سرویس Plus Code گوگل مپس به‌اشتراک‌گذاری مکان را ساده‌تر می‌کند

شنبه ۱۰ خرداد ۱۳۹۹ - ۱۰:۰۰
مطالعه 5 دقیقه
گوگل مپس قابلیتی تحت عنوان پلاس کد دارد و ازطریق آن به شما امکان می‌دهد مکان‌هایی را که دارای آدرس دقیق نیستند، با بقیه به‌اشتراک بگذارید.
تبلیغات

گوگل اخیرا به یکی از قابلیت‌های کاربردی سرویس گوگل مپس دامن زده است. این قابلیت که از آن با نام کد پلاس یا پلاس کد (Plus Code) یاد می‌شود، به هر مکان، یک کد ۶ رقمی منحصربه‌فرد اختصاص می‌دهد. بدین ترتیب در هر زمان که خواستید لوکیشن خود را با بقیه به اشتراک‌ بگذارید، می‌توانید کد ۶ رقمی موردبحث را به آن‌ها بدهید. پلاس کد برای وقت‌هایی کاربرد پیدا می‌کند که مکان شما آدرس دقیقی ندارد و نمی‌دانید چگونه باید آن را با بقیه به‌اشتراک بگذارید. در داخل گوگل مپس مکان فعلی شما ازطریق آیکونی دایره‌ای‌شکل به‌رنگ آبی مشخص می‌شود، اگر با انگشت خود روی این دایره‌ی آبی‌رنگ ضربه بزنید، به پلاس کد آن مکان دسترسی پیدا می‌کنید.

گاهی اوقات پیش‌ می‌آید که کاربران گوگل مپس می‌خواهند لوکیشن خود را به بقیه اطلاع دهند، اما چون آدرس دقیقی ندارند، چنین امکانی برای‌شان فراهم نمی‌شود. در بسیاری از مناطق دنیا ممکن است خیابان‌های سنتی وجود نداشته باشند یا اینکه خیابان‌ها از نام رسمی بهره نگیرند. در چنین مواقعی به‌اشتراک‌گذاری لوکیشن بسیار سخت می‌شود. گوگل می‌گوید نبود آدرس دقیق باعث بروز برخی مشکلات مهم می‌شود؛ برای مثال آمبولانس ممکن است به‌دلیل نداشتن آدرس دقیق نتواند در زمان سریع روی حادثه‌ی تصادف حاضر شود. به‌علاوه تحویل کالاهای عادی به‌صورت روزانه درصورت نبود آدرس با چالشی جدی مواجه می‌شود. طبق گفته‌های گوگل، بیش از دو میلیارد نفر در سراسر دنیا یا آدرس دقیق ندارند یا اینکه آدرس‌شان به‌راحتی قابل مکان‌یابی نیست.

در نظر داشته باشید که پلاس کد سرویسی کاملا جدید نیست و از مدت‌ها قبل در گوگل مپس یافت می‌شود. بااین‌حال تا زمان انتشار اطلاعیه‌ی جدید گوگل در روز گذشته، تنها راه دسترسی به پلاس کد این بود که در داخل اپلیکیشن گوگل مپس سنجاقی قرمزرنگ روی مکان مدنظر قرار دهید. ضربه‌زدن روی سنجاق موردبحث، پلاس کد هر مکان را درکنار اطلاعاتی دیگر نظیر عرض جغرافیایی، طول جغرافیایی و حتی آدرس خیابان (درصورت وجود) ارائه می‌دهد.

پلاس کد گوگل مپس / Google Maps Plus Code

پلاس کد‌های گوگل مپس به‌طور معمول در قالب یک‌سری کاراکتر به‌نمایش درمی‌آیند که به‌وسیله‌ی علامت مثبت (+) از یکدیگر جدا شده‌اند. درکنار پلاس کد، نام شهرستان یا شهری که مکان موردنظر در آن قرار گرفته است، به‌نمایش درمی‌آید. برای مثال عبارت HR8P+84 London پلاس کد مربوط به یک نقطه‌ی خاص در همپستید هیث، پارکی در شمال لندن، است. در نظر داشته باشید که علاوه‌بر شش کاراکتر موردبحث، کدی خاص نیز به منطقه اختصاص داده می‌شود. بدین ترتیب اگر 8H7HM8XQ+W5 را در گوگل مپس وارد کنید، میدان آزادی تهران برای شما به‌نمایش درمی‌آید. در این کد، چهار کاراکتر اول یعنی 8H7H مختص‌به منطقه هستند. اگر در نزدیکی مکان شما هیچ‌ شهر یا شهرستانی وجود نداشته باشد، نام شهر یا شهرستان با یک کد چهار رقمی منطقه‌ای جایگزین می‌شود. همچنین می‌توان کاراکتی دیگر به این کد اضافه کرد تا مکان موردبحث به‌شکلی راحت‌تر پیدا شود. 

با وارد کردن پلاس کد‌ها در موتور جست‌و‌جوی گوگل مپس، می‌توانید مکان دقیق آن را پیدا کنید. همچنین ازطریق وب‌سایت رسمی پلاس کد می‌توان کد مربوط به هر مکان را استخراج کرد. طبق اطلاعات رسمی، این قابلیت به‌صورت آفلاین هم کار می‌کند. به‌علاوه فناوری مربوط به پروژه‌ی پلاس کد به‌صورت متن‌باز تحت مجوز آپاچی ۲ (Apache 2.0) دردسترس است، بدین ترتیب توسعه‌دهندگان دیگر هم می‌توانند از این فناوری در اپلیکیشن‌های خود بهره بگیرند. 

یکی از مزیت‌های مهمی که پلاس کد به‌همراه می‌آورد را می‌توانید در مقاله‌ای که سال گذشته بی‌بی‌سی منتشر کرد، پیدا کنید. روزنامه‌نگار بی‌بی‌سی در گزارش موردبحث به روند ارائه‌ی آدرسش به‌منظور بازکردن حساب بانکی در کشور گامبیا در غرب آفریفا اشاره می‌کند. روزنامه‌نگار بی‌بی‌سی برای مدتی در خانه‌ای بدون کد پستی زندگی می‌کرد، این خانه در خیابانی جای گرفته بود که هیچ نام و نشانی نداشت. او می‌گوید مردم گامبیا به‌جای نوشتن آدرس منزل‌شان، باید مکانی را که در آن ساکن هستند نقاشی کنند. درواقع مردم باید برای ترسیم مکان دقیق به نقاط معروف شهر متکی شوند و بگویند که خانه‌شان در چند متری آن نقطه‌ی معروف و در کدام سمتش قرار گرفته است. گوگل به‌همراه سازمان NGO در سال ۲۰۱۸ با انتشار ویدئویی در یوتیوب نشان دادند که پلاس کدهای گوگل مپس چه مزیت‌هایی برای مکان‌هایی که آدرس دقیق ندارند، به‌همراه می‌آورد. 

پلاس کد گوگل مپس / Google Maps Plus Code

پلاس کدها تنها راهکاری نیستند که برای حل مشکل موردبحث در نظر گرفته شده‌اند. وب‌سایت What3Words نیز با اتخاذ رویکردی مشابه قصد دارد روند مکان‌یابی را برای مناطقی که آدرس دقیق ندارند، ساده‌تر کند. در وب‌سایت What3Words آدرس‌های دیجیتالی در قالب سه کلمه که ازطریق نقطه از یکدیگر جدا شده‌اند، نشان داده می‌شوند. برای مثال وب‌سایت موردبحث به‌منظور نشان‌دادن مکان دقیق میدان آزادی تهران از عبارت «harp.result.builder» استفاده می‌کند. امروزه What3Words در شماری از سرویس‌های نقشه‌یابی مورداستفاده قرار می‌گیرد، بااین‌حال آدرس‌های دیجیتالی آن را نمی‌توان به‌صورت مستقیم وارد گوگل مپس کرد. 

پیش‌تر در ماه فوریه سوندار پیچای، مدیرعامل گوگل، مدعی شد پلاس کد باعث می‌شود افراد بیشتری درسراسر دنیا امکان بهره‌گرفتن از گوگل مپس و مزیت‌های ویژه‌ی آن را پیدا کنند. پیچای در این زمینه گفت: «با یک آدرس دیجیتالی، افراد بیشتری خواهند توانست به چیزایی نظیر کارهای بانکی یا خدمات اورژانسی دسترسی پیدا کنند. این افراد همچنین خواهند توانست بسته‌های پستی را جلوی خانه دریافت کنند. پلاس کد افزون بر این‌ها به مردم امکان می‌دهد کسب‌و‌کارهایشان را پیدا کنند و آن‌ها را رشد دهند. پلاس کد هنوز در روزهای اولیه قرار دارد، اما درمورد پتانسیل آن هیجان‌زده هستیم».

شما کاربران زومیت چه دیدگاهی درمورد پلاس کد دارید؟

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات