واکنش صریح تیم کوک به روش کسب درآمد فیسبوک و سایر شرکت‌های تبلیغاتی

جمعه ۱۰ بهمن ۱۳۹۹ - ۱۸:۰۰
مطالعه 3 دقیقه
تیم کوک در جریان اجلاس CPDP، به‌شدت مدل‌های تجاری متکی به جمع‌آوری داده را محکوم کرد و گفت که این تجارت‌ها بیش از هر چیز منجر به اطلاعات غلط، بی‌اعتمادی و حتی خشونت در دنیای واقعی می‌شود.
تبلیغات

روز گذشته، تیم کوک، مدیرعامل اجرایی اپل در راستای سخنرانی در کنفرانس رایانه‌های اروپا، حریم خصوصی و حفاظت از داده‌ها (به‌اختصار CPDP)، سخنرانی آغازین خود را با جدیت و هدف قراردادن کسب‌وکارهای مبتنی بر جمع‌آوری داده انجام داد. وی در طی سخنرانی کانون توجه خود را موضوعات مختلفی از جمله تلاش برای حفظ حریم خصوصی در اپل و خطرات ناشی از مدل‌های تجاری که به جمع‌آوری داده‌ی کاربر متکی هستند، معطوف کرده بود. کوک در این باره می‌گوید:

همان‌طور که قبلا گفتم، اگر به‌صورت عادی بپذیریم که همه چیز در زندگی ما قابل جمع‌آوری و فروش است، پس بیش از داده‌ها ضرر خواهیم کرد؛ زیرا ما آزادی انسان بودن را از دست می‌دهیم.

در سخنرانی مذکور، کوک نام فیسبوک را ذکر نکرد؛ اما به‌طور واضحی می‌توان برداشت کرد که روی سخنان او به مدل تجاری غول شبکه‌های اجتماعی متمرکز باشد. تیم کوک گفت: « با احتساب به نظریه‌های غلط اطلاعاتی و توطئه‌ای که به‌وسیله‌ی الگوریتم‌ها ساخته می‌شوند، دیگر نمی‌توانیم چشم خود را روی یک تئوری فناوری با مضمون خوب بودن تمامی تعاملات ببندیم. برخی از پیامدهای این نوع تجارت می‌تواند تضعیف اعتماد عمومی به واکسیناسیون، تضاد و حتی خشونت در دنیای واقعی را در پی داشته باشد و به‌وسیله‌ی گروه‌های افراطی ادامه یابد. مشاغل مبتنی بر گمراه کردن کاربران و بهره‌برداری از داده‌ها، گزینه‌هایی هستند که اصلا انتخابی نیستند و این شایسته ستایش ما نیست؛ این شایسته تحقیر است».

مدیرعامل غول دنیای فناوری در بخشی از سخنانش برخی از روش‌های اپل برای محافظت از حریم خصوصی را برجسته کرده است که از بین آن‌ها می‌توان برچسب‌های جدید حریم خصوصی در اپ استور و ویژگی شفافیت رهگیری برنامه (ATT) که قرار است در ابتدای سال جاری میلادی راه‌اندازی شود، اشاره کرد. در این میان، گمان می‌رود که دو قابلیت مذکور نقطه‌ی تلاقی اختلافات فیسبوک با اپل باشد؛ زیرا این قابلیت‌ها به‌طور انکارناپذیری کسب‌وکار فیسبوک را با چالش روبه‌رو می‌کنند. تیم کوک می‌گوید:

اپل نه‌تنها برای تقویت اصول حفظ حریم خصوصی خود، بلکه برای ایجاد موج‌های تغییر مثبت در صنعت کار کرده است. ما مدت‌ها پیش در اپل انتخاب خود را انجام دادیم. ما معتقدیم که فناوری اخلاقی، فناوری است که برای افراد مفید باشد. این فناوری است که به کاربر کمک می‌کند تا بخوابد و نه شما را در وضعیت بد نگه دارد. فناوری در صورت لزوم به کاربر فضا کافی برای ایجاد نقاشی، نوشتن یا یادگیری می‌دهد. این فناوری است که می‌تواند در هنگام پیاده‌روی یا شناکردن در پس‌زمینه محو شود؛ اما در آنجا وجود داشته باشد تا به کاربر هشدار دهد که ضربان قلب او زیاد می‌شود یا در صورت سقوط ناخوشایند به کاربر یاری می‌رساند. با وجود همه این‌ها، مهم حریم خصوصی و امنیت آن است؛ زیرا [شرکت‌ها] برای ارائه یک محصول عالی نیازی به تبادل اطلاعات حقوقی کاربرانشان ندارند.

افزون بر این، کوک در گوشه‌ای از نطق سخنانش قانون حفاظت از داده‌های GDPR اروپا را ستوده و خواستار قوانینی مشابه در سطح فدرال در ایالات متحده شده است. علاوه بر سخنرانی افتتاحیه کوک، رئیس حریم خصوصی جهانی اپل، جین هوروات نیز به‌عنوان میزبان در این اجلاس شرکت کرد. در همین حین، اصحاب رسانه از وی در مورد ویژگی‌های حریم خصوصی اپل و استفاده این شرکت از گوگل به‌عنوان موتور جستجوی اصلی سؤالاتی پرسیده‌اند. هوروات تأکید کرد که تمامی برنامه‌ها، از جمله برنامه‌های اپل، باید از سیاست‌های حفظ حریم خصوصی این شرکت پیروی کنند. گفته می‌شود کوپرتینویی‌ها در رابطه با تبلیغات از IDFA استفاده نمی‌کنند و در عوض، از یک شبکه تبلیغاتی خصوصی بهره می‌گیرند. هوروات در رابطه با موتور جست‌وجو با اذعان به محبوبیت موتور جست‌وجوی گوگل، افزود که اپل از گزینه‌های دیگری مانند DuckDuckGo و Ecosia نیز پشتیبانی می‌کند.

سخنرانی کوک در حالی است که تنش‌های بین اپل و فیسبوک، به‌ویژه درمورد ویژگی ردیابی یادشده افزایش یافته است. چندی پیش غول شبکه‌های اجتماعی تبلیغاتی ضد قابلیت‌های حریم خصوصی اپل در روزنامه‌های بزرگ ایالات متحده‌ی آمریکا منتشر کرد و روز گذشته نیز مشخص شد که فیسبوک در حال آماده‌سازی برای طرح دادخواست علیه اپل به اتهام رفتار ضد رقابتی، به‌ویژه در رابطه با قابلیت شفافیت ردیابی در برنامه‌ی ای‌مسیج است.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات