دادگاه کالیفرنیا ممنوعیت وی چت در آمریکا را به حالت تعلیق درآورد

دوشنبه ۳۱ شهریور ۱۳۹۹ - ۱۰:۰۰
مطالعه 3 دقیقه
بنابر حکم دادگاه کالیفرنیا ممنوعیت اپلیکیشن‌ چینی وی‌چت در این کشور، حقوق کاربران را زیر پا می‌گذارد.
تبلیغات

دادگاه کالیفرنیا اجرای تصمیم وزارت بازرگانی را مبنی‌بر حذف دانلود اپلیکیشن چینی وی‌چت در آمریکا به‌تعویق انداخت.

لورل بیلر، قاضی دادگاه آمریکا در بیانیه‌ای اعلام کرد که کاربران وی‌چت علیه تصمیم دونالد ترامپ برای مسدودکردن این اپلیکیشن، طی شکوائیه‌ای گفته‌اند که اجرای این تصمیم، متمم اول قانون اساسی این کشور مبنی‌بر آزادی‌بیان را نقض می‌کند. به‌گفته‌ی قاضی، شکایت تنظیم‌شده از سوی کاربران وی‌چت و استدلال‌های بیان‌شده در آن به‌نفع شاکیان است.

روز جمعه، وزارت بازرگانی آمریکا در بیا‌نیه‌ای تصمیمش را درباره‌ی فعالیت اپلیکیشن‌های وی‌چت و تیک‌تاک در آمریکا اعلام کرد که براساس آن، دانلود اپلیکیشن‌های یادشده از یکشنبه‌ی هفته‌ی جاری مسدود می‌شود. اگر تصمیم این سازمان اجرایی می‌شد، از یکشنبه‌‌شب، کاربران آمریکایی نمی‌توانستند وی‌چت و تیک‌تاک را از فروشگاه‌های اپ استور‌ و پلی استور دانلود کنند. البته روز شنبه، وزارت بازرگانی آمریکا با رضایت ترامپ برای مذاکرات تیک‌تاک و شرکت‌های آمریکایی، مسدودسازی تیک‌تاک را تا تاریخ ۲۷ سپتامبر (۶ مهر) به‌تعویق انداخت.

بایت‌دنس، شرکت چینی مالک تیک‌تاک برای پیشگیری از مسدودشدن این اپلیکیشن در آمریکا با دو شرکت یادشده مذاکره می‌کند و قرار است شرکتی جدید به‌نام تیک‌تاک گلوبال برای ادامه‌ی فعالیت‌های این اپلیکیشن‌ چینی در تگزاس تأسیس شود. به‌گفته‌ی ترامپ، شرکت جدید ۲۵،۰۰۰ نیرو استخدام و برای ارتقای آموزش در این کشور مبلغ ۵ میلیارد دلار کمک خواهد کرد. تأسیس تیک‌تاک گلوبال با همکاری شرکت‌های آمریکایی اوراکل و والمارت صورت می‌گیرد و به همین دلیل، وزارت بازرگانی، تصمیم ممنوعیت تیک‌تاک را فعلا اجرا نمی‌کند.

ماه گذشته، گروهی از کاربران وی‌چت با نام WeChat Alliance علیه تصمیم دولت ترامپ مبنی‌بر ممنوعیت ارتباط آمریکا با وی‌چت شکایتی تنظیم کردند و گفتند که این فرمان اجرایی، آزادی بیان و فعالیت کاربران این پلتفرم را نقض می‌کند. در متن شکوائیه آمده است که تصمیم جدید، کاربران چینی‌ مقیم آمریکا را هدف قرار می‌دهد؛ چراکه این اپلیکیشن، اولویت چینی‌زبانان مقیم این کشور برای تعامل با آشنایان است و هیچ‌ اپلیکیشنی نمی‌تواند جایگزین آن شود. ناگفته نماند گروه یادشده هیچ ارتباطی رسمی با شرکت وی‌چت ندارد.

همچنین، قاضی بیلر، اجرای تصمیم وزارت بازرگانی را برای ممنوعیت تراکنش‌های مالی آمریکا با وی‌چت به حالت تعلیق درآورد. دولت آمریکا این اپلیکیشن چینی را تهدیدی جدی برای امنیت کشورش می‌داند؛ اما بیلر عنوان کرد اعمال محدودیت‌ها برای تمامی کاربران وی‌چت در آمریکا نمی‌تواند رفع این نگرانی‌ها را تضمین کند.

به‌لطف دستور مقام قضایی آمریکا و مذاکرات با شرکت‌های آمریکایی، وی‌چت و تیک‌تاک فعلا می‌توانند به فعالیتشان در این کشور ادامه دهند. پیش از تعلیق ممنوعیت‌ها، اپلیکیشن‌های چینی بیشترین آمار دانلود را در روزهای اخیر از سوی کاربران آمریکایی داشتند. وی‌چت، اپلیکیشن اصلی برای تعامل در چین محسوب می‌شود و مسدودشدن آن می‌تواند پل ارتباطی میان مردم این کشور را با آشنایانشان در آمریکا قطع کند.

تصمیم اخیر دادگاه آمریکا تاحدی نگرانی کاربران و حتی شرکت‌های آمریکایی را برطرف می‌کند. حتی شرکت‌هایی مانند اپل و دیزنی اعلام کرده بودند که مسدودشدن وی‌چت به ضررشان تمام می‌شود. دسترسی به وی‌چت تأثیر زیادی روی فروش آیفون در چین دارد و درصورت ممنوعیت این اپلیکیشن، اپل با کاهش فروش در چین روبه‌رو خواهد شد.

تاکنون، وزارت بازرگانی آمریکا به تصمیم دادگاه این کشور واکنشی نشان نداده است.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات