آموزش ساخت استوری جذاب در اینستاگرام

یک‌شنبه ۱۲ آذر ۱۴۰۲ - ۲۳:۰۰
مطالعه 7 دقیقه
لوگوی اینستاگرام و موجی دریا در گوشی در دست یک فرد
نکاتی وجود دارند که با دانستن آن‌ها استوری‌های جذاب‌تری منتشر خواهید کرد.
تبلیغات

اگر جزو آن دسته افرادی هستید که در اینستاگرام استوری‌های متعدد منتشر می‌کنند، باید بدانید که با رعایت چند نکته‌ی ساده، می‌توانید آن‌ها را جذاب‌تر کنید؛ حتی با این روش تعامل دنبال‌کنندگان نیز افزایش خواهد یافت.

استوری ویژگی پرطرفداری از این بستر محسوب می‌شود که به کاربران امکان می‌دهد تا محتوای ۲۴ ساعته بارگذاری کنند؛ یعنی محتوایی که دنبال‌کنندگان فقط یک شبانه‌روز برای تماشایش فرصت دارند. برای انتشار آن نیز به آموزش جامع اینستاگرام نیازی نیست و به‌راحتی می‌توان انجامش داد.

مشخصاً وقتی بیشتر ما از قابلیت استوری اینستاگرام استفاده می‌کنیم، داشتن استوری‌های جذاب برگ‌برنده‌ای نزد مخاطب خواهد بود. در این مطلب، به ترفندها و نکته‌هایی اشاره خواهیم کرد که به‌کمک آن‌ها می‌توانید استوری‌های جذاب‌تری بگذارید. با زومیت همراه باشید.

در خطوط مشخص‌شده بمانید

‌ساخت استوری‌های جذاب به چیزی نظیر رنگ‌آمیزی کتاب‌های کودکانه شبیه است. برای اینکه ظاهر استوری‌هایتان در کانون توجه مخاطب قرار گیرد، نیاز دارید هر عنصر را در محدوده‌ی مشخص و مجاز قرار دهید؛ درغیراین‌صورت توجه دیگر کاربران به آن عنصر را از دست خواهید داد.

فرقی نمی‌کند از آیفون استفاده می‌کنید یا گوشی اندرویدی، در هر دو قسمت بالایی استوری شما برای دیگر کاربران، تصویر پروفایل و نام کاربری‌تان و قسمت پایینی باکس Reply است و قراردادن هر عنصر دیگری در این بخش‌ها، موجب خارج‌شدن آن‌ها از کانون توجه کاربر خواهد شد.

خوشبختانه اینستاگرام خطوطی برای هشدار به شما و نمایش بخش‌های مرکز توجه کاربر در محیط ویرایشگر اینستاگرام قرار داده است که با حرکت‌دادن عناصر مختلفی نظیر متن‌ها و استیکرها به‌سمت بخش‌های تحت‌تصور عناصر ثابت به‌نمایش درمی‌آیند.

پوستر زومیت در استوری اینستاگرام و خطوط آبی اطراف

همه‌‌چیز را در یک استوری منتشر نکنید

در بسیاری از مواقع، حرف‌های زیادی برای گفتن به مخاطبمان داریم و هراس از گذاشتن چند استوری، ما را وادار می‌کند تا مطالبمان را در یک استوری بگنجانیم؛ به‌‌همین‌دلیل‌، عناصری که در استوری‌مان قرار داده‌ایم، ابعاد کوچک‌تری از حد استاندارد خواهند داشت و این موضوع موجب رد‌شدن مخاطب در همان نگاه اول می‌شود.

در چنین مواقعی که حجم مطالبتان را زیاد می‌دانید، بهتر است آن‌ها را به چند بخش تقسیم کنید و در چند استوری با مخاطبتان به‌اشتراک بذارید. همچنین، ساخت کاور هایلایت اینستاگرام می‌تواند به ذخیره کردن استوری‌های مهم‌تر در صفحه‌ی شما کمک کند تا در آینده دنبال‌کنندگان بتوانند آن‌ها را باردیگر ببینند.

استوری‌هایی با ترکیب گرافیک و عکس بسازید

با‌توجه‌به کاربران متنوع اینستاگرام، استوری‌های شامل محتوای گرافیکی و عکس‌های واقعی طرفداران خود را دارند. با اینکه نمی‌توان به‌راحتی یکی از این دو را برای هر صفحه تجویز کرد، پیشنهاد زومیت به شما ایجاد تنوع به‌کمک هر دو سبک ذکرشده است.

استفاده‌ی صرف از مؤلفه‌های گرافیکی یا عکس‌های مختلف در استوری‌ها، در بسیاری از مواقع موجب خلق استوری‌های بسیار جذابی می‌شود؛ اما خالی از لطف نیست هرازگاهی استوری‌هایتان را با ترکیبی از این دو، یعنی عناصر گرافیکی و تصاویر واقعی بسازید.

اگر از آن دسته افرادی هستید که استفاده از عکس‌های واقعی را برای استوری ترجیح می‌دهید، افزون‌بر عکس‌های خودتان می‌توانید از برخی منابع نظیر Unsplash برای یافتن عکس‌های با کیفیت رایگان استفاده کنید.

استوری منتشر شده از اندروید ‍۱۱ در اینستاگرام زومیت

برای عکس‌ها پس‌‌زمینه‌‌ی شفاف بسازید

یکی از را‌ه‌های جذاب‌ترکردن ترکیب عکس‌ها و مؤلفه‌های گرافیکی در استوری اینستاگرام، قراردادن پس‌زمینه‌ی شفاف‌تر بین این دو است.

برای این کار ابتدا عکس مدنظرتان را وارد محیط ویرایشگر استوری می‌کنید و با انتخاب ماژیک از منو قلم‌مو‌ها و انتخاب رنگ مدنظر و نگه‌داشتن انگشتتان روی صفحه، می‌توانید لایه‌ی رنگی شفافی روی عکس اعمال کنید و سپس روی آن مؤلفه‌‌های گرافیکی و متن‌های مدنظرتان را قرار دهید.

از رنگ‌ها و فونت‌های مناسب استفاده کنید

اگر می‌خواهید استوری‌های جذابی داشته باشید، باید از فونت و رنگ‌های مناسب استفاده کنید. برای فونت‌ها بسته به موضوع و سلیقه‌ی خودتان می‌توانید یکی از فونت‌های ویرایشگر استوری اینستاگرام را انتخاب کنید.

برای انتخاب رنگ‌ها نیز، بهتر است به‌سراغ ترکیب رنگی‌هایی بروید که با هم کنتراست مناسبی دارند. اگر با دنیای رنگ‌ها آشنا نیستید، از‌طریق سرویس‌هایی نظیر Coolors می‌توانید استفاده کنید که پالت‌های رنگی گوناگونی در‌اختیارتان می‌گذارند.

در حال استوری گذاشتن از گوشی هوشمندی در اینستاگرام زومیت

با دسترسی به رنگ‌های بیشتر، رنگ‌های بیشتری استفاده کنید

اگر برای تغییر رنگ متن و قلمتان به فهرست رنگ‌های ویرایشگر اینستاگرام مراجعه کنید، اینستاگرام ۲۷ رنگ را برای انتخاب در‌دسترس گذاشته است؛ اما خودتان را به آن‌ها محدود نکنید. اگر انگشتتان را روی یکی از آن رنگ‌ها نگه دارید، به رنگ‌های بیشتری می‌توانید دسترسی داشته باشید.

به متن‌هایتان سایه اضافه کنید

یکی از راه‌های جذاب‌ترکردن متن‌ها در استوری‌های اینستاگرام، ایجاد افکت سایه برای تیترها است که می‌تواند توجه بسیاری از کاربران جلب کند. البته این نکته را مدنظر قرار دهید که اگر تمام متن‌های استوری‌تان با سایه باشد، می‌تواند برای مخاطب آزاردهنده به‌شمار رود.

برای ایجاد افکت سایه در متن، نخست باید متن مدنظر را بنویسید و آن را کپی کنید. در مرحله‌ی بعد، مجدداً با Paste کردن باید همان متن را به‌عنوان سایه‌ی متن اول بنویسید، با این تفاوت که از رنگ متفاوتی برایش استفاده کنید و متن دوم را زیر متن اول قرار دهید.

صفحه ای قرمز با متن زومیت در وسط آن

از بومرنگ و سوپرزوم غافل نشوید

بومرنگ و سوپرزوم دو ویژگی جذاب اینستاگرام هستند که می‌توانند در مواقع مختلف، استوری‌های جذابی برایتان خلق کنند. استفاده از بومرنگ و سوپرزوم همواره یکی از راه‌های پرطرفدار برای ساخت استوری‌های جذاب به‌شمار می‌رود.

با استفاده از بومرنگ، می‌توانید ویدئویی چند‌ثانیه‌ای ضبط کنید تا این ابزار با برعکس‌کردن آن، لوپ جذابی برای استوری ایجاد کند. سوپرزوم نیز عموماً برای مواقعی کاربرد دارد که قصد داریم توجه مخاطب را به‌ فرد یا شیء خاصی جلب کنیم. سوپرزوم جلوه‌‌های مختلفی با محوریت زوم روی نقطه‌ی وسط کادر را در‌اختیارتان قرار می‌دهد.

از فیلترهای اینستاگرام استفاده کنید

یکی از ویژگی‌های جذاب اینستاگرام امکان استفاده از فیلترهای مختلف است. اگر بلاگر هستید و تصویرها و ویدئوهایی که چهره‌‌تان دخالت زیادی در آن دارد، بخش زیادی از استوری‌هایتان را تشکیل می‌دهد، از فیلتر‌های اینستاگرام برای جذاب‌تر و متفاوت‌تر‌کردن استوری‌هایتان می‌توانید استفاده کنید.

برای استفاده از فیلترهای اینستاگرام، با کشیدن کلید شاتر محیط ویرایشگر استوری اینستاگرام به دو طرف، به فیلترهای ذخیره‌شده روی حساب کاربری‌تان می‌توانید دسترسی داشته باشید.

از‌طریق آخرین گزینه‌ی سمت راست نیز به محیط Explore فیلترهای اینستاگرامی می‌توانید وارد شوید تا علاوه‌بر فیلترهای پرطرفدار، فیلتر مدنظرتان را نیز جست‌وجو کنید.

از قلم‌موهای مختلف اینستاگرام استفاده کنید

اینستاگرام به‌صورت پیش‌فرض چهار قلم‌مو متفاوت را دراختیارتان می‌گذارد که به‌ترتیب اولین آن‌ها شمایل ماژیک نوک‌گرد، دومی شمایل فلش، سومی شمایل ماژیک نوک‌کج با شفافیت کمتر، چهارمی شمایل خودکار جادویی و پنجمین پاک‌کن که برای پاک‌کردن اشتباهات ترسیمی است.

استفاده از هر چهار قلم‌مو ذکرشده می‌تواند به جذاب‌تر‌کردن استوری‌ها در شرایط مختلف و ایجاد تفاوت با استوری سایر افراد کمک شایانی کند. البته می‌توانید با خلاقیت به‌خرج‌دادن، از این ابزارها برای ساخت استوری‌های خلاقانه استفاده کنید.

استوری اینستاگرام که با قلم کلمه زومیت نوشته شده

از استیکرها و گیف‌های اینستاگرام استفاده کنید

در بسیاری از مواقع، متن نمی‌تواند به‌خوبی احساساتمان را با دیگران تقسیم کند. در چنین مواقعی، بهترین راه استفاده از استیکرها و گیف‌های اینستاگرام است که با کشیدن صفحه‌ی ویرایشگر استوری اینستاگرام از پایین به بالا یا انتخاب آیکون استیکر از منو بالایی محیط ویرایشگر، به آن‌ها می‌توانید دسترسی داشته باشید.

توجه کنید که گیف‌های اینستاگرام از سرویس GIPHY قدرت می‌گیرند که برای دسترسی به آن در ایران، باید از ابزارهای تغییر IP استفاده کنید. اگر تصمیم گرفته‌اید استوری‌ها را برای دنبال‌کنندگانتان به محلی برای تعامل بیشتر تبدیل کنید، استفاده از استیکرهایی را فراموش نکنید که اینستاگرام برای همین کار در‌اختیارتان قرار داده است. جعبه‌ی سؤالات و پل دوگزینه‌ای و استیکر Quiz دقیقاً همان استیکرهایی‌اند که برای این موضوع کاربرد دارند.

گیف های استوری اینستاگرام

از اپلیکیشن‌ها و قالب‌‌ها استفاده کنید

اگر ظاهر استوری‌ها برای شما و کسب‌وکارتان از اهمیت فراوانی برخوردار است و به همکاری با نیروی طراحی گرافیک نیز علاقه‌ای ندارید، استفاده از اپلیکیشن‌ها و قالب‌‌ها بهترین راه‌حل به‌شمار می‌رود.

قالب‌های استوری اینستاگرام فایل‌های PSD هستند که پیش‌ازاین یکی از طراحان گرافیک طراحی و به‌انتشار گذاشته است و برخی از آن‌ها رایگان و برخی دیگر به‌ازای پرداخت هزینه آماده‌ی دریافت و استفاده هستند. توجه کنید استفاده از قالب‌های اینستاگرامی نیازمند دانش نسبی از محیط نرم‌افزار فتوشاپ است.

اپلیکیشن‌های ویژه‌ی محتوای اینستاگرام، اپلیکیشن‌هایی برای طراحی محتوا برای پست و استوری اینستاگرام هستند که به‌لطف قالب‌های آماده، به‌خوبی نیازهای شما را از طراحی استوری جذاب می‌توانند رفع کنند. اپلیکیشن Canva نمونه‌ی موفقی از این دسته از اپلیکیشن‌های مناسب اینستاگرام محسوب می‌شود.

در این مقاله، نکات مهمی را معرفی کردیم که برای ساخت استوری جذاب اینستاگرام به آن‌ها نیاز پیدا می‌کنید. با رعایت آن‌ها و استفاده از ترفندهای ذکرشده، استوری‌های اینستاگرامتان تا حد چشمگیری جذاب‌تر از گذشته خواهند شد.

دیدگاه شما کاربران زومیت از چه ترفندهایی برای ساخت استوری‌های اینستاگرام استفاده می‌کنید؟

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات