فروشگاه نرم‌افزار مایکروسافت در آستانه‌ی تغییرات اساسی

چهارشنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۰ - ۱۰:۰۰
مطالعه 4 دقیقه
بر اساس گزارش‌های منتشرشده، مایکروسافت در طراحی فروشگاه نرم‌افزار خود و سیاست‌های آن، تغییرات اساسی اعمال می‌کند که می‌تواند خوشایند کاربران و توسعه‌دهندگان باشد.
تبلیغات

مایکروسافت در حال کار کردن روی یک فروشگاه نرم‌افزار جدید برای ویندوز ۱۰ است که می‌تواند رابط کاربری مدرن و جذابی ارائه بدهد. اتفاقات جدید در فروشگاه مایکروسافت به اینجا ختم نمی‌شود و قرار است تغییراتی در سیاست‌های حاکم بر اینکه چه نوع برنامه‌هایی را می‌توان توسط توسعه‌دهندگان به فروشگاه ارسال کرد، اعمال شود. به گفته‌ی منابع آگاه، این اقدام مایکروسافت راه را برای فروشگاهی احیا‌شده باز می‌کند که در برابر کاربران نهایی و توسعه‌دهندگان بازتر عمل خواهد کرد.

بر اساس گزارش Windows Centeral، می‌توان گفت در چند سال گذشته، فروشگاه نرم‌افزار مایکروسافت در ویندوز ۱۰ تقریبا بدون استفاده باقی مانده است. این بخش از ویندوز دارای طراحی زیبایی نیست، کند است و نمی‌تواند با کاربر ارتباط برقرار کند. در واقع می‌توان گفت این نرم‌‎افزار یک فروشگاه عالی نیست که کاربران بتوانند از آن استفاده کنند؛ اما همه این‌ها با فروشگاه جدیدی که مایکروسافت در حال کار کردن روی آن است، تغییر خواهد کرد.

در نسخه‌ی جدید نرم‌افزار Windows Store، همان طراحی تازه‌ای اعمال می‌شود که باقی بخش‌های ویندوز با Sun Valley آن را دنبال می‌کنند. بر اساس اطلاعات به‌دست‌آمده، موارد متعددی از جمله طراحی WinUI، لایه‌های جدید، انیمیشن‌های خلاقانه‌ به اپ‌های درون ویندوز ۱۰ از جمله Store اضافه می‌شود.

به‌روزرسانی ماهانه فروشگاه ویندوز با قابلیت‌های جدید و رفع باگ‌ها

فروشگاه جدید یک برنامه UWP (پلتفرم جهانی ویندوز) خواهد بود و به‌صورت ماهانه با ویژگی‌ها و پیشرفت‌های جدید به‌روز خواهد شد. همچنین باید دانلود و نصب باثبات‌تری برای نرم‌افزارها و بازی‌های بزرگ ارائه بدهد. علاوه بر این، مایکروسافت در حال برنامه‌ریزی برای کاهش سیاست‌های مربوط به نوع نرم‌افزارهایی است که می‌تواند توسط توسعه‌دهندگان به فروشگاه ارسال شود.

طبق  اطلاعات به‌دست‌آمده، سه تغییر بزرگ در فروشگاه جدید ایجاد شده که به نفع توسعه‌دهندگان است، از جمله:

  • به توسعه‌دهندگان اجازه می‌دهد اپ‌های Win32 را در فروشگاه ارسال کنند.
  • به توسعه‌دهندگان اجازه می‌دهد نرم‌افزارها و به‌روزرسانی‌ها را در شبکه تحویل محتوای (CDN) خود میزبانی کنند.
  • به توسعه‌دهندگان اجازه می‌دهد از پلتفرم‌های شخص ثالث در اپ‌ها استفاده کنند.

این تغییرات به توسعه‌دهندگان این امکان را می‌دهد که برنامه Win32 خود را بدون هیچ تغییری در کد موجود به فروشگاه جدید بیاورند. در گذشته، توسعه‌دهندگان موظف بودند اپ‌های Win32 خود را به‌صورت MSIX بسته‌بندی کنند و همچنین به استفاده از پلتفرم‌های به‌روزرسانی مایکروسافت مجبور می‌شدند. این مورد دیگر در فروشگاه جدید لازم نخواهد بود.

موشکافی سیاست‌های جدید

مایکروسافت به توسعه‌دهندگان اجازه می‌دهد بسته‌های .EXE یا .MSI خام را به فروشگاه ارسال کنند و حتی اکنون آن‌ها می‌توانند اپ را میزبانی کنند و به‌روزرسانی‌ها را از طریق CDN خود انجام بدهند. این تغییر به سود توسعه‌دهندگان با برنامه‌هایی است که دارای ویژگی به‌روزرسانی خودکار داخلی هستند که از آن‌ جمله می‌توان به فایرفاکس یا Zoom اشاره کرد. سیاست‌های جدید به آن‌ها امکان می‌دهد نحوه و زمان به‌روزرسانی یا سایر انواع محتوایی که قرار است برای کاربران ارسال شود، کنترل کنند.

فروشگاه مایکروسافت

مایکروسافت به توسعه‌دهندگان این امکان را می‌دهد تا با عبور کامل از پلتفرم تجارت مایکروسافت، از جریان درآمد درون برنامه‌ای خود استفاده کنند. گفته می‌شود مایکروسافت از ارائه خدمات به توسعه‌دهندگان نرم‌افزارهایی که از سیستم تجارت درون برنامه‌ای خود استفاده می‌کنند، کوتاهی نخواهد کرد.

آسان‌تر شدن ورود نرم‌افزارها به فروشگاه توسط توسعه‌دهندگان

مایکروسافت می‌خواهد Store را به‌عنوان یک پلتفرم باز قرار بدهد که به بهترین اپ‌ها در ویندوز امکان می‌دهد به‌راحتی توسط کاربران کشف شوند. نرم‌افزارهایی که در گذشته به دلیل داشتن به‌روزرسانی یا سیستم‌های خرید درون برنامه‌ای رد شده بودند، اکنون برای حضور در این فروشگاه مجاز خواهند بود. این تغییرات باید اجازه بدهد نرم‌افزارهایی مانند Google Chrome یا Adobe Creative Cloud در فروشگاه قابل دسترسی باشند؛ البته تنها زمان مشخص می‌کند که این توسعه‌دهندگان قصد آمدن به فروشگاه مایکروسافت دارند یا خیر.

گفته می‌شود با معرفی Store جدید و سیاست‌های آن، مایکروسافت سرانجام بسیاری از اپ‌های شخص اول خود از جمله تیمز، آفیس، اج و حتی ویژوال استودیو را به فروشگاه می‌آورد. امیدواریم این حرکت به کاربران نهایی و توسعه‌دهندگان نشان بدهد که مایکروسافت در مورد بستر جدید Store خود جدی است و این قسمت مهمی از ویندوز محسوب می‌شود.

گفته می‌شود مایکروسافت فروشگاه جدید خود را در پاییز، کنار به‌روزرسانی Sun Valley ویندوز ۱۰ منتشر خواهد کرد. به احتمال زیاد، مایکروسافت برنامه‌های در نظر گرفته‌شده برای فروشگاه جدید خود را در Build 2021 اعلام می‌کند.

نظر شما همراهان زومیت درباره‌ی تغییرات اعمال‌شده در طراحی و سیاست‌های فروشگاه مایکروسافت چیست؟ آیا این تغییرات می‌تواند تعداد کاربران آن را افزایش بدهد؟

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات