اپل برنامه «قرآن مجید» را از اپ استور چین حذف کرد

شنبه ۲۴ مهر ۱۴۰۰ - ۱۲:۵۰
مطالعه 3 دقیقه
گفته می‌شود اپل به‌تازگی برنامه‌ای را از اپ استور چین حذف کرده است که به کاربران اجازه می‌داد کتاب مقدس مسلمانان، قرآن را بخوانند.
تبلیغات

همواره بازار چین بخش مهمی از درآمد فروشگاه نرم‌افزاری اپل را تشکیل داده؛ اما قوانین محدودکننده‌ی این کشور کسب درآمد را برای توسعه‌دهندگان خارجی به مشکلی بزرگ تبدیل کرده است. برای مثال، این قوانین باعث ‌شده گوگل پلی، بزرگ‌ترین فروشگاه نرم‌افزاری دنیای اندروید، در چین فعالیت نکند و حتی خیلی از بازی‌ها و نرم‌افزارها برای فعالیت در چین، محتوای خود را مطابق با قوانین این کشور باید تغییر بدهند یا محدود کنند. از سوی دیگر، شرکت‌هایی نظیر اپل، مایکروسافت و تا حدودی آمازون که در این کشور فعالیت می‌کنند، مجبور به تبعیت از قوانین گاهی ناعادلانه هستند که منجر به حذف برخی نرم‌افزارها می‌شود.

در جدیدترین مورد، اپل برنامه قرآن مجید را از اپ استور چین حذف کرده؛ برنامه‌ای که در سراسر جهان بسیار محبوب است و در حال حاضر در فهرست برنامه‌های کاربردی ایالات متحده در گوگل پلی، در رتبه ۵۱ قرار دارد. به گزارش Gizmodo و با استناد به اطلاعات منتشرشده از بی‌بی‌سی، برنامه قرآن در چین پس از درخواست مقامات دولتی حذف شده است؛ اما مشخص نیست چرا حزب حاکم کمونیست چین می‌خواهد این برنامه حذف شود. در این میان، گفته می‌شود اپل نیز تاکنون از شفاف‌سازی این مورد خودداری کرده است.

به‌طور کلی، حزب کمونیست چین اسلام را به‌عنوان یک دین معتبر در این کشور به رسمیت می‌شناسد؛ اما دولت چین به‌طور رسمی به دلیل برخورد با جمعیت اکثریت مسلمان اویغور در استان شمال غربی سین جیانگ، با انتقادات جهانی روبه‌رو شده است. گزارش شده که از ۱ تا ۳ میلیون نفر اویغور در چند سال گذشته در اردوگاه‌های کار اجباری بازداشت شده‌اند. فعالان اویغور خارج از کشور، دولت چین را به نسل‌کشی متهم و کاهش نرخ زادوولد و بازداشت‌های گسترده را برجسته می‌کنند. مقامات چین می‌گویند هدف آن‌ها از بین بردن اویغورها نیست؛ بلکه مبارزه با اتحاد آن‌ها است و اقدامات سخت برای مهار افراط‌گرایی ضرورت دارد.

گزارش‌های اخیر نشان می‌دهد اکثر اویغورها آزاد شده‌اند و اکنون زندگی بسیار آزادتری نسبت به یک سال قبل دارند؛ اما این سبب نمی‌شود که از اقدامات اسف‌بار چین در این زمینه چشم‌پوشی کرد. مشخص نیست چرا مقامات چینی به روش‌های نرم‌تری برای کنترل منطقه روی آورده‌اند. ممکن است انتقاد شدید از سوی غرب، همراه با مجازات تحریم‌های سیاسی و تجاری مقامات را وادار به روشن‌سازی و سازش کرده باشد یا ممکن است چین تصمیم گرفته باشد به اندازه کافی در هدف خود برای تسلیم کردن اویغورها و سایر اقلیت‌های اکثراً مسلمان پیش رفته است تا تسلط خود را کاهش بدهد.

گفته می‌شود سفارت چین در آمریکا نیز به درخواست اظهار نظر در این مورد پاسخ نداده است. نکته جالب این است که سخنگوی سفارت چین حساب جیمیل دارد که با توجه به بیزاری چین از سیلیکون ولی و روابط نزدیک بیگ تک (شرکت‌های بزرگ فناوری آمریکا) با سازمان‌های اطلاعاتی آمریکا، این اقدام کمی عجیب به نظر می‌رسد؛ چراکه مقامات چینی معمولا از نمونه‌های بومی‌شده نرم‌افزارهای غربی استفاده می‌کنند. بر اساس گزارشی که سال گذشته از Vice منتشر شد، جامعه اطلاعاتی ایالات متحده آمریکا قبلاً اطلاعاتی از کارگزاران داده خصوصی خریداری کرده است تا در مورد افرادی که از برنامه‌های نماز مسلمانان و برنامه‌های قرآن استفاده می‌کنند، اطلاعات بیشتر به‌ دست آورد. بر اساس این گزارش، داده‌ها شامل مکان‌های تمامی کاربران است.

البته تاکنون هیچ گزارشی دال بر اینکه نگرانی چین درباره برنامه قرآن ربطی به اطلاعات ایالات متحده دارد، منتشر نشده است؛ اما با توجه به مواردی که در حال حاضر در جنگ سرد جدید اتفاق می‌افتد، سناریو یادشده عجیب‌ترین دلیل نخواهد بود.

برای مطالعه‌ی تمام مقالات مرتبط با اپل به این صفحه مراجعه کنید.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات