هراس اینستاگرام از کم شدن کاربران نوجوان خود

یک‌شنبه ۲۵ مهر ۱۴۰۰ - ۱۳:۵۰
مطالعه 3 دقیقه
بر اساس گزارش‌های داخلی اینستاگرام، این شرکت از اینکه مخاطبان نوجوان خود را از دست بدهد می‌ترسد.
تبلیغات

نیویورک تایمز روز شنبه به نقل از اسناد داخلی و منابع ناشناس گزارش داد که اینستاگرام نگران از دست دادن کاربران نوجوان است و بخش بزرگی از بودجه بازاریابی خود را به تبلیغ این سرویس برای نوجوانان اختصاص خواهد داد. این خبر پس از اینکه یک افشاگر اسنادی برای وال استریت ژورنال فرستاد که نشان می‌داد فیسبوک از احتمال آسیب رساندن اینستاگرام به سلامت روانی نوجوانان آگاه است، منتشر شد.

در گزارش تایمز بخشی از یادداشت داخلی اینستاگرام از اکتبر گذشته که یک استراتژی بازاریابی برای امسال ارائه می‌دهد، ذکر شده است:

اگر ما نوجوانان ایالات متحده آمریکا از دست بدهیم، بخش اعظمی از کاربران را از دست داده‌ایم.

به گزارش Cnet، تایمز با اشاره به اینکه بودجه امسال ۳۹۰ میلیون دلار بوده است، گفت با شروع سال ۲۰۱۸، تقریباً تمام بودجه سالانه بازاریابی اینستاگرام در سراسر جهان به‌منظور پیام‌رسانی هدفمند برای نوجوانان در نظر گرفته شده است. بازاریابان به این نشریه گفتند که توجه بسیار زیاد اینستاگرام به یک گروه سنی خاص تا این حد، غیر معمول است. تایمز اعلام کرد که هزینه‌های نهایی همچنین شامل پیام‌هایی است که به والدین و افراد جوان ارسال می‌شود. اینستاگرام برای جذب کاربران نوجوان با رقبایی مانند تیک‌تاک و اسنپ‌چت رقابت می‌کند.

پس از اینکه ماه گذشته فرانسس هاوگن، مهندس سابق محصولات فیسبوک، افشا کرد محققان این شبکه اجتماعی فهمیده‌اند اینستاگرام برای درصد قابل توجهی از کاربران جوان (به ویژه دختران نوجوان) مضر است، مسئولان این شبکه اجتماعی در موقعیت حساسی قرار گرفتند و انگشت اتهام به سوی آن‌ها نشانه رفت. در گزارش آمده است:

افسردگی، اضطراب و مسائل مربوط به ذهنیت جوانان نسبت به بدن خود از موضوعات مورد توجه هستند.

هاوگن ماه جاری در کنگره‌ شهادت داد و ادعا کرد که محصولات فیسبوک «به کودکان آسیب می‌رساند و تفرقه ایجاد و دموکراسی‌ را تضعیف می‌کند.»

فیسبوک اعلام کرده که هدف و نتایج تحقیقاتش در اینستاگرام اشتباه توصیف شده است و این تحقیقات در واقع نشان داده که نوجوانان از مزایای استفاده از این وب‌سایت استفاده می‌کنند. به گفته فیسبوک، بسیاری از نوجوانان به محققان گفته‌اند زمانی که با انواع سختی‌ها و مشکلاتی که نوجوانان همیشه با آن روبه‌رو بوده‌اند دست‌وپنجه نرم می‌کنند، اینستاگرام می‌تواند به آن‌ها کمک ‌کند.

سخنگوی فیسبوک گزارش منتشرشده توسط تایمز را کم‌اهمیت جلوه داد و گفت:

این ادعا که ما تمام بودجه بازاریابی خود را روی نوجوانان متمرکز ‌می‌کنیم صحت ندارد؛ اما بارها گفته‌ایم که نوجوانان یکی از مهم‌ترین جوامع ما هستند؛ زیرا ترندهای جدید را تشخیص می‌دهند و آن‌ها را تعیین می‌کنند. نباید تعجب کرد که نوجوانان بخشی از استراتژی بازاریابی ما هستند.

ماه گذشته، اینستاگرام توسعه Instagram Kids را متوقف کرد. این سرویس خدمات اختصاصی برای کودکان زیر ۱۳ سالی ارائه می‌داد که در حال حاضر اجازه ورود به وب‌سایت اینستاگرام ندارند. این شرکت گفته است سرویس مذکور مانند نسخه اپلیکیشن بزرگ‌سالان طراحی نشده؛ اما در آن تبلیغات وجود نخواهد داشت و مستقیماً توسط والدین نظارت می‌شود. صرف نظر از چنین ویژگی‌هایی، اخبار مربوط به پروژه Instagram Kids منتقدانی که پیگیر سلامت روان و حفظ حریم خصوصی کاربران جوان هستند، نگران کرده است. قانون حفاظت از حریم خصوصی آنلاین کودکان در سال ۱۹۹۸ جمع‌آوری یا ذخیره اطلاعات شخصی افراد زیر ۱۳ سال را محدود می‌کند.

تایمز در گزارشی به منبعی اشاره کرد که نامش فاش نشده است اما می‌گوید مدیران گفته‌اند که فیسبوک تمام تلاش خود را می‌کند تا مانع ثبت‌ نام کاربران زیر سن قانونی در اینستاگرام شود؛ اما آن‌ها به هر حال این کار را انجام می‌دهند.

آدام موسری، سرپرست اینستاگرام، هنوز فکر می‌کند توسعه Instagram Kids «کار درستی است»؛ زیرا بچه‌ها در حال حاضر آنلاین هستند و سن خود را برای دسترسی به این سرویس اشتباه اعلام می‌کنند تا بتوانند ثبت‌نام کنند و مانند بزرگ‌ترها پیج داشته باشند.

نظر شما همراهان زومیت درباره نوجوانان و شبکه‌های اجتماعی چیست؟ آیا تأثیر مخرب شبکه‌های اجتماعی روی نسل‌های جوان‌تر بیشتر است؟

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات