اولین پس‌لرزه لایحه بازارهای آزاد؛ تدوین رهنمودهای جدید مایکروسافت استور

پنج‌شنبه ۲۱ بهمن ۱۴۰۰ - ۲۰:۳۰
مطالعه 3 دقیقه
مایکروسافت در اقدامی که ظاهراً نتیجه‌ی تصویب لایحه‌ی قانون بازارهای آزاد در مجلس سنای آمریکا است، رهنمودهایی برای ترویج شفافیت و انصاف در فروشگاه آنلاین ویندوز ارائه داده است.
تبلیغات

مایکروسافت به‌تازگی از «دستورالعمل‌های فروشگاه اپلیکیشن آزاد» پرده‌بردای کرده است. مایکروسافت می‌گوید این پروژه درواقع شامل مجموعه‌ای از رهنمودها است که روی فروشگاه مایکروسافت استور در کامپیوترهای ویندوزی اعمال می‌شود تا شرکت ردموندی از این طریق در مسیر ترویج انصاف، شفافیت و داشتن حق انتخاب قدم بردارد.

به‌نوشته‌ی XDA Developers، رهنمودهای جدید مایکروسافت در حالی رسانه‌ای می‌شود که کمیته‌ی قضایی مجلس سنای ایالات متحده‌ی آمریکا به‌تازگی لایحه‌ی خبرساز «قانون بازارهای آزاد» را به تأیید اولیه رسانده است. بدین‌ترتیب، این لایحه به‌زودی در مجلس سنا به رأی‌گیری گذاشته خواهد شد.

یکی از ملزومات اصلی قانون بازارهای آزاد این است که پلتفرم‌هایی مثل مایکروسافت استور نباید صرفاً سیستم پرداخت اختصاصی ارائه دهند و این یعنی باید به توسعه‌دهندگان امکان داده شود که از سیستم‌های پرداختی دلخواهشان استفاده کنند. چنین سیاستی با مخالفت پلتفرم‌ها روبه‌رو شده است؛ زیرا پلتفرم‌ها با سیستم پرداخت اختصاصی کارمزدی از تمامی تراکنش‌ها برای خود برمی‌دارند.

مایکروسافت پیش‌تر اعلام کرده بود برنامه‌ای مشابه قانون بازارهای آزاد در نظر دارد. علاوه‌براین، محدودیتی برای توسعه‌دهندگان به‌منظور تبلیغ روش‌های پرداختیِ مختلف قائل نمی‌شود. همچنین مایکروسافت می‌گوید توسعه‌دهندگان مایکروسافت استور مجبور نیستند درمقایسه‌با دیگر پلتفرم‌ها شرایط مطلوب‌تری ارائه دهند.

تمامی آنچه گفتیم، به لایحه‌ی خبرساز قانون بازارهای آزاد مرتبط می‌شود؛ ولی سیاست‌های اشاره‌شده تا حد زیادی هم‌سو با برنامه‌هایی هستند که مایکروسافت در سال‌های اخیر روی ویندوز پیاده کرده است. پیش‌تر، مایکروسافت اعلام کرده بود که اجازه خواهد داد دیگر فروشگاه‌های اپلیکیشن در مایکروسافت استور دردسترس قرار بگیرند و توسعه‌دهندگان خواهند توانست از روش کسب درآمد اختصاصی خودشان استفاده کنند.

به‌غیر از بحث پرداخت، مایکروسافت در تلاش است انصاف و شفافیت را در فروشگاه اپلیکیشن‌محورش ترویج دهد. مایکروسافت می‌گوید تمامی توسعه‌دهندگان تا زمانی که به سطح راضی‌کننده‌ای از کیفیت و ایمنی برسند، اجازه‌ی حضور در مایکروسافت استور را دارند.

به‌علاوه، ردموندی‌ها همواره در تلاش‌اند قوانین زمین بازی را کاملاً عادلانه کنند؛ به‌همین‌دلیل، رفتارش با اپلیکیشن‌های اختصاصی خود مشابه اپلیکیشن‌های متفرقه است. مایکروسافت به‌طور مشخص‌تر می‌گوید که قصد ندارد به‌شکل غیرمنطقی اپلیکیشن‌های اختصاصی‌اش را در رتبه‌بندی‌ها و بخش پیشنهاد‌ها در اولویت بالاتری قرار دهد. همچنین، قوانین بازاریابی و ترویج اپلیکیشن‌ها در مایکروسافت استور شفاف و روشن خواهد بود.

مایکروسافت می‌گوید قانون بازارهای آزاد پلتفرم‌های مستقلی نظیر کنسول‌های بازی را هدف قرار نمی‌دهد؛ به‌همین‌دلیل، دستورالعمل‌های فروشگاه اپلیکیشن آزاد مایکروسافت که بر بخش پرداخت متمرکزند، قرار نیست بر فروشگاه آنلاین ایکس باکس تأثیر بگذارند؛ بنابراین، بازی‌های ویدئویی همچنان باید متکی‌بر سیستم پرداخت شرکت ردموندی باشند.

طبق ادعای مایکروسافت، سخت‌افزار کنسول معمولاً با ضرر فروخته می‌شود تا اکوسیستمی مناسب برای توسعه‌دهندگان ایجاد شود. همچنین، درآمد حاصل از فروش در فروشگاه‌های آنلاین برای پایداری کسب‌وکارها ضروری است. گفتنی است مایکروسافت متعهد شده است دستورالعمل‌های مشابهی به‌منظور ترویج انصاف و شفافیت و کیفیت در فروشگاه ایکس باکس ارائه دهد. توسعه‌دهنده‌ی ویندوز می‌گوید به‌طور مداوم در تلاش است خودش را با نیازهای توسعه‌دهندگان و گیمرها سازگار کند.

داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات