مایکروسافت پیش‌نمایشی از رابط کاربری جدید آفیس منتشر کرد

چهارشنبه ۱ مرداد ۱۳۹۹ - ۱۳:۳۰
مطالعه 4 دقیقه
مایکروسافت به‌زودی تغییرات گسترده‌ای در طراحی رابط کاربری اپلیکیشن‌های آفیس اعمال می‌کند و اکنون پیش‌نمایشی از آن‌ها را منتشر کرده است.
تبلیغات

مایکروسافت پیش‌نمایشی کلی از تغییرات آتی در طراحی رابط کاربری (UI) آفیس منتشر کرد. طراحی جدید، شامل تغییرات بسیار زیادی نسبت به رابط کاربری سنتی می‌شود. ردموندی‌ها در سال‌های گذشته با سیستم طراحی Fluent Design، رابط کاربری آفیس را به‌مرور بهبود داده‌اند. از تغییرات اخیر می‌توان به آیکون‌های جدید، دارک مود و تغییر کامل نوار ابزار ریبون اشاره کرد که اکنون با طراحی کوچک‌تر و تجربه‌ی کاربری بهتر ارائه می‌شود. پیش‌نمایش جدید نشان می‌دهد که احتمالا مایکروسافت در مسیر هرچه ساده‌تر کردن طراحی در آفیس قدم بر می‌دارد.

جان فریدمن، معاون ارشد سازمانی طراحی و تحقیقات در مایکروسافت، درباره‌ی تغییرات جدید می‌گوید: «موج بعدی تغییرات در تجربه‌ی کاربری مایکروسافت ۳۶۵ عمیق‌تر خواهد بود و شامل کمتر کردن جلوه‌ی رنگ‌ها در هدر اپلیکیشن ها و ارائه‌ی قابلیت‌های بیشتر در بخش دستورهای انطباقی می‌شود. این قابلیت به شما امکان می‌دهد تا یک نوار ابزار ساده را در اطراف صفحه جابه‌جا کنید و در جایی که راحت‌تر هستید، آن را قرار دهید. درنهایت دستورها در حالتی که شما تمایل دارید، مشاهده می‌شوند».

طراحی جدید، افزایش تمرکز بر وظیفه و محتوای اصلی کاربر را مدنظر دارد

دستورهای انطباقی، رابط کاربری قبلی آفیس را به‌طور کامل تغییر می‌دهند و نوار ابزاری با قابلیت جدا شدن دراختیار کاربر قرار می‌دهند. این نوار ابزار شامل دستورهای پرکاربرد می‌شود و به‌صورت شناور نمایش داده خواهد شد. دستورهای منطبق با موضوع کاری نیز در همان نوار شناور دیده می‌شوند. مایکروسافت هنوز برای نهایی کردن رابط کاربری جدید در مراحل آزمایش و بررسی قرار دارد. البته فریدمن می‌گوید جزئیات طراحی که اخیرا منتشر شده‌اند، تا یک یا دو سال آینده برای کاربران عرضه خواهند شد.

فریدمن در ادامه‌ی صحبت‌های خود پیرامون طراحی جدید آفیس می‌‌گوید:

طراحی روبانی از روز اول یک تجربه‌ی منحصربه‌فرد بود که ایده‌های اولیه و دستورهای مدنظر کاربر را به‌خوبی احرا می‌کرد. این طراحی از محیط دسکتاپ زاده شد. اکنون کاربران به‌سمت تجربه‌های کاربری چندپلتفرمی و چنددستگاهی پیش می‌روند. درنتیجه ما باید طراحی خود را متمرکز بر نیازهای جدید کاربران در نظر بگیریم و آینده‌ی آن را پیش‌بینی کنیم. وقتی دستورهای روبان منطبق با فعالیت‌های کاربر باشند و با آگاهی از موضوع فعالیت تغییر پیدا کنند، تمرکز کاربر روی وظایف اصلی‌اش بیشتر می‌شود و فشار شناختی برای پیدا کردن دستورها کاهش می‌یابد. این تغییر تجربه در همه‌ی محیط‌ها احساس می‌شود. تفاوتی نمی‌کند که با گوشی هوشمند در مترو، یا با تبلت روی مبل یا با کامپیوتر شخصی با اپلیکیشن کار کنید.
طراحی جدید رابط کاربری Office

طراحی روبان یا Ribbon از آفیس ۲۰۰۷ معرفی شد و اکنون ردموندی‌ها برای ایجاد تغییرات اساسی در آن آماده هستند. آن‌ها در سال‌های گذشته به‌مرور طراحی مذکور را در موبایل و دسکتاپ ساده‌سازی کرده‌اند، اما طراحی‌های جدیدی که اخیرا منتشر شدند، قدمی بزرگ برای عبور از طراحی روبان به شمار می‌آیند. رابط ساده شده‌ی مایکروسافت برای آفیس، بیش از جلوه‌های جانبی، روی محتوای اصلی درحال تولید توسط کاربر، تمرکز می‌کند.

از تغییرات مهم دیگر در رابط کاربری آفیس می‌توان به نمایش آیکون ساده در بالای اپلیکیشن اشاره کرد که نشان‌دهنده‌ی اپلیکیشن درحال استفاده‌ی کاربر خواهد بود. در مرکز کار هم شاهد نوار جست‌وجو یا فرمان هستیم که ظاهرا نفش مهمی را در رابط جدید ایفا خواهد کرد. مایکروسافت اخیرا تمرکز خود را روی نوار جست‌وجو و فرمان در آفیس افزایش داده است و تمرکز را می‌توان در سرویس تیمز هم به‌خوبی تجربه کرد.

همان‌طور که فریدمن می‌گوید، تمرکز اصلی تغییرات جدید، کاهش درگیری با ابزارها و حواس‌پرتی حاصل از آن و توجه بیشتر به وظیفه‌ی اصلی تولید محتوا خواهد بود. او در ادامه‌ی توضیحات پیرامون طراحی جدید می‌گوید: «ما به‌مرور قابلیت جست‌وجوی جامع و چندکاربردی خود را بهبود می‌دهیم تا اطلاعات مدنظر کاربر به‌راحتی دراختیار او قرار بگیرد. ما در این مسیر، تمامی تحقیقات طراحی خود را متمرکز بر تأثیر بر توجه و تمرکز کاربر ادامه می‌دهیم. در برخی موارد، کاربر به تمرکز طولانی‌مدت و ادامه‌دار نیاز دارد و در برخی تجربه‌ها مانند موبایل، تنها به‌دنبال انجام وظایف خرد هستیم. طراحی‌های جدید، با هدف بهبود همین تجربه‌ها انجام می‌شوند تا انواع حواس‌پرتی از مسیر کاری کاربر خارج شود».

هنوز مشخص نیست که طراحی‌های جدید چه زمان به‌صورت نهایی در اپلیکیشن‌های آفیس، محیط وب یا دیگر سرویس‌های مایکروسافت ۳۶۵ ارائه می‌شوند. فریدمن درنهایت می‌گوید که برخی از تغییرات تا یکی دو سال آینده به کاربران عرضه می‌شوند و برخی دیگر هنوز به آزمایش و تجربه نیاز دارند. آن‌ها همچنین مطالعه‌های جهانی را در دوران کنونی همه‌گیری کرونا انجام داده‌اند تا تغییر سبک کاری و زندگی مردم را در طراحی‌های آتی خود در نظر داشته باشند.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات