ابزارهای جدید اپل به توسعه‌دهندگان امکان می‌دهند افزونه‌های کروم را به سافاری منتقل کنند

دوشنبه ۹ تیر ۱۳۹۹ - ۱۱:۳۰
مطالعه 3 دقیقه
نسخه‌ی جدید سیستم‌عامل مک قابلیت‌های متنوعی برای توسعه‌دهنده‌ها دارد که انتقال افزونه‌های کروم به سافاری یکی از مهم‌ترین آن‌ها محسوب می‌شود.
تبلیغات

اپل در رویداد WWDC 2020 نسخه‌ی جدید سیستم‌عامل مک را به‌نام Big Sur معرفی کرد که درکنار خبر مهاجرت این شرکت به پردازنده‌های مبتنی بر آرم، یکی از مهم‌ترین اخبار رویداد بود. کوپرتینویی‌ها در رویداد رونمایی تمرکز زیادی روی قابلیت‌های جدید طراحی در سیستم‌عامل مک جدید داشتند. مدیران اپل تمام تلاش خود را به کار گرفتند تا مدرن‌تر شدن رابط کاربری را در سیستم‌عامل جدید اثبات کنند. در خلال معرفی قابلیت‌های جدید، تمرکز زیادی هم روی بهبودهای نرم‌‌افزاری و طراحی سافاری شد. از مهم‌ترین بهبودهای مرورگر پیش‌فرض اپل می‌توان به سرعت بیشتر در بارگذاری صفحات وب و همچنین نظارت بهتر بر حریم خصوصی اشاره کرد.

توسعه‌دهنده‌ها اکنون می‌توانند با HTML و CSS و JavaScript برای سافاری افزونه بسازند

یکی از بهترین قابلیت‌هایی که در نسخه‌ی جدید سافاری دیده می‌شود، استفاده از WebExtension API است. کوپرتینویی‌ها با حرکت جدید در مرورگر پیش‌فرض، امکان نصب افزونه‌های بیشتری را برای کاربران فراهم کردند. آن‌هایی که از سافاری به‌عنوان مرورگر پیش‌فرض خود استفاده می‌کنند، اکنون امکان خواهند داشت تا افزونه‌های بیشتری را روی آن نصب کنند.

سافاری درحال حاضر از افزونه‌های مسدودسازی محتوا و افزونه‌های مبتنی بر اپلیکیشن‌ها پشتیبانی می‌کند. قابلیت جدید خصوصا از نگاه توسعه‌دهنده‌ها با امکانات بسیار بیشتری همراه خواهد بود. آن‌ها اکنون می‌توانند با رابط برنامه‌نویسی جدید، افزونه‌های خود را با HTML و CSS و JavaScript توسعه دهند. درنتیجه دیگر لزوما نیازی به یادگیری Objective-C یا Swift برای توسعه‌ی افزونه‌ی سافاری نخواهد بود. فراموش نکنید که این زبان‌ها در خارج از اکوسیستم اپل کاربرد چندانی ندارند و به همین دلیل توسعه‌دهنده‌های کمتری قبلا برای سافاری افزونه می‌ساختند.

مرورگر سافاری / Safari browser

اپل یک ابزار اضافه هم دراختیار توسعه‌دهنده‌ها قرار داده است که انتقال افزونه‌های کنونی را به سافاری آسان‌تر می‌کند. آن‌ها می‌توانند افزونه‌های توسعه‌یافته برای کروم یا فایرفاکس یا اج را به‌راحتی به سافاری منتقل (پورت) کنند. همین فرایند باعث می‌شود تا توسعه‌ی افزونه‌ها با گستردگی و سرعت بیشتری برای مرورگر اپل انجام شود. درنهایت، کاربران می‌توانند افزونه‌های جدید مبتنی بر وب را هم مانند افزونه‌های قدیمی از اپ استور اپل دانلود و نصب کنند.

افزونه‌های متعدد در مرورگرها، برخی اوقات نیاز به دسترسی‌‌های خاص دارند. اپل اکنون و با پشتیبانی از افزونه‌های بیشتر، سیاست‌های حریم خصوصی و امنیت کاربران را هم به‌‌صورت جدی ادامه می‌دهد و دسترسی افزونه‌ها را به‌صورت اعلان پیش از نصب، نشان خواهد داد. کاربران همچنین می‌توانند دسترسی و اجرای افزونه‌ها را به تعداد شخصی وب‌سایت یا تب منحصربه‌فرد، محدود کنند. حتی می‌توان زمان اجرا شدن یک افزونه در طول روز را هم محدود کرد.

مرورگر سافاری با وجود قابلیت‌ها و امکانات متنوع،‌ همیشه به‌خاطر کوچک بودن اکوسیستم افزونه‌ها در مقابل رقبا ضعف داشت. به همین دلیل بسیاری از کاربران مک هم از کروم یا حتی مرورگرهای کمتر شناخته شده مانند Brave به‌عنوان مرورگر پیش‌فرض استفاده می‌کردند. شاید تغییر جدید، منجر به عرضه‌ی افزونه‌های بیشتر برای مرورگر کوپرتینویی‌ها شود و افزایش تمایل کاربران را به‌همراه داشته باشد.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات