فروشگاه Cydia از اپل به‌ دلیل رفتار انحصارگرایانه شکایت کرد

شنبه ۲۲ آذر ۱۳۹۹ - ۱۵:۳۰
مطالعه 3 دقیقه
به گزارش واشینگتن پست، فروشگاه اپلیکیشن‌ iOS سیدیا به‌تازگی از اپل به‌ خاطر رفتار ضد رقابتی و انحصارگرایانه در دادگاه کالیفرنیا شکایت کرده است.
تبلیغات

پیش از آغازبه‌کار اپ استور اپل (Apple App Store) برای آیفون در سال ۲۰۰۸، هکرها فروشگاهی مشابه طراحی کرده بودند. آن فروشگاه اپلیکیشن که با نام سیدیا (Cydia) شناخته می‌شد، تبدیل به محبوب‌ترین ابزار دانلود اپلیکیشن برای کسانی شد که به‌ دنبال آنلاک کردن گوشی خود بودند.

سیدیا به ‌همراه فروشگاه اینستالر (Installer) که پیش از راه‌اندازی اپ استور فعالیت‌ خود را آغاز کردند، در آن روزها به کاربران آیفون امکان می‌دادند اپلیکیشن‌های اولیه را بنویسند و توزیع کنند. هرچه گوشی‌های هوشمند پیشرفته‌تر شدند، فروشگاه سیدیا نیز پیشرفته‌تر شد و قابلیت‌های متنوع‌تری نظیر امکان شخصی‌سازی صفحه‌ی هوم و صفحه‌ی قفل گوشی ارائه داد؛ برای مثال کاربران می‌توانستند میان‌بر دوربین را به صفحه‌ی قفل اضافه کنند. این اتفاق مدت‌ها پیش از آن رخ داد که اپل بخواهد قابلیت‌های مشابهی به‌صورت اختصاصی در آیفون‌ ارائه دهد.

اپل هرگز به‌صورت رسمی به مردم اجازه نداد سیدیا را روی دستگاه‌های‌شان نصب کنند. اکنون پس از مدت‌ها، سیدیا از اپل شکایت کرده است و می‌گوید رفتار ضدر قابتی اپل باعث شده است رقابت این دو شرکت از بین برود. مطابق قوانین ایالات متحده،‌ هرگونه رفتار ضد رقابتی جرم محسوب می‌شود و مجازات دارد.

در بخشی از شکوائیه‌ی سیدیا علیه اپل آمده است: «اگر به‌ خاطر مالکیت ضد رقابتی و نگه‌داریِ انحصاری غیر قانونیِ روند توزیع اپلیکیشن روی سیستم‌عامل iOS نبود، کاربران امروزه می‌توانستند انتخاب کنند چگونه و در کجا اپلیکیشن‌های iOS را پیدا کنند و توسعه‌دهندگان می‌توانستند خودشان انتخاب کنند که اپلیکیشن‌شان روی کدام پلتفرم منتشر شود». ظاهرا شکوائیه‌ی سیدیا پنج‌شنبه‌ی گذشته در دادگاهی در بخش شمالی کالیفرنیا ثبت و گزارش آن توسط واشینگتن پست اعلام شد. 

در واکنش به شکایت سیدیا،‌ اپل بیانیه‌ای در دسترس رسانه‌ها قرار داد تا در این زمینه شفاف‌سازی کند. این شرکت شکوائیه‌ی مورد بحث را بررسی می‌کند. اپل همچنین اظهارات قبلی را تکرار کرد و گفت سیاست‌هایی که در قبال اپ استور اتخاذ کرده، در هیچ‌یک از بازارهایی که این فروشگاه مشغول رقابت در آن‌ها است، انحصارگرایانه نیست.

شکوائیه‌ی جدید سیدیا جدیدترین قسمت از سریالِ طولانی چالش‌های ایجاد‌شده برای اپل بر سر کنترل آیفون است. طی ماه‌ها و سال‌های اخیر اپل به‌شدت توسط شرکت‌های حوزه‌ی فناوری و بازی و همچنین سیاست‌مداران تحت فشار بوده است. شرکت‌ها و سیاست‌مدارانِ منتقد می‌گویند رفتار اپل در قبال آیپد و آیفون، مثالی بارز از رفتار انحصارگرایانه است. البته ماجرا صرفا به انتقاد خلاصه نمی‌شود.

اپیک گیمز، شرکت شناخته‌شده‌ی صنعت بازی و سازنده‌ی بازی محبوب فورتنایت (Fortnite)، چند ماه پیش به ‌شکلی بسیار جدی با اپل وارد دعوای حقوقی شد. اپیک گیمز به کارمزد ۳۰ درصدی اپل برای خرید درون‌برنامه‌ای فورتنایت اعتراض و به‌صورت مستقل درگاه پرداخت به بازی اضافه کرد؛ در واکنش به این حرکت، اپل فورتنایت را از اپ استور حذف کرد. سپس اپیک گیمز کار را به دادگاه کشاند و از اپل شکایت کرد. اپیک گیمز سپس پویشی بزرگ راه انداخت و بعضی شرکت‌ها را با خود همراه کرد.

همچنین مدتی پیش اسپاتیفای، شرکت بزرگ حوزه‌ی استریم موسیقی، در اتحادیه‌ی اروپا از اپل شکایت کرد و در واکنش به این اتفاق، تحقیقاتی گسترده روی نحوه‌ی رفتار تجاری اپل آغاز شد.

سیدیا در شکوائیه‌ی خود می‌گوید به‌ دنبال دریافت خسارت مالی از اپل و مجازات شدن این شرکت به‌ دلیل رفتار انحصارگرایانه است. سیدیا همچنین از دادگاه درخواست کرده است اپل را مجبور کند که به سیدیا اجازه‌ی نصب شدن روی آیفون بدهد. ظاهرا سیدیا برای شکایت علیه اپل سراغ شرکت حقوقی Quinn Emanuel Urquhart & Sullivan رفته است؛ این شرکت پیش‌تر به سامسونگ در دعوای حقوقیِ‌ چندساله با اپل بر سر پتنت کمک کرده بود. 

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات