بهترین نرم افزارهای دانلود تورنت ؛ از qBittorrent تا BiglyBt

شنبه ۱۲ آذر ۱۴۰۱ - ۱۲:۵۶
مطالعه 9 دقیقه
انواع ابزارهای دانلود ازطریق تورنت دردسترس کاربران دنیای فناوری قرار داشته که هر کدام نقاط ضعف و قوت منحصربه‌فردی دارند.
تبلیغات

تورنت یکی از نوآورانه‌ترین دستاوردهای دنیای اینترنت محسوب می‌شود که امکانات و قابلیت‌های متنوعی را دراختیار کاربران قرار می‌دهد. قابلیت دانلود فایل‌های حجیم و مدیریت آن‌ها یکی از بهترین مزیت‌هایی محسوب می‌شود که کاربران با استفاده از تورنت به آن دسترسی پیدا می‌کنند. نرم‌‌افزارهای رایگان متعددی که دانلود از تورنت را برای کاربران ممکن می‌کنند، مزیت‌ها و معایت خاص خود را دارند که هرکدام را برای دسته‌ای مشخص از کاربران، قابل قبول و جذاب می‌کند.

این مقاله را ابتدا مهدی زارع در تیر ۱۳۹۹ نوشته و مجتبی بوالحسنی در تاریخ ۱۲ آذر ۱۴۰۱ آن را به‌روزرسانی کرده است.

همان‌طور که گفته شد، دانلود فایل‌های حجیم مانند فیلم یا نرم‌افزارهای بزرگ، یکی از مزیت‌های عالی تورنت به شمار می‌رود. در هنگام دانلود این نوع از فایل‌ها، وابسته بودن به یک هاست یا سرور تکی، با کاهش سرعت و ناپایداری در دانلود همراه می‌شود. درصورتی‌که با استفاده از نرم‌افزارهای رایگان تورنت می‌توان فایل را به‌صورت چند بخش از کاربرانی دریافت کرد که آن را در سیستم تورنت ارائه کرده‌اند. عموماً استفاده از این روش، با سرعت دانلود بیشتری همراه خواهد بود. به‌علاوه، تمامی کارهای دریافت و اتصال بخش‌های گوناگون فایل نیز به‌راحتی توسط نرم‌افزار انجام می‌شود.

هریک از ابزارهای دانلود از تورنت (کلاینت تورنت) مزیت‌ها و ابزارهای خاص خود را دارد و برای استفاده از هر کدام، باید تنظیمات خاصی را به کار برد. در ادامه‌ی این مطلب زومیت، برترین ابزارهای رایگان دانلود از تورنت را معرفی می‌کنیم که بیش از همه، در میان کاربران این اکوسیستم طرفدار دارند. با استفاده از این فهرست به برترین ابزارهای تورنت دسترسی خواهید داشت و دیگر نیازی به جست‌وجو و پیدا کردن نرم‌افزار موردنظر از میان انبوهی از سرویس‌های موجود در اینترنت، ندارید. در میان نرم‌افزارهای موجود در فهرست، انواع سرویس‌ها از کلاینت‌های ساده با کاربری آسان تا سرویس‌های پیچیده با قابلیت گسترش عملکرد با استفاده از افزونه، دیده می‌شوند.

qBittorrent

برنامه qbittorrent

نرم‌افزار qBittorrent یک انتخاب عالی با سادگی و سرعت قابل‌توجه محسوب می‌شود. این نرم‌افزار برای سیستم‌‌های عامل ویندوز، مک و لینوکس دردسترس قرار دارد. از نقاط قوت آن می‌توان به عدم نمایش تبلیغات، ابزارهای اضافه‌ی کاربردی و عدم نیاز به نرم‌افزار اضافه اشاره کرد. بسیاری از منابع، qBittorrent را بهترین کلاینت رایگان تورنت می‌دانند. تنها نقطه‌ی ضعف آن،‌ تعداد پایین افزونه‌ها نسبت به نرم‌‌افزارهای دیگر است.

برخی از نرم‌افزارهای دانلود تورنت، کارایی کاملی را ارائه می‌کنند. برخی دیگر، با تمرکز روی سادگی توسعه یافته‌اند. qBittorrent در میانه‌ی این بازه قرار می‌گیرد که با هدف برطرف کردن نیازهای کاربران و حداقل فشار بر پردازنده و حافظه‌ی رم توسعه یافته است. از قابلیت‌های qBittorrent می‌توان به موتور جست‌وجوی یکپارچه‌ی تورنت، پخش‌کننده‌ی محتوای رسانه‌ای، رمزنگاری، اولویت‌دهی به تورنت‌ها و فایل‌های موجود در تورنت، فیلتر IP و ساخت تورنت اشاره کرد. qBittorrent را می‌توان شبیه‌ترین نرم‌افزار متن‌باز به uTorrent دانست که بدون نرم‌افزار اضافه، کار می‌کند.

درنهایت اگر به‌دنبال یک نرم‌‌افزار تورنت سازگار با پلتفرم‌های متعدد هستید که نیازهای اصلی شما را در دنیای جذاب تورنت برطرف کند و پیچیدگی زیادی هم نداشته باشد، qBittorrent بهترین انتخاب خواهد بود. (لینک دانلود)

مزایا:

  • رابط کاربری قدرتمند و کاربردی
  • رایگان
  • منبع‌باز
  • بدون تبلیغات

معایب:

  • رابط کاربری آن کمی قدیمی به‌نظر می‌رسد
  • کم‌تر بودن افزونه‌ها نسبت به سایر برنامه‌های مشابه

Vuse

Vuse

اگر مشکلی با مشاهده‌ی تبلیغات ندارید، Vuse با قابلیت‌های متعددی که ارائه می‌کند، انتخابی حرفه‌ای خواهد بود. این نرم‌افزار تورنت که تنها برای ویندوز منتشر می‌شود، رابط کاربری تمیز و زیبایی دارد. با نصب افزونه‌ها می‌توان قابلیت‌های آن را نیز افزایش داد. تنها نقاط ضعف، نمایش تبلیغات و نصب یک آنتی‌ویروس آزمایشی اضافه هستند.

Vuse با بهره‌گری از افزونه‌های متعدد، قابلیت‌های بی‌شماری را دراختیار کاربران قرار می‌دهد

نرم‌افزار Vuse که قبلا به‌نام Azureus شناخته می‌شد، با ادعای «قدرتمندترین نرم‌افزار بیت‌تورنت در جهان» عرضه می‌شود. به‌هرحال با وجود اینکه نمی‌توان روی محتوا و ادعاهای بازاریابی نتیجه‌گیری دقیق داشت، اما بسیاری از کارشناسان، قابلیت‌های Vuse را عالی و کامل می‌دانند. Vuse در دو نسخه به‌ نام‌های Vuze Leap با قابلیت‌های اصلی و Vuse Plus با مجموعه‌ی قابلیت‌های حرفه‌ای عرضه می‌شود. هر دو نسخه، امکان دانلود تورنت را به کاربر می‌دهند و گزینه‌های اضافی همچون پخش‌کننده‌ی محتوای رسانه‌ای و پشتیبانی از لینک فایل‌های magnet را هم دارند. قابلیت اضافه‌ی Vuse Plus به‌صورت یک آنتی‌ویروس یکپارچه عرضه می‌شود و همچنین امکان پیش‌نمایش فایل‌های رسانه‌ای هم در آن وجود دارد.

یکی از مزایایی رقابتی اصلی Vuse، رابط کاربری آن است که دسترسی به حرفه‌ای‌ترین قابلیت‌های را نیز حتی به کاربران تازه‌کار به‌راحتی ارائه می‌کند. Vuse امکان محدودسازی پهنای باند، فیلتر کردن IP و قابلیت‌های بی‌شمار دیگر یک نرم‌افزار حرفه‌ای تورنت را دراختیار کاربران قرار می‌دهد. درنهایت می‌توان آن را یکی از بهترین انتخاب‌ها برای استفاده‌ی حرفه‌ای از تورنت دانست. (لینک دانلود)

مزایا:

  • رابط کاربری ساده با کاربری بسیار آسان
  • پشتیبانی از افزونه
  • ابزارها و قابلیت‌های بسیار زیاد
  • نسخه‌ی پرو با آنتی‌ویروس داخلی عرضه می‌شود

معایب:

  • نمایش تبلیغات
  • سنگین بودن نرم‌افزار

Deluge

برنامه deluge

نرم‌افزار تورنت Deluge قابلیت‌های شخصی‌سازی متعددی را دراختیار کاربر قرار می‌دهد و می‌توان آن را بسیار ساده یا بسیار حرفه‌ای، تنظیم کرد. این نرم‌افزار برای سیستم‌های عامل ویندوز و مک و لینوکس دردسترس قرار دارد که یکی از مزایای مهم آن به شمار می‌رود. همچنین اضافه کردن قابلیت‌های جدید با استفاده از افزونه و هماهنگی کامل با مرورگرها، از مزیت‌های رقابتی Deluge هستند. تنها نقطه‌ی ضعف نرم‌افزار مذکور را می‌توان رابط کاربری اولیه‌ی بسیار ساده و خالی دانست.

کلاینت Deluge یکی از منعطف‌ترین گزینه‌های موجود در بازار محسوب می‌شود که سادگی را در عین قدرت به کاربر ارائه می‌کند. افزونه‌های متعددی که برای این نرم‌افزار توسعه یافته‌اند، امکان تغییر تمامی بخش‌ها و به‌نوعی ساختن یک نرم‌افزار کاملاً شخصی را ممکن می‌کنند. به‌راحتی می‌توانید کلاینتی شبیه به uTorrent بسازید که نیازی به نرم‌افزار اضافه هم نداشته باشد. دانلود براساس حروف الفبا، جابه‌جایی فایل‌ها بسته به فرمت به پوشه‌های مخصوص، تنظیم سرعت با توجه به محدودیت‌های شبکه، نمودارهای جذاب، زمان‌بندی فعالیت‌ها و هماهنگی با فایرفاکس و کروم، همگی با بهره‌مندی از افزونه‌های متعدد Deluge ممکن می‌شوند. (لینک دانلود)

مزایا:

  • پشتیبانی از پلتفرم‌های مختلف
  • پشتیبانی از افزونه‌های بسیار کاربردی
  • یکپارچه‌سازی با مرورگر وب
  • استفاده‌ی بسیار آسان

معایب:

  • رابط‌کاربری کمی شلوغ است
  • طی چندوقت اخیر به‌روزرسانی نشده است

uTorrent

برنامه utorrent

اگر به‌دنبال نرم‌افزار سبک و کاملی هستید که تحت پشتیبانی بیت‌تورنت هم باشد، uTorrent بهترین گزینه خواهد بود. قابلیت‌های متنوعی همچون زمان‌بندی دانلودها، uTorrent را به یکی از محبوب‌ترین نرم‌افزارها تبدیل کرده‌اند. کلاینت مذکور که با حجم بسیار پایین برای ویندوز و مک و اندروید دردسترس قرار دارد، به‌خاطر نمایش تبلیغات و نصب نرم‌افزارهای اضافه، ازطرفی برخی از کاربران تورنت پذیرفته نمی‌شود.

uTorrent که به‌نام µTorrent هم شناخته می‌شود، از سال ۲۰۰۵ دردسترس کاربران علاقه‌‌مند به تورنت بود و در خارج از چین، به‌عنوان پرکاربرترین نرم‌افزار شناخته می‌شود. البته در سال‌های اخیر شاهد افزایش انتقادها به uTorrent بوده‌ایم که سهم بازار آن را نسبت به رقبا کاهش داده‌اند. در بخش تبلیغات و نرم‌افزارهای جانبی اضافه، انتقادهای متعددی به سرویس مذکور مطرح می‌شود. درنهایت اگر قصد استفاده از uTorrent را دارید، در مراحل نصب مراقب پیشنهاد نرم‌افزارهای اضافه باشید و هریک که الزامی نبود، از انتخاب نصب خارج کنید.

با وجود تمام چالش‌ها و انتقادها، uTorrent ابزاری بسیار کاربردی محسوب می‌شود که فشار زیادی هم به منابع سیستم وارد نمی‌کند. کل اپلیکیشن حجمی کمتر از یک عکس دیجیتال دارد. اگرچه uTorrent اپلیکیشن رسمی بیت‌تورنت نیست، اما در طول یک دهه‌ی گذشته، همان تیم مسئولیت نگه‌داری و توسعه‌ی اپلیکیشن را برعهده داشته‌اند. درنهایت باید بگوییم که uTorrent سابقه‌ی‌ چالش و بحران امنیتی هم دارد. از جدیدترین مشکلات می‌توان به پیدا شدن حفره‌ی امنیتی در نرم‌افزار اشاره کرد که امکان دسترسی به عملکردهای کلیدی و مشاهده‌ی فعالیت دانلود کاربر را به مجرمان سایبری می‌داد. البته توسعه‌دهنده‌ها یک بسته‌ی امنیتی برای رفع مشکل ارائه کردند. (لینک دانلود)

مزایا:

  • پشتیبانی از زمان‌بندی دانلود
  • حجم بسیار کم
  • اجرای تحت‌وب
  • کاربری بسیار ساده
  • امکانات بسیار زیاد و کاربردی

معایب:

  • نمایش تبلیغات
  • کدمنبع بسته
  • نگرانی‌هایی بابت امنیت آن در فضای اینترنت مطرح شده است

‌BitTorrent

برنامه BitTorrent

کلاینت رسمی بیت‌تورنت، قابلیت‌های متنوعی همچون توزیع سید مبتنی بر وب و کامنت گذاشتن را به کاربران ارائه می‌کند. پیکربرندی نرم‌افزار مذکور که برای ویندوز و مک و اندروید دردسترس قرار دارد، بسیار ساده خواهد بود و زمان‌بندی دانلودها هم با آن ممکن می‌شود. بیت‌تورنت حجم بسیار پایینی دارد و تنها نقطه‌ی ضعف آن را می‌توان نمایش تبلیغات دانست.

شاید از خود بپرسید که چرا بیت‌تورنت باید با وجود پشتیبانی و توسعه‌ی uTorrent، یک کلاینت رسمی هم منتشر کند. به‌علاوه، BitTorrent نسخه‌ای به‌صورت بازطراحی uTorrent محسوب می‌شود و شاید عرضه‌ی آن هیچ توجیه منطقی نداشته باشد. به‌هرحال اگرچه دو اپلیکیشن مذکور، کارایی مشابهی دارند، می‌توان تفاوت‌های متعددی بین آن‌ها پیدا کرد که در بالا اشاره کردیم. به‌علاوه، بسیاری از ترکرهای تورنت، بیت‌تورنت را به سرویس دیگر ترجیح می‌دهند.

درنهایت بیت‌تورنت را می‌توان گزینه‌ای با رابط کاربری ساده و قابلیت‌های مناسب دانست که خصوصا برای کاربران تازه‌کار دنیای تورنت، جذاب خواهد بود. (لینک دانلود)

مزایا:

  • پیکربندی آسان
  • پشتیبانی از زمان‌بندی دانلود
  • حجم بسیار کم
  • امکانات و ابزارهای متنوع و کاربردی
  • امکان دانلود و استفاده از برنامه به‌طور کاملاً رایگان
  • رابط‌کاربری زیبا و کاربردی

معایب:

  • نمایش تبلیغات

Bitport.io

برنامه دانلود تورنت Bitport

Bitport.io به شما اجازه می‌دهد بدون نیاز به نصب ابزارهای اضافه، از دنیای تورنت استفاده کنید. این نرم‌افزار ابری همه‌ی فرآیندهای خود را در فضای وب انجام می‌دهد و بدین‌ترتیب می‌تواند فایل‌ها را با رابط‌کاربری آن دانلود کرد.

فایل‌های دانلودشده با Bitport.io به‌طور خودکار در فضای ابری ذخیره می‌شوند و درنتیجه در هر زمان و مکانی می‌توانید با اتصال به اینترنت به آن‌ها دسترسی داشته باشید. این برنامه همچنین امنیت بسیار بالایی را برای فایل‌های ذخیره‌شده در فضای ابری فراهم کرده است. شما همچنین می‌توانید از پوشه‌های سفارشی برای ذخیره‌سازی فایل‌های خود استفاده کنید.

مزایا:

  • رابط‌کاربری بسیار ساده و قدرتمند
  • امنیت بالا در ذخیره‌سازی ابری فایل‌ها
  • مدیریت آسان فایل‌های تورنت
  • امکان جستجوی آسان فایل‌های تورنت و اضافه کردن آن‌ها
  • بدون نیاز به نصب

معایب:

  • محدودیت دانلود حساب رایگان

برای استفاده از Bitport.io می‌توانید به وب‌سایت رسمی این پروژه مراجعه کنید.

BiglyBt

برنامه BiglyBt

BiglyBt یکی از نرم‌افزارهای رایگان برای دانلود فایل‌های تورنت است. این برنامه با وجود رایگان بودن، هیچ تبلیغاتی به کاربر نمایش نمی‌دهد و همه‌ی قابلیت‌هایی که برای تجربه‌ی لذت‌بخش دانلود نیاز دارید را دراختیار شما قرار خواهد داد. این برنامه گزینه‌های بسیار زیادی برای شخصی‌سازی تجربه‌ی دانلود تورنت ارائه می‌دهد که می‌توانید از آن‌ها مطابق نیاز خود استفاده کنید.

برنامه‌ی BiglyBt همچنین با بسیاری از افزونه‌های رسمی و غیررسمی به‌طور یک‌پارچه کار می‌کند. علاوه‌براین می‌توانید دانلودهای خود را برنامه‌ریزی و محدودیت‌هایی در پهنای‌باند تعیین کنید. از دیگر ویژگی‌های جذاب این برنامه می‌توان به امکان فیلترکردن نتایج جستجو و مشاهده‌ی اطلاعات مهم فایل‌های دانلودشده دریک‌نگاه اشاره کرد.

مزایا:

  • منبع‌باز و رایگان
  • بدون تبلیغات
  • پشتیبانی از هزاران افزونه‌ی رسمی
  • گزینه‌های شخصی‌سازی فراوان
  • امکان برنامه‌ریزی دانلود‌ها

معایب:

  • رابط کاربری شلوغ

برای دانلود BiglyBt می‌توانید به وب‌سایت رسمی این پروژه مراجعه کنید.

نظر شما چیست؟ شما از کدام نرم‌‌افزار برای دانلود از تورنت استفاده می‌کنید؟

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات