تلگرام میزبان قابلیت حذف خودکار پیام و گروه‌های Broadcast شد

جمعه ۸ اسفند ۱۳۹۹ - ۱۴:۳۰
مطالعه 3 دقیقه
جدیدترین به‌روزرسانی تلگرام ضمن اضافه کردن قابلیت حذف خودکار پیام‌ها، میزبان Broadcast Group و لینک‌های منقضی‌شونده برای گروه‌ها شده است.
تبلیغات

تلگرام (Telegram) رسما اعلام کرد جدیدترین نسخه‌ی اپلیکیشن پیام‌رسان خود را با قابلیت‌ حذف خودکار پیام‌ها و تعیین تاریخ انقضاء برای لینک‌های دعوت و گروه‌ه‌های نامحدود جدید در دسترس قرار داده است. براساس گزارش خبرگزاری ورج به‌نقل از بیانیه‌ی مطبوعاتی تلگرام، این پیام‌رسان پس از جنجال چند وقت اخیر به‌دلیل تغییرات سیاست حریم خصوصی واتساپ، همچون سیگنال میزبان تعداد زیادی از کاربران جدید شد. تلگرام اکنون میزبان قابلیت‌هایی شده که شماری از آن‌ها در رقبای این پیام‌رسان دیده می‌شدند؛ قابلیت‌هایی که روی بالا بردن امنیت و حریم خصوصی کاربر تمرکز دارند. 

تلگرام بخشی با نام Secret Chat دارد که از مدت‌ها پیش در دسترس کاربران قرار گرفته. قابلیت حذف خودکار پیام‌ها در بخش Secret Chats تلگرام وجود داشت، اما نمی‌توانستیم در چت‌های عادی به آن دسترسی پیدا کنیم. جدیدترین به‌روزرسانی تلگرام برای سیستم‌های عامل اندروید و iOS قابلیت حذف خودکار پیام‌ها را به تمام چت‌ها اضافه می‌‌کند. این قابلیت را می‌توان درون چت‌ها فعال کرد.

به‌هنگام فعال‌سازی حذف خودکار، بازه‌ی زمانی ۲۴ ساعته یا هفت روزه در دسترس شما قرار می‌گیرد. نحوه‌ی کارکرد بدین صورت است که تمام پیام‌های ارسال‌شده پس از فعال‌سازی قابلیت، در پی گذر مدت‌زمان تعیین‌شده، به‌صورت خودکار حذف می‌شوند. البته در نظر داشته باشید که قابلیت حذف خودکار، تمامی پیام‌ها را حذف نمی‌کند. همان‌طور که اشاره کردیم، پیام‌هایی که پیش از فعال‌سازی قابلیت حذف خودکار فرستاده شده باشند حذف نمی‌شوند.

رقبای تلگرام از مدت‌ها پیش قابلیت مشابهی را درون پلتفرم خود پیاده‌سازی کرده‌اند. واتساپ در حول و حوش سال ۲۰۲۰ این قابلیت را معرفی کرد و سیگنال از حداقل سال ۲۰۱۶ تاکنون، قابلیت پیا‌م‌های حذف‌شونده را در خود دارد

تلگرام همچنین تغییراتی در گروه‌هایی اعمال می‌کند که ممکن است تجربه‌ای مشابه یکی از قابلیت‌های محبوب Clubhouse را ارائه دهد. گروه‌های جدیدی در تلگرام با نام Broadcast Group تعریف شده‌اند که تعداد نامحدودی از کاربران توانایی عضو شدن در آن‌ها را دارند، بااین‌حال انتشار پست صرفا توسط مدیران گروه انجام می‌گیرد. ازطرفی، قابلیت چت صوتی (Voice Chat) برای تمامی حاضران Broadcast Group ارائه می‌شود. تلگرام می‌گوید قابلیت موردبحث مخصوص جوامع بزرگ است که افراد در آن‌ها اخبار و مباحث مختلف را با هم به‌اشتراک می‌گذارند. 

تلگرام برای انحصاری نگه داشتن این گروه‌ها و کمک به رشد سریع آن‌ها اعلام کرده است امکان تعیین تاریخ انقضاء برای لینک‌های دعوت به گروه فراهم می‌شود. البته منقضی شدن لینک دعوت صرفا محدودبه زمان نیست و می‌توان تعیین کرد پس از تعداد مشخصی استفاده، لینک منقضی شود. امکان استفاده‌ی هم‌زمان از هر دو معیار نیز وجود دارد. به‌لطف لینک‌های منقضی‌شونده‌ی دعوت، مدیران گروه‌ها می‌توانند بهتر افراد عضوشده را مدیریت کنند و موضوعات خصوصی‌ را اندکی خصوصی‌تر نگه دارند.

بسیاری از کاربران از ترس خوانده شدن پیام‌هایشان توسط فیسبوک تصمیم گرفتند واتساپ را کنار بگذارند و سراغ استفاده از تلگرام بروند. گسترش قابلیت‌های حریم خصوصی با مواردی مثل حذف خودکار پیام‌ها تصمیمی هوشمندانه ازسوی تلگرام محسوب می‌شود. البته حتی با وجود اضافه شدن قابلیت‌های جدید، تلگرام هنوز مهم‌ترین مشخصه‌ی حریم خصوصی یعنی رمزنگاری سرتاسری (End-to-End Encryption) را ندارد.

تمامی پیام‌های تلگرام ازلحاظ فنی، رمزنگاری‌شده هستند؛ بااین‌حال پیام‌های بخش Secret Chat تنها پیام‌هایی هستند که فقط ازطریق دستگاه افراد شرکت‌کننده در Secret Chat می‌توان به آن‌ها دسترسی داشت. تلگرام می‌‌گوید همین تفاوت باعث می‌شود بتوان قابلیت‌هایی مثل Broadcast Group را در پلتفرم پیاده‌سازی کرد. 

با مراجعه به وبلاگ رسمی تلگرام می‌‌توانید فهرست کامل تغییرات به‌روزرسانی جدید را مشاهده کنید. 

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات