فیسبوک اپل را برای جایگزینی پیام‌رسانش به‌جای پیام‌رسان پیش‌فرض آیفون زیر فشار قرار می‌دهد

شنبه ۵ مهر ۱۳۹۹ - ۱۹:۴۵
مطالعه 3 دقیقه
درگیری‌های توسعه‌دهندگان اپلیکیشن‌های اپ‌استور و اپل می‌تواند فیسبوک را به هدف گسترش سرویس‌هایش نزدیک‌تر کند.
تبلیغات

به‌لطف انتشار iOS 14 و iPadOS 14، کاربران اپل می‌توانند تنظیمات پیش‌فرض اپلیکیشن‌ها را برای گشت‌وگذار در وب و مدیریت ایمیل تغییر دهند. اپل برای پاسخ به تقاضای بلندمدت مشتریانش، به چنین تغییراتی دست زد؛ البته دراین‌میان، همچنان امکان تغییر تنظیمات در اپلیکیشن‌های پیام‌رسان و موسیقی و تقویم وجود ندارد. گفته می‌شود فیسبوک با نارضایتی از این موضوع مدت‌ها است از اپل درخواست می‌کند که به افراد اجازه دهد اپلیکیشن پیام‌رسان دلخواهشان را به‌عنوان پیش‌فرض انتخاب کنند و برای کاربران متقاضی، پیام‌رسان فیسبوک را به‌عنوان پیام‌رسان پیش‌فرض آیفون قرار دهد.

اِستان چادنوفسکی، مدیر بخش مسنجر فیسبوک، به رسانه‌ی Information گفت که ازنظر وی، مردم باید حق انتخاب اپلیکیشن پیام‌رسان مدنظرشان را داشته باشند و بتوانند تنظیمات پیش‌فرض را تغییر دهند. به‌گفته‌ی او، فیسبوک سال‌ها است از شرکت کوپرتینویی درخواست می‌کند که سرویس‌های پیش‌فرض را برای کاربران انتخابی کند و این امکان را دراختیار اپلیکیشن‌های واسطه‌گر (تردپارتی) بگذارد تا سرویس پیام‌رسانی‌شان را برای مشتریان اپل ارائه دهند؛ اما اپل همیشه این درخواست را رد می‌کرد. اِستان در پاسخ به دلیل مخالف اپل گفت: «ازآنجا‌که پیام‌رسان دلیل فروش سخت‌افزار است، احتمالا اپل با درنظرگرفتن این موضوع موضع‌گیری خودش را ادامه می‌دهد.»

پیام‌رسان iMessage اپل ویژگی‌های زیادی ازجمله پیام‌های صوتی و خواندن متن و استیکر و مموجی را ارائه می‌دهد و همین قابلیت‌ها فروش آیفون را افزایش داده است؛ پس، جای تعجبی ندارد اپل درخواست فیسبوک را قبول نکند.

جایگزینی اپلیکیشن‌های دیگر به‌جای پیام‌رسان پیش‌فرض آیفون مستلزم ایجاد تغییرات درخور‌توجهی در سیستم‌عامل iOS است و اعمال این تغییرات برای اپل امکان‌پذیر نیست و اپلیکیشن‌های واسطه اجازه‌ ندارند پیامک‌های ارسالی به کاربر آیفون را دریافت کنند. افزون‌براین، با درنظرگرفتن سابقه‌ی فیسبوک به انتشار اطلاعات شخصی کاربرانش، مشخص نیست که این غول فناوری حریم خصوصی کاربر و رمزگذاری end-to-end پیام‌رسانی را رعایت کند.

فیسبوک برای کمک به کسب‌وکارهای آسیب‌دیده از کرونا ویژگی جدیدی به پلتفرمش اضافه کرد که به آن‌ها امکان برگزاری رویدادها و سمینارهای مجازی می‌دهد. در این ویژگی، برگزارکنندگان رویداد از شرکت‌کنندگان هزینه‌ دریافت می‌کنند و از این طریق می‌توانند درآمدزایی کنند. براساس قوانین اپ‌استور، از کل درآمد برگزارکنندگان رویداد ۳۰ درصد کارمزد کسر می‌شود. فیسبوک نیز با اشاره به اینکه دریافت کارمزد به کاهش درآمد و آسیب به کسب‌وکارهای کوچک منجر می‌شود، از اپل درخواست کرد برای دریافت کارمزد از برگزارکنندگان رویداد مجازی استثنا قائل شود.

براساس گزارش رسانه‌ها، روز گذشته اپل اعلام کرد موقتا و تا پایان سال ۲۰۲۰ از این برگزارکنندگان رویداد کارمزد دریافت نمی‌کند. درحالی‌که خبر مذکور خبر خوشایندی برای فیسبوک محسوب می‌شود، این شبکه‌ی اجتماعی اهداف بلندپروازانه‌ای در نظر دارد و همان‌طورکه پس از کسب مالکیت واتساپ و اینستاگرام، پیام‌رسانش را در این دو اپلیکیشن ادغام کرد، قصد دارد نقش پررنگی را نیز در تجربه‌ی کاربری آیفون ایفا کند.

سخت‌گیری سیاست‌گذاران و اعتراض‌های توسعه‌دهندگان اپلیکیشن‌ها برای قوانین اپ‌استور روزبه‌روز افزایش می‌یابد و فیسبوک این زمان را فرصتی به‌نفع خودش می‌بیند تا کوپرتینویی‌ها را برای ارائه‌ی پیام‌رسان فیسبوک برای کاربران آیفون زیر فشار بگذارد؛ چراکه نبود امکان تغییر پیام‌رسان پیش‌فرض آیفون می‌تواند ادعای معترضان مبنی‌بر رفتارهای انحصارطلبانه‌ی اپل را پررنگ‌تر کند.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات