اپلیکیشن تشخیص نظرات جعلی در آمازون از اپ استور اپل حذف شد

دوشنبه ۲۸ تیر ۱۴۰۰ - ۱۸:۲۰
مطالعه 3 دقیقه
آمازون اپل را متقاعد کرد اپلیکیشن فیک اسپات (Fakespot) را از اپ استور خود حذف کند. به‌عقیده آمازون، این برنامه حاوی اطلاعات گمراه‌کننده و خطرهای امنیتی است.
تبلیغات

به‌درخواست آمازون مبنی‌بر حذف اپلیکیشن فیک اسپات در اپ استور اپل، این برنامه از دسترس خارج شد. فیک اسپات سرویسی برای شناسایی نظرات جعلی در وب‌سایت فروشگاه اینترنتی آمازون بود که طبق گفته آمازون، اطلاعات گمراه‌کننده و دغدغه‌های امنیتی بالقوه‌ای ایجاد می‌کرد.

به‌گزارش انگجت، فیک اسپات به درخواست آمازون بیشتر بررسی‌ می‌شود. با ارائه نسخه جدید این برنامه در خرداد ۱۴۰۰ (ژوئن ۲۰۲۱)، یکی از نگرانی‌های مهم آمازون اضافه‌کردن کدهای این نسخه به وب‌سایت خود بود.

فیک اسپات آمازون

غول تجارت الکترونیک ادعا می‌کند که این اپلیکیشن اطلاعات کاربران ازجمله ایمیل، آدرس‌ها، اطلاعات کارت اعتباری و سابقه مرورگر کاربر را به‌خطر می‌اندازد و اطلاعات غلط و گمراه‌کننده درباره فروشنده در‌اختیار کاربر قرار می‌دهد.

فیک اسپات با ارائه کدی مشخص، داده‌های حساس مشتریان ازجمله شماره کارت‌های اعتباری آن‌ها را جمع‌آوری می‌کند و با این کار امنیت کاربر را به‌خطر می‌اندازد. به‌گفته‌‌ آمازون، این شرکت برای رفع نگرانی‌های امنیتی خود مستقیما با فیک اسپات تماس گرفته بود؛ اما توسعه‌دهنده این برنامه در این زمینه اقدامی انجام نداد. 

آمازون در بیانیه‌ای گفت:

آمازون برای اینکه مشتریان تجربه خریدی خوشایند داشته باشند و فروشندگان و برندها بتوانند تجارتشان را گسترش دهند، سخت تلاش می‌کند. این برنامه بحث‌برانگیز با ارائه اطلاعات گمراه‌کننده درباره فروشندگان و محصولات آن‌ها به مشتریان، به تجارت فروشندگان ما آسیب می‌رساند و خطرهای امنیتی بالقوه ایجاد می‌کند. با اینکه تجدیدنظر درباره این برنامه خلاف دستورالعمل‌های اپ استور است، از اپل برای این کار قدردانی می‌کنیم.

سعود خلیفه، بنیان‌گذار و مدیر عامل فیک اسپات، در گفت‌وگو با CNBC به جمع‌آوری برخی از داده‌های کاربران اعتراف کرد و گفت که این اطلاعات را به اشخاص ثالث نمی‌فروشد. علاوه‌بر‌این، او با رد ادعای آمازون مبنی‌بر خطرهای امنیتی فیک اسپات، به این نشریه گفت:

هرگز اطلاعات کاربران را سرقت نکردیم. اپل، تنها بر‌پایه ادعای بی‌اساس آمازون و بدون سند و مدرک این برنامه را حذف کرده است.

در آن زمان، اپل هنوز بیانیه‌ای برای توضیح دقیق دلیل حذف فیک اسپات منتشر نکرده بود و به‌نظر می‌رسید که این اقدام بدون هشدار قبلی و دادن فرصت برای برطرف‌کردن دغدغه‌های مطرح‌شده انجام شده باشد.

آمازون دو دستورالعمل اپ استور را برای انگجت مطرح کرد:

  • برنامه‌ای که محتوای سرویس شخص ثالث را نمایش می‌دهد باید از آن سرویس مجوز کسب کند.
  • برنامه‌ها اجازه نشر اطلاعات نادرست را ندارند.

آمازون برای ردیابی قیمت‌ها و تخفیف‌ها اواخر سال ۱۳۹۸ (اوایل ۲۰۲۰) از هانی (Honey)، افزونه چهارمیلیارد‌دلاری پی‌پال، استفاده می‌کرد. افرادی که در آن زمان از هانی استفاده می‌کردند، در وب‌سایت آمازون هشداری مبنی‌بر ردیابی الگوی رفتاری خرید خصوصی (خود)، جمع‌آوری داده‌های مربوط به سابقه سفارش‌ها و موارد ذخیره‌شده‌ (خود) مشاهده می‌کردند. طبق این هشدار، هانی علاوه‌بر اجازه دسترسی به این داده‌ها، می‌توانست هنگام بازدید شخص از وب‌سایت‌های دیگر آن‌ها را تغییر دهد.

انگجت با اضافه‌کردن صحبت‌های سخن‌گویی درباره هشدار اپل به فیک اسپات در ۲۴ تیر ۱۴۰۰ (۱۷ جولای ۲۰۲۱) مقاله‌اش را به‌روزرسانی کرد. طبق گفته این سخن‌گو به انگجت، برخلاف ادعای سعود خلیفه مبنی‌بر دریافت‌نکردن اخطار کافی، اپل هفته‌ها قبل از حذف این اپلیکیشن از اپ استور به تیم فیک اسپات هشدار داده بود:      

اختلاف موجود بر سر حقوق مالکیت معنوی بود که آمازون در ۱۸ خرداد ۱۴۰۰ (۸  ژوئن ۲۰۲۱) آن را مطرح کرد. در مدت چند ساعت از تماس دو طرف با یکدیگر اطمینان حاصل کردیم و با شفاف‌سازی مسئله علاوه‌بر توضیح اقدامات سازنده لازم برای ماندن فیک اسپات در اپ استور، زمان کافی نیز دراختیارشان گذاشتیم. دوباره در ۸ تیر ۱۴۰۰ (۲۹ ژوئن ۲۰۲۱)، درست چند هفته قبل از حذف برنامه‌، با فیک اسپات ارتباط برقرار کردیم.
تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات