آپدیت جدید مایکروسافت اج امکان همگام‌سازی افزونه‌ها را فراهم می‌کند

یک‌شنبه ۴ خرداد ۱۳۹۹ - ۱۵:۳۰
مطالعه 4 دقیقه
مایکروسافت جدیدترین به‌روزرسانی مرورگر اج مبتنی‌بر کرومیوم را در دسترس قرار داده است که امکان همگام‌سازی افزونه‌ها را به کاربران ارائه می‌دهد.
تبلیغات

جدیدترین نسخه‌ی پایدار از مایکروسافت اج (Microsoft Edge) پس از مدت‌ها امکان همگام‌سازی افزونه‌ها را به این مرورگر می‌آورد. اضافه‌شدن قابلیت موردبحث یعنی از این به بعد به‌هنگام نصب کردن مایکروسافت اج روی دستگاه‌های جدید مجبور نیستید به‌صورت دسترسی افزونه‌ها را یکی پس از دیگری نصب کنید. ردموندی‌ها می‌گویند این قابلیت از تمامی افزونه‌های مایکروسافت و فروشگاه آنلاین کروم پشتیبانی می‌کند و فرآیند همگام‌سازی آن‌ها را در زمانی سریع به‌انجام می‌رساند. برای فعال‌کردن قابلیت موردبحث باید وارد منوی تنظیمات و سپس بخش Sync شوید. در صفحه‌ی بازشده دنبال بخش Profiles/Sync بگردید و گزینه‌ی مربوطه را فعال کنید.

مایکروسافت هفته‌ی گذشته در جریان برگزاری کنفرانس بیلد ۲۰۲۰ برای نخستین بار به این قابلیت در اج اشاره کرد، اما قابلیت موردبحث در آن زمان در دسترس قرار نگرفته بود. توضیحات به‌روزرسانی جدید مایکروسافت اج که به‌تازگی منتشر شده است نشان می‌دهد جدیدترین نسخه‌ی این مرورگر (۸۳/۰/۴۷۸/۳۷) قابلیت همگام‌سازی افزونه‌ها را به اج اضافه می‌کند.

جدیدترین نسخه‌ی مایکروسافت اج درکنار مجهزشدن به قابلیت همگام‌سازی افزونه‌ها، میزبان بهبودهایی دیگر نیز در حوزه‌های مختلف شده است. به‌لطف به‌روزرسانی جدید می‌توانید از پاک‌شدن خودکار برخی از کوکی‌ها به‌هنگام بسته‌شدن مرورگر جلوگیری کنید. این قابلیت به‌خصوص برای کسانی کاربرد دارد که می‌خواهند حتی وقتی که مرورگر را بسته‌اند در حساب کاربری خود در وب‌سایتی خاص، لاگین بمانند. برای فعال‌سازی این قابلیت باید وارد آدرس edge://settings/clearBrowsingDataOnClose شوید و گزینه‌ی «Cookies and other site data» را فعال کنید.

به‌علاوه بخش Collections اج از این به‌ بعد از قابلیت درگ اند دراپ (کشیدن و رها کردن) پشتیبانی می‌کند. به‌لطف پشتیبانی از درگ اند دراپ می‌توانید به‌شکلی ساده‌تر صفحات وب و بخش‌هایی از آن‌ها را ذخیره کنید. به‌علاوه پس از انتشار به‌روزرسانی جدید، مایکروسافت اج اگر تشخیص دهد در حال بازدید از وب‌سایتی هستید که به حساب کاربری دانشگاه یا کار نیاز دارد، پنجره‌ای شناور به‌شکل بی‌درنگ روی صفحه ظاهر می‌کند و از شما می‌خواهد در بین حساب‌های کاربری جابه‌جا شوید.

به‌روزرسانی جدید اج همچنین بهبودهایی خاص در ابزار Defender SmartScreen اعمال می‌کند. از این پس سرویس موردبحث می‌تواند به‌شکلی بهتر از کاربر دربرابر وب‌سایت‌های مخرب محافظت کند. مایکروسافت از حضور قابلیتی خاص در اج خبر می‌دهد که مرورگر می‌تواند با اتکا بر آن صفحه‌ی وب‌سایت‌های مخرب را در مدت‌زمانی سریع با صفحه‌ی امنیتی Defender SmartScreen جایگزین و از کاربر دربرابر افراد سودجو محافظت کند. این قابلیت حتی اجازه‌ی پخش صدا و دیگر محتوای چندرسانه‌‌ایِ وب‌سایت‌های مخرب را صادر نمی‌کند. 

همگام‌سازی با افزونه‌ها تنها یکی از قابلیت‌های جدید اج بود که مایکروسافت در جریان برگزاری کنفرانس بیلد ۲۰۲۰ به آن اشاره کرد. ردموندی‌ها در کنفرانس جدید خود اعلام کردند که مرورگر موردبحث قرار است به قابلیت جست‌و‌جو در نوار کناری (سایدبار) مجهز شود. به‌لطف این قابلیت می‌توانید بدون بستن تب فعلی به‌جست‌وجو در فضای وب بپردازید. همچنین مایکروسافت از ادغام پینترست (Pinterest) با بخش Collections مایکروسافت اج خبر می‌دهد.

 Collections برخی بهبودهای دیگر نیز به‌خود دیده است. به‌لطف به‌روزرسانی جدید کاربران می‌توانند به‌صورت همزمان چندین آیتم را به بخش Collections اضافه کنند؛ تا پیش از این، کاربران مجبور بودند آیتم‌ها را به‌صورت مجزا در Collections قرار دهند و امکان اضافه‌کردن گروهی آن‌ها وجود نداشت. همچنین در به‌روزرسانی جدید امکان اضافه‌کردن تمامی تب‌های بازشده در پنجره‌ی اج به‌درون بخش Collections وجود دارد. تا پیش از انتشار به‌روزرسانی جدید، این کار نیز باید به‌صورت تک‌‌تک انجام می‌شد و وقت کاربران را می‌گرفت. برای انجام این کار می‌توانید روی یکی از تب‌ها راست‌کلیک و سپس گزینه‌ی «Add all tabs to a new collection» را انتخاب کنید.

نسخه‌ی جدید اج همچنین برخی بهبودهای جزئی در صفحه‌ی Downloads به‌خود دیده است. برای مطالعه‌ی تمامی بهبودهای اعمال‌شده در مرورگر اج می‌توانید وارد وب‌سایت رسمی مایکروسافت شوید. با وجود همه‌ی این‌ قابلیت‌های جدید، اج نسبت‌به رقبایی نظیر کروم هنوز برخی ضعف‌ها دارد که از بین آن‌ها می‌توانیم به همگام‌سازی کامل تاریخچه‌ی جست‌و‌جو و حتی همگام‌سازی تب‌ها اشاره کنیم. 

گرچه در بخش توضیحات اج اعلام شده که تاریخ انتشار به‌روزرسانی جدید به روز ۲۱ مه ۲۰۲۰ (۱ خرداد ۱۳۹۹) برمی‌گردد، اما انتشار آن به‌شکل فوری اتفاق نیفتاد و در عرض چند روز در دسترس همه قرار گرفت. احتمال می‌دهیم تا امروز تمامی کاربران اج به‌روزرسانی جدید مرورگر را دریافت کرده باشند. مایکروسافت مدتی پیش اعلام کرد که قصد دارد نسخه‌های پایدار مرورگر اج را به‌شکل مرحله‌ای منتشر کند و آن‌ها را در روز اول در دسترس تمامی کاربران قرار ندهد. مایکروسافت ازطریق این کار قصد دارد درصورت وجود باگ در به‌روزرسانی جدید فورا روند انتشار آن را متوقف و برای رفع آن تلاش کند.

شما کاربران زومیت چه دیدگاهی درمورد به‌روزرسانی جدید اج دارید؟ از چه مرورگری برای وب‌گردی استفاده می‌کنید؟

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات