسعه‌دهندگان وب با به‌چالش‌کشیدن اپل، قصد دارند این شرکت را وادار کنند تا امکان استفاده از موتورهای مرورگر شخص‌ ثالث را در سیستم‌عامل iOS فراهم کند.
تبلیغات

اپل در سال‌های اخیر با اتهامات متعددی مبنی‌بر اقدامات ضدرقابتی رو‌به‌رو شده است و به‌نظر می‌رسد در آینده نیز شاهد اتهامات دیگری در این زمینه خواهیم بود. این بار گروهی از توسعه‌دهندگان پروژه‌ای به نام Open Web Advocacy راه‌اندازی کرده‌اند که اپل را به چالش دعوت می‌کند تا امکان استفاده از سایر موتورهای مرورگر را در iOS فراهم کند.

به‌گزارش 9to5Mac، این گروه می‌خواهد توسعه‌دهندگان به همه‌ی ویژگی‌های موجود در نسخه‌ی iOS سافاری دسترسی داشته باشند؛ ازاین‌رو، از اپل درخواست کرده‌اند تا امکان استفاده از موتورهای مرورگر شخص‌ ثالث را در iOS فراهم کند.

سیستم‌عامل iOS از موتور مرورگر وب‌کیت (WebKit) بهره می‌برد که درواقع، بستر محتوای وب را در سیستم‌عامل‌ iOS این شرکت تأمین می‌کند؛ به‌همین‌دلیل، اپلیکیشن‌های iOS باید از وب‌کیت به‌عنوان موتور مرورگر استفاده کنند. به‌عبارت‌دیگر، هر مرورگر وب یا برنامه‌ی تحت‌وبی که در iOS مشاهده می‌کنید، اساساً از سافاری استفاده می‌کند که فقط ظاهر آن تغییر کرده است.

این گروه توسعه‌دهنده در گفت‌وگو با وب‌سایت The Register اعلام کرده‌اند که محدودکردن اپلیکیشن‌ها به وب‌کیت، به مشکلی بزرگ تبدیل شده است؛ زیرا توسعه‌دهندگان حتی به برخی از ویژگی‌های سافاری دسترسی ندارند. به‌عنوان مثال، قابلیت‌های تمام‌صفحه در مرورگرهای شخص ثالث محدود است و اپل ادغام سرویس پرداخت خود را به سافاری محدود کرده است. علاوه‌براین، امکان اجرای تمام‌صفحه‌ی اپلیکیشن‌های تحت‌وب و قابلیت اضافه‌کردن اپلیکیشن‌های مبتنی‌بر وب به صفحه‌ی اصلی در مرورگرهای شخص ثالث وجود ندارد. توسعه‌دهندگان از کمبود Web NFC و سایر APIها در وب‌کیت نیز ناراضی هستند.

ایده‌ی اصلی این گروه آن است که نگرانی‌های خود را به سازمان رقابت و بازار بریتانیا (CMA) ارائه دهند تا درنهایت، اپل را به تغییر سیاست‌های خود را در این زمینه وادار کند. سافاری از مدت‌ها قبل از رقبایش عقب مانده است که این موضوع با گرایش کاربران به استفاده از سایر مرورگرهای وب مشخص شده است. توسعه‌دهندگان درباره‌ی این‌ موضوع که امکان استفاده از بسیاری ویژگی‌های سافاری وجود ندارد، هم‌عقیده هستند؛ زیرا آن‌ها باید به‌اجبار از فناوری‌های محدود اپل در اپلیکیشن‌های خود استفاده کنند.

البته اپل برای اجبار استفاده از وب‌کیت در iOS دلایل خاص خود را دارد. این شرکت بیشتر از اینکه به‌فکر نگه‌داشتن کاربران در استفاده از سافاری باشد، به تجربه‌ی کاربری اپلیکیشن‌های تحت‌وب اهمیت می‌دهد. اگر شرکت اهل کوپرتینو به توسعه‌دهندگان اجازه دهد از مورتورهای مرورگر شخص‌ ثالث و همه‌ی APIهای iOS استفاده کنند، این اقدام درنهایت به کسب‌وکار اپ‌استور لطمه خواهد زد.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات