اپل احتمالا نسخه صوتی مقالات را به‌ سرویس نیوز پلاس اضافه می‌کند

جمعه ۲۶ اردیبهشت ۱۳۹۹ - ۱۰:۵۰
مطالعه 3 دقیقه
شماری از ناشران محتوای خبری می‌گویند اپل از آن‌ها درخواست کرده است مجوز استفاده از متن مقالات را برای تولید محتوای صوتی، صادر کنند.
تبلیغات

آن‌طور که گزارشی جدید ادعا می‌کند سرویس خبری اپل نیوز پلاس (+Apple News) در آینده‌ای نزدیک میزبان محتوای صوتی می‌شود. طبق گزارش منتشرشده از سوی خبرگزاری دیجی‌دی، اپل طی چند ماه اخیر با ناشران حاضر در سرویس اشتراکی نیوز پلاس ارتباط برقرار کرده و از آن‌ها خواسته است مجوز تولید نسخه‌ی صوتی مقالات منتشرشده در این سرویس را صادر کنند. نیوز پلاس نسخه‌ی ویژه‌ی اپل نیوز به‌حساب می‌آید که اهالی کوپرتینو سال گذشته معرفی کردند و برای دسترسی به آن باید به‌صورت ماهانه هزینه‌ای مشخص پرداخت کنید. دیجی‌دی گزارش جدید خود را به‌نقل از چهار منبع در خبرگزاری‌های حاضر در سرویس نیوز پلاس منتشر کرده است.

دو تن از منابع دیجی‌دی می‌گویند ظاهرا اپل قصد دارد مسئولیت رسیدگی به هزینه‌های تولید مقالات صوتی را برعهده بگیرد. بدین ترتیب کوپرتینونشین‌ها در پی امضاء قرارداد با شرکت‌ها هستند تا بتوانند در ازای پرداخت مبلغی مشخص، اجازه‌ی استفاده از نسخه‌ی صوتی مقالات را پیدا کنند. اپل امروزه برای استفاده از متن مقالات خبرگزاری‌های بزرگ در سرویس نیوز پلاس به آن‌ها پول پرداخت می‌کند. اپل ۵۰ درصد از درآمد حاصل از کاربران اشتراکی را به ناشران می‌دهد. پولی که اپل به ناشران پرداخت می‌کند به مدت‌زمانی‌که کاربران اشتراکی در محتوای خبری هر ناشر در یک بازه‌ی زمانی ۳۰ روزه می‌گذرانند، وابستگی دارد. هرچه کاربران به محتوای یک خبرگزاری تمایل بیشتری نشان دهند، پول بیشتری به آن خبرگزاری ازسوی اپل پرداخت می‌شود. 

طی چند سال اخیر مقالات صوتی محبوبیت بالایی پیدا کرده‌اند؛ مردم می‌توانند هنگام انجام کارهایی نظیر رانندگی بدون خواندن متن مقالات از محتوای آن‌ها باخبر شوند. در همین راستا شمار چشمگیری از ناشران طی چند وقت اخیر تلاش کرده‌اند نسخه‌ی صوتی مقالات مهم‌شان را نیز ازطریق وب‌سایت یا حتی اپلیکیشن‌های موبایلی خود منتشر کنند. به‌نظر می‌رسد اپل نیز قصد دارد برای سرویس نیوز پلاس در مسیری مشابه قدم بردارد. دو مورد از منابع خبرگزاری دیجی‌دی می‌گویند اپل می‌خواهد این اجازه را از ناشران دریافت کند که در هر زمان دلخواهی محتوای مدنظرش را به‌حالت صوتی دربیاورد؛ محتوایی که طبق گفته‌ی اپل در زمانی خاص می‌تواند باعث جلب توجه کاربران شود.

برخی از محتوای متنی به‌نمایش‌ درآمده در سرویس‌های اپل نیوز و اپل نیوز پلاس توسط نویسندگان فریلنسر نوشته شده‌اند. قراردادهای فریلنسری امضاء‌شده بین نویسندگان و خبرگزاری‌ها به‌طور معمول اجازه‌ی استفاده‌ی مجدد از محتواهای خبری را برای شرکتی نظیر اپل بدون پرداخت هزینه‌ی اضافی یا کسب مجوز صادر نمی‌کنند. به‌دلیل جلوگیری از ایجاد مشکلات مربوط‌به مالکیت معنوی، خبرگزاری‌ها در حال مذاکره با اپل هستند تا این شرکت تنها از محتوای خبری نوشته‌شده توسط خود آن‌ها به‌منظور تولید مقالات صوتی بهره بگیرد. اپل تاکنون ترجیح داده است به درخواست خبرنگاران برای شفاف‌سازی بیشتر در این زمینه پاسخ ندهد.

این تصمیم درحالی ازسوی اپل اتخاذ می‌شود که به‌طور کلی میزان تقاضا برای مقالات صوتی افزایش پیدا کرده است. نیویورک تایمز در ماه مارس گذشته Audm را تصاحب کرد؛ شرکتی که می‌تواند با بهره‌گیری از ابزاری خاص مقالات طولانی را به محتوای صوتی تبدیل کند. گوگل نیز یکی دیگر از شرکت‌هایی است که در این حوزه قدم برمی‌دارد؛ این شرکت در نوامبر سال گذشته سرویس خبری صوتی خود را راه‌اندازی کرد. گوگل برای طراحی این ابزار ویژه مجوز تولید نسخه‌ی صوتی مقالات چندین خبرگزاری را دریافت کرده است. گوگل همچنین به شرکای تجاری‌اش برای تولید مقالات‌شان به‌شکل صوتی، پول پرداخت می‌کند. 

از ماه‌ها پیش تاکنون شاهد انتشار شایعه‌های ضدونقیضی درمورد تمایل اپل به راه‌اندازی سرویسی ویژه برای ارائه‌ی محتوای صوتی به کاربران بوده‌ایم؛ شایعه‌هایی که اخیرا شدت گرفته‌اند و به‌نظر می‌رسد اپل واقعا در پی عملی کردن این کار است. در ابتدا کاربران فکر می‌کردند اپل قصد دارد پادکستی اختصاصی تولید کند؛ بااین‌حال به‌نظر می‌رسد برنامه‌های جدید این شرکت به سرویس نیوز پلاس مربوط می‌شود.

شما کاربران زومیت چه دیدگاهی درمورد اضافه‌شدن نسخه‌ی صوتی مقالات به سرویس اپل نیوز پلاس دارید؟

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات