استفاده از سرویس بازی نتفلیکس در iOS مستلزم بارگیری جداگانه بازی‌ها از اپ استور است

دوشنبه ۱۷ آبان ۱۴۰۰ - ۲۱:۵۰
مطالعه 3 دقیقه
به‌گفته‌ی مارک گِرمن، کاربران برای دسترسی به سرویس گیمینگ نتفلیکس باید بازی‌ها را جداگانه از اپ استور بارگیری کنند.
تبلیغات

چندی پیش، نتفلیکس، غول استریمی جهان، سرویس گیمینگ موبایل خود برای رقابت با اپل آرکید را به‌صورت رسمی رونمایی و برای مشترکان خود دسترسی به مجموعه‌ای از بازی‌های اندروید را فراهم کرد؛ اما به‌نظر می‌رسد که نتفلیکس به‌دلیل قوانین اپ استور نمی‌تواند این ویژگی را به همان روش در دستگاه‌های iOS ارائه دهد.

به‌طورکلی، اپل به سرویس‌های پخش بازی اجازه نمی‌دهد که برنامه‌هایشان را در اپ استور به‌صورت مستقیم منتشر کنند و این سرویس‌ها ناچار به عرضه‌ی تکی هر بازی و تأییدشدن آن‌ها به‌وسیله‌ی اپل هستند. اکنون، مارک گرِمن از بلومبرگ در جدیدترین خبرنامه‌ی هفتگی‌اش می‌گوید که نتفلیکس همه‌ی بازی‌های خود را طبق سیاست اپل ازطریق اپ استور منتشر خواهد کرد. از قرار معلوم، بازی‌ها برای راه‌اندازی از داخل برنامه‌ی اصلی نتفلیکس در‌دسترس خواهند بود؛ اما امکان دانلود و بازی در برنامه وجود نخواهد داشت.

به‌عبارت‌دیگر، نتفلیکس هر بازی موجود در مجموعه‌ی خود را باید جداگانه در اپ استور منتشر کند که هرکدام به دانلود جداگانه در خارج برنامه اصلی نیاز دارند. این سرویس درحال‌حاضر در اندروید موجود است و در آن، تب بازی‌های اختصاصی در برنامه‌ی نتفلیکس وجود دارد که وقتی روی بازی ضربه می‌زنید، گوگل پلی را باز می‌کند و از شما می‌خواهد برنامه را دانلود کنید و سپس وارد حساب نتفلیکس خود شوید.

سرویس مذکور احتمالا در iOS نیز به روشی مشابه کار خواهد کرد و باید بازی نتفلیکس را در اپ استور دانلود کنید و سپس وارد حساب نتفلیکس خود شوید. اگر نتفلیکس این کار را انجام دهد، از نظر فنی دستورالعمل‌های اپ استور را زیر پا نمی‌گذارد؛ اما این احتمال وجود دارد که اپل از نمایش تب بازی‌ها جلوگیری کند. احتمالا این راه‌حلی منسجم و همه‌جانبه نخواهد بود که نتفلیکس انتظارش را دارد.

گِرمن معتقد است که این روش راه‌حلی برای ارائه‌ی سرویس گیمینگ در iOS است؛ اما نه راه‌حلی که سرویس بازی نتفلیکس را در بهترین موقعیت برای موفقیت قرار دهد؛ زیرا مصرف‌کنندگان مایل‌اند تمامی خدمات را در پکیجی واحد تجربه کنند. وی می‌افزاید که دور‌زدن این محدودیت مستلزم آن است که نتفلیکس به‌سمت فضای ابری حرکت و همچنین اپل را ملزم کند که قوانین خود را تغییر دهد یا نتفلیکس را از اجرای این دستورالعمل‌ها معاف کند. گِرمن درادامه می‌گوید:

این امر باعث می‌شود که موفقیت نهایی سرویس نتفلیکس در دستان اپل باشد؛ شریکی قدیمی، اما رقیب روبه رشد.

درحال‌حاضر، جاه‌طلبی‌های نتفلیکس در حوزه‌ی گیمینگ رقابتی به‌نظر نمی‌رسد و از همان ابتدا تعداد کمی بازی دردسترس کاربران خواهد بود و برای رقابت با سرویس اپل ارکید راهی طولانی در پیش دارد. برای یادآوری، اپل سپتامبر ۲۰۱۹ درکنار رونمایی سری آیفون ۱۱ و اپل واچ سری ۵، سرویس بازی‌محور موسوم به اپل آرکید را معرفی کرد. اپل آرکید با حدود ۷۰ عنوان راه‌اندازی شد و تا پایان همان سال، غول دنیای فناوری تعداد عناوین انحصاری‌اش را به ۱۰۰ بازی رساند.

کانون توجه اپل با ارائه سرویس یادشده بیشتر روی بازی‌های ایندی (Indie Game) و خلاق و کوچکی معطوف شده است که می‌توانند روی آیفون، آیپد، مک و حتی اپل تی‌وی به‌صورت بومی اجرا شوند. جدیدترین اخبار حاکی از آن است که دو سال پس از عرضه‌ی این سرویس، تعداد بازی‌هایش به بیش از ۲۰۰ عنوان افزایش پیدا کرده است.

با تهیه‌ی اشتراک اپل آرکید، تمامی بازی‌ها و بخش‌های آن‌ها رایگان هستند و گزینه‌ی خرید یا تبلیغات درون‌برنامه‌ای وجود ندارد. قیمت این سرویس ۴٫۹۹ دلار در ماه یا ۴۹٫۹۹ دلار در سال است و با این قیمت اشتراک، همه‌ی اعضای خانواده می‌توانند به بازی‌ها دسترسی داشته باشند. اپل همچنین دوره‌ی آزمایشی رایگان یک‌ماهه‌ای برای تمامی افراد و سه ماه اشتراک آزمایشی رایگان برای خریداران دستگاه‌های جدید اپل ارائه می‌دهد.

سرویس مذکور در بیش از ۱۵۰ کشور جهان دردسترس است. اپل به‌طور منظم عناوینی جدید برای این سرویس منتشر می‌کند که شامل بازی‌های کلاسیک در‌کنار بازی‌های اورجینال و انحصاری است.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات