تعداد اشتراک‌های پولی اسپاتیفای به ۱۳۸ میلیون رسید

پنج‌شنبه ۹ مرداد ۱۳۹۹ - ۱۹:۰۰
مطالعه 3 دقیقه
اسپاتیفای با انتشار گزارش مالی اخیرش اعلام کرد حدود ۳۰۰ میلیون کاربر فعال ماهیانه و ۱۳۸ میلیون اشتراک پولی دارد
تبلیغات

اسپاتیفای توانست ضررهای ناشی از ویروس کرونا به پلفترمش در سه‌ماهه‌ی اول سال جاری را جبران کند و با رشد ۲۷ درصدی در اشتراک‌های پولی به وضعیت مطلوب قبل از بحران بازگردد. این سرویس، ۳۰۰ میلیون کاربر فعال ماهیانه و ۱۳۸ میلیون اشتراک پولی دارد و با درنظرگرفتن این ارقام، اسپاتیفای همچنان به‌عنوان بزرگ‌ترین سرویس استریم موسیقی در جهان بالاتر از اپل موزیک و در رتبه‌ی اول قرار گرفته است. اپل موزیک، در رتبه‌ی دوم سرویس محبوب استریم موسیقی قرار دارد و در ژوئن ۲۰۱۹، ۶۰ میلیون اشتراک داشته و بیشتر از یک ‌سال به‌روزرسانی نشده است.

در گزارش مالی سه‌ماهه‌ی دوم سال اسپاتیفای آمده است:‌

کسب‌وکارمان در سه‌ماهه‌ی دوم سال عملکرد خیلی خوبی داشته است و با وجود نیود قطعیت درباره‌ی همه‌گیری ویروس کرونا، این روند را ادامه می‌دهیم. تمامی اهداف و انتظاراتمان به‌جز هزینه‌های اجتماعی محقق شده است. درواقع، به‌دلیل افزایش قیمت سهام این شرکت در سه‌ماهه‌ی دوم سال مجبور شدیم هزینه‌های اجتماعی بیشتری بپردازیم. وضعیت نقدینگی و جریان نقدینگی آزاد همچنان وضعیت مناسب دارند و طبق روندهای اساسی کسب‌وکار پیش می‌رویم.

همان‌طورکه گفته‌ شد، گزارش مالی اسپاتیفای نشان می‌دهد این پلتفرم موسیقی اکنون ۳۰۰ میلیون کاربر فعال ماهیانه و ۱۳۸ میلیون اشتراک پرمیوم دارد که به‌ترتیب درمقایسه‌با سال گذشته ۲۹ درصد و ۲۷ درصد افزایش یلاته‌اند. اعداد ذکرشده وضعیت بسیار مطلوب اسپاتیفای پرمیوم را نشان می‌دهند.

اسپاتیفای در اواخر ژوئن اعلام کرد فعالیت کاربرانش در همه‌ی کشورها به‌جز آمریکای‌لاتین، به میزان قبل از شیوع کرونا برگشته و افزایش یافته است. فعالیت کاربران این کشور درمقایسه‌با قبل از بحران، ۶ ‌درصد کمتر شده است. البته به‌گفته‌ی اسپاتیفای، آمریکای‌لاتین از کشورهایی است که با رشد ۳۳ درصد کاربر فعال ماهانه درمقایسه‌با سال قبل، تعداد کاربرانش روبه‌افزایش است.

با درنظرگرفتن این نکته که میزان استفاده‌ی کاربران از اسپاتیفای به حالت قبل از کرونا بازگشته، گفته‌ می‌شود محل‌هایی که افراد از خدمات این پلتفرم استفاده می‌کنند، متفاوت است. برای مثال، افراد درمقایسه‌با قبل از همه‌گیری کووید ۱۹، کمتر در خودروهایشان به اسپاتیفای گوش می‌کنند.

اسپاتیفای پیش‌بینی می‌کند تعداد کاربرانش در سه‌ماهه‌ی سوم امسال از مرز ۳۰۰ میلیون عبور کند و تا آخر سپتامبر، ۳۱۲ تا ۳۱۷ میلیون شنونده‌ی فعال داشته باشد و تعداد اشتراک‌‌های پولی آن نیز به ۱۴۰ تا ۱۴۴ میلیون افزایش یابد. این شرکت برخلاف اپل، این امکان را دراختیار افراد قرار داده است که به‌شرط نمایش تبلیغات، به‌رایگان موسیقی و پادکست گوش کنند.

اسپاتیفای و اپل موزیک از رهبران صنعت استریم موسیقی محسوب می‌شوند و باهم رقابت می‌کنند. اسپاتیفای بیشترین اشتراک و شنونده را دارد و اپل موزیک نیز به‌لطف محبوبیت آیفون، کاربران جدید جذب می‌کند. براساس ادعای اسپاتیفای، پلتفرمش تنوع موسیقی زیادی دارد و تعداد هنرمندان برتر این سرویس که ۱۰ درصد استریم‌‌های برتر را تشکیل می‌دهند، به‌سرعت روبه‌‌افزایش است. اسپاتیفای بیشتر از ۴۳ هزار هنرمند محبوب دارد که تعدادشان درمقایسه‌با ۳۰ هزار هنرمند سال گذشته، ۴۳ درصد افزایش یافته است.

همچنین، این سرویس استریم محبوب گفته از یک‌ونیم ‌سال گذشته، روی ارتقای سطح پادکست‌ها سرمایه‌گذاری زیادی می‌کند. به‌گفته‌ی اسپاتیفای، تعداد شنوندگان پادکست درمقایسه‌با سال گذشته از ۱۹ به ۲۱ درصد افزایش ناچیزی داشته؛ ولی میزان گوش‌دادن افراد به پادکست‌ها دوبرابر شده است. محبوبیت بیشتر پادکست‌های اسپاتیفای درصد کمی از درآمد آن را تشکیل می‌دهد؛ اما خبر خوشحال‌کننده‌ای برای کسب‌وکار تبلیغاتی این سرویس به‌شمار می‌رود.

با وجود آمار افزایشی ذکرشده، درآمد تبلیغاتی اسپاتیفای ۲۱ درصد کاهش یافته و دلیل آن، تأثیر منفی ویروس کرونا برای تبلیغ‌کنندگان است. همچنین به‌گزارش CNBC، این پلتفرم سوئدی حدود ۳۵۶ میلیون یورو (۱/۹۱ یورو در هر سهم) ضرر کرده که از پیش‌بینی‌ تحلیلگران، یعنی ۴۵ سنت یورو در هر سهم، بسیار بدتر است. بخش زیادی از این ضرر به مالیات پرداختی اجتماعی کارمندان در سوئد برمی‌گردد که با افزایش قیمت سهام شرکت بیشتر شده است.

با درنظرگرفتن این موضوع، اسپاتیفای باید ۱۲۶ میلیون یورو بیشتر از میزان برنامه‌ریزی‌شده مالیات پرداخت کند. بابت هر سودی که کارمند از گزینه‌های سهام یا اعطای واحدهای سهام محدود (RSU) دریافت می‌کند، این پلتفرم باید ۳۱/۴۲ درصد به دولت سوئد بپردازد. گفتنی است میزان ضرر این پلتفرم در سال گذشته ۷۶ میلیون یورو بوده است و درآمد اسپاتیفای در سه‌ماهه‌ی دوم سال با افزایش ۱۳ درصدی به حدود ۱/۹ میلیارد یورو رسید.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات