API جدید توییتر با مزیت‌هایی متنوع معرفی شد

شنبه ۲۸ تیر ۱۳۹۹ - ۲۰:۳۰
مطالعه 4 دقیقه
توییتر API جدیدی طراحی کرده است که روند ساخت اپلیکیشن به‌دست توسعه‌دهندگان را تسریع می‌کند و روی مبارزه با نفرت‌پراکنی تأثیر مثبت می‌گذارد.
تبلیغات

توییتر (Twitter) پنج‌شنبه‌ی گذشته با انتشار بیانیه‌ای مطبوعاتی اعلام کرد قصد دارد ابزارهایی جدید برای توسعه‌دهندگان منتشر کند تا این افراد بتوانند ساده‌تر قابلیت‌ها و اپلیکیشن‌های متنوعی برای مبارزه با نفرت‌پراکنی ارائه دهند. همچنین، ابزارهای جدید توییتر به کسب‌و‌کارها کمک خواهند کرد مشتریانشان را بهتر بفهمند. توییتر از مزیت‌های این ابزارهای جدید برای کاربران عادی نیز سخن به‌میان آورده است. به‌گفته‌ی توییتر، تغییراتی که ازطریق این ابزار به پلتفرم توییتر می‌آیند، به کاربران کمک می‌کنند سریع‌تر به اطلاعات مدنظرشان دست یابند.

توییتر گفته است در هفته‌ی جاری، نسخه‌ی جدید رابط برنامه‌نویسی اپلیکیشن (API) خود را دردسترس توسعه‌دهندگان قرار می‌دهد. API جدید توییتر در ابتدا قرار بود پنج‌شنبه‌ی هفته‌ی گذشته رسما معرفی شود؛ بااین‌حال، حواشی اخیر از این کار جلوگیری کردند. چند روز پیش، گروهی از هکرها با هجوم به توییتر بسیاری از حساب‌های کاربری معروف نظیر حساب بیل گیتس و باراک اوباما و ایلان ماسک را هک کردند تا ازطریق لینک بیت‌کوین، کلاه‌برداری کنند. این اتفاق بزرگ درنهایت توییتر را مجاب کرد معرفی API جدید را به‌تأخیر بیندازد.

چهارشنبه‌ی هفته‌ی گذشته، فردی به‌نمایندگی از توییتر به رسانه‌ها گفت تاکنون، شواهدی مبنی‌بر هک حساب‌های کاربری ازطریق API به‌دست نیامده است. بااین‌حال، توییتر قصد دارد هنگام انتشار ابزارهای جدید، سلامت و امنیت کاربرانش را در اولویت قرار دهد. API به دو نرم‌افزار اجازه می‌دهد با یکدیگر ارتباط برقرار کنند. همین API باعث می‌شود توسعه‌دهندگان بتوانند اپلیکیشن‌ها و قابلیت‌ها و بات‌های جدید بسازند. تمامی این‌ها از داده‌های عمومی توییتر استفاده می‌کنند.

API جدید توییتر در هفته‌ی جاری دردسترس قرار می‌گیرد

پژوهشگران دانشگاهی مدت‌ها است از داده‌های توییتر برای فهمیدن این موضوع استفاده می‌کنند که دیدگاه کاربران درباره‌ی ویروس کرونا چیست. این پژوهشگران با بهره‌گیری از داده‌های توییتر به اطلاعاتی بیشتر از سخنان نفرت‌آمیز دست پیدا می‌کنند و به تحلیل دقیق موضوعاتی نظیر تغییرات آب‌و‌هوایی مشغول می‌شوند.

یکی از مشکلات مهم توییتر این است که فضایی برای رفتارهای هنجارشکنانه فراهم می‌کند و افراد زیادی بقیه را آزار و اذیت می‌کنند. توسعه‌دهندگان بارها به‌ روش‌های مختلف تلاش کرده‌اند با این مشکلِ خاص برخورد کنند. برای مثال، شماری از توسعه‌دهندگان اپلیکیشن‌هایی ساخته‌اند که می‌توانند به‌طور خودکار کاربرانی را فیلتر ‌کند که احتمال دریافت توییت توهین‌آمیز از آن‌ها بیشتر است. ابزارها و بات‌های ویژه‌ای برای مدیریت شبکه‌های اجتماعی وجود دارند که امکان به‌اشتراک‌گذاری طرح‌ها و ترکیب ایموجی‌ها را فراهم می‌کنند.

توسعه‌دهندگان خارجی سابقه‌ی همکاری در برخی پروژه‌ها را دارند که قابلیت‌های اولیه‌ی توییتر را شامل می‌شوند. همچنین، این توسعه‌دهندگان با توییتر برای ساخت اپلیکیشن موبایلی و موتور جست‌و‌جوی داخلی همکاری کرده‌اند. آمار نشان می‌دهد تاکنون بیش از ۱۰ میلیون توسعه‌دهنده از API توییتر برای ساخت ابزار جدید استفاده کرده‌اند؛ بااین‌حال، توییتر گفته است احتمال می‌دهد شرکای تجاری‌اش ابزارهای بیشتری تولید کنند. در یک سال گذشته، توییتر تغییرات محسوسی به‌خود دیده است. برای مثال، از سال گذشته تاکنون کاربران این شبکه‌ی اجتماعی می‌توانند منشن‌های زیر توییت‌های خود را مخفی کنند. این قابلیت می‌تواند به‌نوبه‌ی خود به کاهش دیدگاه‌های تنفرآمیز کمک کند؛ البته مخفی‌کردن منشن‌ها فرایندی خسته‌کننده است.

یان کرنز، از توییتر، در کنفرانسی مجازی به رسانه‌ها اعلام کرد:

بخشی از امید ما برای دردسترس ‌قرار‌دادن API جدید این است که توسعه‌دهندگان به‌لطف این API می‌توانند ابزارهایی برای کاهش مقیاس این‌نوع رفتارهای [هنجارشکنانه] بسازند. همچنین، این API به مردم امکان می‌دهد الگوریتمی خاص بسازند یا مقرراتی جدید وضع کنند که توییتر بتوانند براساس همین الگوریتم و مقررات، منشن‌های زیر توییت را مخفی کند. به‌لطف این ابزار جدید، صاحب توییت هرگز سخنان نفرت‌آمیز نخواهد دید و این‌ نوع منشن‌ها به‌طور خودکار مخفی خواهند شد. 

در سال‌های گذشته، توییتر ثابت کرده است که ارتباطی پیچیده با توسعه‌دهندگان دارد. سال ۲۰۱۵، توییتر در اقدامی بحث‌برانگیز تصمیم گرفت دسترسی Politiwoops به API خود را باطل کند. این سرویس محبوب توییت‌های حذف‌شده‌ی سیاست‌مداران را رهگیری می‌کند، صرفا برای اینکه بتواند ماه‌ها بعد آن‌ها را برگرداند. افزون‌براین، توییتر به‌دفعات دسترسی برخی توسعه‌دهندگان را به داده‌های خود محدود کرده و باعث ناراحتی آن‌ها شده است. این اتفاقات پس از رسوایی فیسبوک برای ماجراهای کمبریج آنالیتیکا به اوج خود رسید. پس از رسوایی فیسبوک، میزان نگرانی بابت شبکه‌های اجتماعی به‌شدت افزایش پیدا کرد.

نسخه‌ی بهبودیافته‌ی API توییتر قابلیت‌های جدیدی مثل موضوع‌بندی گفت‌و‌گوها و نتایج نظرسنجی در توییت‌ها را دربر می‌گیرد و بهبودهایی روی قابلیت‌هایی مثل سنجاق‌کردن توییت در پروفایل و البته فیلترکردن محتوای اسپم اعمال می‌کند. توییتر در بیانیه‌ی جدیدش می‌گوید ویژگی‌های جدیدی به API آورده است که از سال ۲۰۱۲ تاکنون، بی‌سابقه بوده‌اند.

طبق اعلام توییتر، ویژگی‌های مذکور باعث می‌شوند این شرکت بتواند سریع‌تر قابلیت‌های جدید را به پلتفرم اضافه کند. توییتر می‌گوید توسعه‌دهندگان می‌توانند سریع‌تر ازطریق API اپلیکیشن بسازند؛ زیرا این شرکت نوعی پورتال آنلاین که قبلا از آن استفاده می‌شده، بازطراحی کرده است و قصد دارد چندین ابزار مجزا به‌منظور رهگیری محصولات برای کسب‌و‌کارها و مصارف دانشگاهی دردسترس قرار دهد.

دیدگاه شما کاربران زومیت درباره‌ی API جدید توییتر چیست؟

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات