سافاری در آستانه از‌دست‌دادن جایگاه دومش در بین مرورگرهای پراستفاده دسکتاپ است

سه‌شنبه ۳ اسفند ۱۴۰۰ - ۲۱:۱۵
مطالعه 3 دقیقه
وب گردی با آیمک ۲۴ اینچی M1
با ادامه‌یافتن روند کاهش تعداد کاربران سافاری، این مرورگر در حال ازدست‌دادن جایگاه خود به‌عنوان دومین مرورگر پراستفاده‌ی دسکتاپ جهان است.
تبلیغات

مرورگر وب سافاری اپل هرگز به‌اندازه‌ی گوگل کروم محبوب نبوده است؛ اما برای مدت طولانی به‌عنوان دومین مرورگر پرکاربرد دسکتاپ جهان شناخته می‌شود. بااین‌حال، داده‌های جدید نشان می‌دهد که سافاری در آستانه‌ی از‌دست‌دادن جایگاه دوم در رتبه‌بندی پراستفاده‌ترین مرورگرهای جهان است.

به‌گزارش 9to5Mac، داده‌های StatCounter نشان می‌دهد سافاری از ژانویه‌ی ۲۰۲۲ همچنان دومین مرورگر وب دسکتاپ پرکاربرد جهان باقی مانده است؛ اما رقبای این مرورگر اکنون فاصله‌ی بسیار کمی با آن دارند.

آمار کاربران مرورگرهای وب

درحالی‌که ۹٫۸۴ درصد از کاربران دسکتاپ از سافاری استفاده می‌کنند، مایکروسافت اج با سهم ۹٫۵۴ درصدی در جایگاه بعدی قرار گرفته است. سهم فایرفاکس که در ژانویه‌ی ۲۰۲۱ معادل ۸٫۱ درصد بود، حالا به ۹٫۱۸ درصد رسیده است. جای تعجب نیست که کروم با سهم ۶۵٫۳۸ درصدی، همچنان در جایگاه اول این فهرست قرار دارد.

در مقام مقایسه، باید اشاره کنیم ۱۰٫۳۸ درصد از کاربران دسکتاپ در ژانویه‌ی ۲۰۲۱ از سافاری برای مرور وب استفاده کرده‌اند که نشان می‌دهد این مرورگر در حال از‌دست‌دادن جایگاه خود درمقایسه‌با رقبا است. اگر روند کاهشی تعداد کاربران سافاری همچنان ادامه پیدا کند، این مرورگر احتمالاً در چند ماه آینده به رتبه‌ی سوم یا حتی چهارم فهرست پراستفاده‌ترین مرورگرهای جهان سقوط خواهد کرد.

با درنظرگرفتن بازار ایالات متحده‌ی آمریکا، سافاری با سهم ۱۸٫۱۲ درصدی همچنان دربرابر مایکروسافت اج با سهم ۱۲٫۰۹ برتری دارد. بااین‌حال، سافاری درحال‌حاضر در اروپا جایگاه دومِ پرکاربردترین مرورگر وب را از دست داده است. شایان‌ ذکر است که سافاری فقط در مک اواس دردسترس است؛ درحالی‌که سایر مرورگرهای وب روی سیستم‌عامل ویندوز و مک ارائه شده‌اند.

سافاری در مک او اس monterey

اگرچه StatCounter یا حتی اپل جزئیاتی درباره‌ی دلیل از‌دست‌دادن کاربران سافاری ارائه نداده‌اند، به‌راحتی دراین‌باره می‌توان چند فرضیه را مطرح کرد. سافاری مرورگر وب پیش‌فرض دستگاه‌های اپل، ازجمله آیفون و مک است که مطمئناً به حفط جایگاه این مرورگر به‌عنوان دوم مرورگر وب برتر جهان کمک کرده است.

سال گذشته، اپل نسخه‌ی کاملاً بازطراحی‌شده‌ی سافاری را معرفی کرد که در آن، نوار آدرس با نوار سربرگ‌ها یکپارچه شد. بااین‌حال، این به‌روزرسانی باعث نارضایتی برخی از کاربران شد و همین موضوع اپل را وادار کرد تا مجدداً از طراحی قدیمی خود بهره ببرد و استفاده از رابط کاربری جدید را به‌عنوان گزینه‌ای اختیاری ارائه دهد. البته این اقدام برای جلوگیری از کوچ‌کردن کاربران به استفاده از مرورگرهای جایگزین کافی نبود.

در همان زمان، سافاری فاقد برخی ویژگی‌های بسیار مهمی بود که از ابتدا در سایر مرورگرهای وب وجود داشت. برخی از توسعه‌دهندگان حتی مرورگر وب اپل را «اینترنت اکسپلورر جدید» می‌نامند. ازآن‌‌جاکه سافاری به iOS و مک اواس گره خورده است، اپل برای به‌روزرسانی و ارائه ویژگی‌های جدید در این مرورگر به کمی زمان نیاز دارد.

سافاری از ویژگی‌های حریم خصوصی جذابی بهره می‌برد که در هیچ مرورگر دیگری ارائه نشده است؛ اما اگر اپل این مرورگر را جدی نگیرد، روی‌آوردن کاربران به مرورگرهای جایگزین، امری اجتناب‌ناپذیر خواهد بود.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات