۱۰ هزار اپلیکیشن App Tracking Transparency را فعال کرده‌اند

شنبه ۱۱ اردیبهشت ۱۴۰۰ - ۱۳:۴۰
مطالعه 2 دقیقه
بر اساس گزارشی غیررسمی، ۱۰ هزار اپلیکیشن قابلیت App Tracking Transparency در iOS 14.5 را فعال کرده‌اند که اکثر آن‌ها بازی موبایل هستند.
تبلیغات

قابلیت مورد انتظار و بحث‌برانگیز App Tracking Transparency سرانجام هفته‌ی گذشته از طریق به‌روزرسانی نرم‌افزاری به آیفون‌ها و آیپدهای اپل اضافه شد. به‌ لطف این قابلیت، کاربران می‌توانند جلوی پایش داده‌هایشان توسط اپلیکیشن‌های متفرقه را بگیرند. مؤسسه‌ی تحقیقاتی AppFigures به‌تازگی آماری در رابطه‌ با استفاده‌ی کاربران اپل از این قابلیت جدید منتشر کرده است.

آن‌طور که 9to5Mac گزارش می‌دهد، در حدود ۱۰ هزار اپلیکیشن که در اپ استور حضور دارند برای سازگاری با قابلیت App Tracking Transparency در iOS 14.5 به‌روزرسانی شده‌اند. ظاهرا اکثر اپلیکیشن‌های اپ استور که با پشتیبانی از ATT به‌روزرسانی شده‌اند، در دسته‌ی بازی‌های موبایل قرار می‌گیرند. به‌طور مشخص‌تر، بازی‌‌های موبایل ۲۰ درصد از سهم را در اختیار گرفته‌اند.

اپلیکیشن‌های کاربردی در دسته‌ی دوم جای می‌گیرند؛ اما با سهم ۶ درصدی فاصله‌ی زیادی تا بازی‌های موبایل دارند. البته گزارش AppFigures بدین معنی نیست که کاربران لزوما اجازه‌ی رهگیری اطلاعاتشان توسط این اپلیکیشن‌ها را صادر کرده‌‌اند. 

AppFigures اعتقاد دارد اندکی بیشتر از نیمی از کاربران که با نوتیفیکیشن App Tracking Transparency مواجه می‌شوند، این گزینه را برای اکثر اپلیکیشن‌ها خاموش نگه می‌دارند. خاموش کردن این قابلیت قطعا می‌تواند روی مدل کسب‌و‌کار برخی از شرکت‌ها که تمرکز اصلی خود را معطوف تبلیغات موبایلی کرده‌اند اثر بگذارد.

طبق گزارش AppFigures، شماری از توسعه‌دهندگان به شکل مناسب توضیح نمی‌دهند که اگر کاربر اجازه‌ی رهگیری داده‌هایش را صادر کند، از این داده‌ها چگونه استفاده خواهد شد. همچنین به نظر می‌رسد شماری از اپلیکیشن‌ها با مطرح کردن ادعاهایی دروغین سعی دارند کاربر را به انتخاب گزینه‌ی Allow ترغیب کنند.

پیغام شناور App Tracking Transparency در یک بازی می‌گوید: «ممنون که یکی از طرفداران این اپلیکیشن هستید! برای ادامه‌ی حمایت از ما لطفاً روی گزینه‌ی Allow در مرحله‌ی بعد کلیک کنید تا بتوانیم تبلیغات شخصی‌سازی‌شده به شما ارائه بدهیم.» طبق رهنمودهایی تعیین‌شده برای اپ استور، چنین کاری مجاز نیست؛ اما به نظر می‌رسد شماری از توسعه‌دهندگان در حال تخطی از قوانین هستند.

از زمان معرفی App Tracking Transparency شرکت‌هایی نظیر فیسبوک و علی بابا نگرانی خود را درباره‌ی این قابلیت ابراز کرده‌اند. با انتشار گسترده‌ی iOS 14.5، شرکت‌های تبلیغاتی بزرگ به‌ دنبال راهکارهایی می‌گردند تا درآمد تبلیغاتی خود را حفظ کنند. البته به‌ نظر می‌رسد کار خاصی از دست آن‌ها برنمی‌آید. 

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات