نسخه بتای کروم ۹۴ از متال API اپل برای بهبود پردازش‌های گرافیکی پشتیبانی می‌کند

سه‌شنبه ۹ شهریور ۱۴۰۰ - ۲۲:۰۰
مطالعه 2 دقیقه
گوگل در حال آزمایش قابلیت WebGPU در نسخه جدید کروم است تا قابلیت پردازش گرافیکی خود را با استفاده از رابط برنامه‌نویسی اپلیکیشن متال در مک اواس بهبود بخشد.
تبلیغات

گوگل اخیرا نسخه بتای کروم ۹۴ را دردسترس قرار داده است که قابلیت‌های فراوانی برای بهبود پردازش‌های گرافیکی را شامل می‌شود. ظاهرا این قابلیت‌ها در نسخه‌های بعدی این مرورگر به‌مرور در مک اواس و سایر سیستم‌عامل‌های دسکتاپ و اندروید ارائه خواهند شد. نخستین ویژگی جدید به پشتیبانی از WebCodecs باز می‌گردد که درواقع، رابط برنامه‌نویسی اپلیکیشن (API) کدک سطح پایینی است که دسترسی به کدک‌های رمزگذاری و رمزگشایی سریع ویدئو را بهبود می‌بخشد. برای مثال، چنین سیستمی می‌تواند به کاهش تأخیر در سرویس‌های استریم بازی بدون افزایش بار اضافی به CPU یا شبکه کمک شایانی کند.

قابلیت یادشده با ارائه راه‌هایی برای استفاده از هرگونه اجزای رسانه‌ای که قبلا در مرورگر گنجانده شده است، کار برنامه‌نویسان را ساده می‌کند که رمزگذارها و رمزگشاهای ویدئویی و صوتی، مدیریت فریم‌های ویدیویی خام و رمزگشاهای تصویر را دربر می‌گیرد. WebCodecs پس از اتمام آزمایش اولیه در کروم ۹۳، به‌طور پیش‌فرض در نسخه بتای جدید فعال می‌تواند به‌کار رود.

افزون‌براین، نسخه جدید شامل WebGPU API است که درحقیقت جانشینی برای APIهای گرافیکی WebGL و WebGL2 محسوب می‌شود. API جدید دسترسی به ویژگی‌های پردازش مدرن مانند «GPU compute» را فراهم می‌کند و از نظر عملکرد بهتر و پیش‌بینی‌‌شدنی‌تر است.

غول جست‌وجو جهان خاطرنشان می‌کند که WebGPU همچنان در حال پیشرفت است. از قرار معلوم، APIهای قبلی برای طراحی تصاویر طراحی شده بودند؛ اما تنها با برخی ترفندها و تلاش‌های بسیار توانستند برای کارهای محاسباتی دیگر استفاده شوند. گفته می‌شود با تلفیق فناوری‌ یادشده با APIهایی نظیر Metal و Vulkan و Direct3D 12 می‌توان از قابلیت‌های گرافیکی مدرن برای ارائه و محاسبه روی GPU استفاده کرد.

مزایای این فناوری شامل تفکیک مدیریت منابع و تدوین کارها است که وضعیتی خط‌لوله‌ای و عملکردی مشابه APIهای سیستم‌عامل دارد. همچنین، گروه‌های Biding به درایور گرافیکی اجازه می‌دهند قبل از انجام وظایف آماده‌سازی را انجام دهند. گفتنی است گوگل قابلیت WebGPU به‌صورت آزمایشی در کروم ۹۴ گنجانده است؛ اما این شرکت امیدوار است تا کروم ۹۹ ویژگی‌های مذکور برای عموم کاربران دردسترس قرار بگیرد.

برای مطالعه تمام مقالات مرتبط با اپل به این صفحه مراجعه کنید.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات