گوگل اسیستنت به‌زودی توانایی خواندن متن صفحات را به ۴۲ زبان دنیا خواهد داشت

چهارشنبه ۱۸ دی ۱۳۹۸ - ۱۱:۳۸
مطالعه 6 دقیقه
گوگل اعلام کرده است که دستیار صوتی‌اش به‌زودی توانایی خواندن متن اصلی صفحه‌ها را با ۴۲ زبان زنده‌ی دنیا خواهد داشت؛ این شرکت همچنین از «حالت مترجم» برای دستیارش پرده‌برداری کرده است.
تبلیغات

گوگل حضور پررنگی در نمایشگاه CES 2020 نداشت؛‌ اما این شرکت به‌تازگی در این همایش از قابلیتی جدید برای دستیار صوتی خودش پرده برداشته است که بدون شک تا حد زیادی مورداستقبال قرار خواهد گرفت. براساس اعلام رسمی گوگل، دستیار صوتی گوگل اسیستنت (Google Assistant) در گوشی‌های اندرویدی به‌زودی خواهد توانست محتوای متنی به‌نمایش‌درآمده در صفحه‌ را با صدای بلند بخواند. بدین صورت که اگر جمله‌ی «Hey Google, read this» (هی گوگل، این را بخوان) را به‌زبان بیاورید، این دستیار صوتی متن اصلی موجود در صفحه را پیدا و آن را می‌خواند. فرقی ندارد در حال مطالعه‌ی چه صفحه یا صفحه‌ی وبی باشید، گوگل اسیستنت توانایی استخراج و خواندن متن آن را خواهد داشت.

قابلیتی نظیر خواندن متن صفحات، اتفاقی جدید در دنیای موبایل به‌شمار نمی‌آید و پیش‌تر نظیر آن را دیده‌ایم؛ با این حال گوگل می‌گوید به‌طور ویژه روی قابلیت‌های دستیار صوتی‌اش کار کرده و آن‌ها را بهبود بخشیده است تا بتواند به‌بهترین شکل ممکن جملات را مورد تحلیل قرار دهد؛ موضوعی که باعث می‌شود گوگل اسیستنت توانایی این را داشته باشد که جملات را با لهجه‌ای طبیعی‌تر و انسانی‌تر تلفظ کند. نکته‌ی بسیار جالب درمورد قابلیت خواندن متن گوگل اسیستنت، این است که قابلیت موردبحث به زبان‌های انگشت‌شماری محدود نشده است؛ درواقع همان‌طور که اشاره کردیم، این دستیار صوتی توانایی خواندن متن‌ها را به ۴۲ زبان زنده‌ی دنیا دارد که عددی درخورتوجه محسوب می‌‌شود. 

گوگل اسیستنت

ناگفته نماند که توانایی خواندن متن، قابلیتی جدید برای گوگل اسیستنت نیست. این دستیار صوتی محبوب توانایی خواندن متن‌ها را دارد و این قابلیت را درصورتی‌که اجازه‌اش توسط کاربر صادر شود، فعال می‌کند. قابلیت خواندن متن با صدای بلند در سال ۲۰۱۵ معرفی شد؛ یعنی زمانی‌که گوگل اسیستنت وجود خارجی نداشت. در آن زمان از قابلیت موردبحث با نام Now on Tap یاد می‌شد. قابلیت Now on Tap بدین منظور طراحی شده بود که به شما امکان دهد براساس آنچه روی صفحه‌ی گوشی حضور دارد، کارهای مرتبط به گوگل نظیر جست‌و‌جو در موتور جست‌و‌جوی این شرکت را انجام دهید. قابلیت موردبحث از همان زمان آغاز به کار با انتقادات زیادی مواجه شد. در ضمن از آن زمان تاکنون شاهد حضور جدی Now on Tap در رابط کاربری گوگل نبوده‌ایم و از طریق خود گوگل اسیستنت در دسترس است. 

قابلیت جدید خواندن متن نمایشگر احتمالا تغییرات خاصی روی میزان توجه به Now on Tap به‌همراه خواهد آورد. البته نباید فراموش کنید که این قابلیت برای دستیار صوتی گوگل فعلا در مرحله‌ی آزمایشی قرار دارد و بدون شک با مشکلاتی دست‌و‌پنجه نرم می‌کند. در حال حاضر نمی‌دانیم که امکان خواندن متن صفحات در چه تاریخی قرار است به گوگل اسیستنت اضافه شود. گوگل می‌گوید در حال کار روی قابلیتی است که دستیار صوتی‌اش بتواند با اتکا به آن هنگام خواندن متن صفحات، به‌صورت خودکار صفحه را به‌سمت پایین اسکرول کند. این شرکت همچنین روی قابلیتی کار می‌کند تا دستیار صوتی‌اش بتواند آن بخش از متن را که در حال خواندنش است،‌ برجسته کند. گوگل قول داده است قابلیت یادشده را به‌گونه‌ای طراحی کند که دستیار صوتی‌اش توانایی تشخیص عناصر اضافی صفحه نظیر دکمه‌های اشتراک در شبکه‌های اجتماعی را داشته باشد و آن‌ها را نخواند.

گوگل اسیستنت

گرچه فعلا قابلیت موردبحث در فاز آزمایشی قرار دارد و بیشتر نمونه‌ی پیش‌نمایش قابلیت نهایی به‌شمار می‌آید، اما گوگل بهبودهای دیگری را نیز در دستیار صوتی‌اش اعمال کرده است. گوگل می‌گوید دستیار صوتی‌اش می‌تواند در هر زمان که کاربر بخواهد به ترجمه بپردازد. اهالی مانتن ویو از قابلیت یادشده به‌عنوان «حالت مترجم» یاد می‌کنند. برای بهره‌مندی از قابلیت یادشده به نمایشگر هوشمند گوگل (Google Home Smart Display) نیاز دارید و باید تنظیمات آن را به‌گونه‌ای تعیین کنید که همواره آماده‌ی ترجمه کردن باشد. چنین قابلیتی در مکان‌هایی نظیر قسمت پذیرش هتل کاربرد بسیار زیادی خواهد داشت. این قابلیت پیش‌تر برای نمایشگرهای هوشمند منتشر شده بود، اما از این پس روی نسخه‌ی موبایلی گوگل اسیستنت نیز در دسترس است.

قابلیت «حالت مترجم» طی سال جاری میلادی قرار است برای محصولات شمار بیشتری از شرکای تجاری گوگل نیز در دسترس قرار گیرد که از میان آن‌ها می‌توان به ترمینال ۴ فرودگاه بین‌المللی جان‌ اف کندی (JFK) اشاره کرد. این قابلیت همچنین قرار است در برخی از سالن‌های فرودگاه‌ها، شماری از بانک‌ها و چند هتل جدید در دسترس قرار گیرد. گوگل همچنین در حال همکاری با نهاد Mercy Corps است تا از اسپیکرهای مجهز به حالت مترجم برای اهداف خیرخواهانه استفاده کند.

گوگل افزون بر قابلیت‌های یادشده یعنی خواندن متن‌ها با صدای بلند و البته حالت مترجم، ویژگی‌های جدید دیگری را نیز برای دستیار صوتی‌اش معرفی کرده است که از بین آن‌ها می‌توانیم به یکپارچه‌شدن بهتر این دستیار با خانه‌های هوشمند و شفافیت بیشتر در زمینه‌ی حریم خصوصی اشاره کنیم. در حالت معمول، هنگامی که بخواهید از طریق اپلیکیشن گوگل اسیستنت گجت جدیدی را برای خانه‌ی هوشمند نصب کنید، باید در حساب کاربری گوگل وارد شوید. به‌لطف به‌روزرسانی جدید،‌ این مرحله حذف خواهد شد تا روند استفاده از گجت‌های جدید راحت‌تر شود. گوگل در سال جاری میلادی قرار است دستیار صوتی‌اش را به قابلیت‌های جالب‌تری نیز مجهز کند. در حال حاضر نمی‌توانید کاری کنید که گوگل اسیستنت در ساعت مشخصی از روز، کار خاصی را به انجام برساند. بااین‌حال در تاریخی نامشخص در سال ۲۰۲۰، کاربران خواهند توانست به گوگل اسیستنت فرمان دهند که کارهای مختلفی نظیر روشن کردن قهوه‌ساز در ساعت ۶ صبح و... را انجام دهد. این قابلیت که از آن با نام Scheduled Actions یاد می‌شود به شما امکان می‌دهد کاری کنید برخی از دستگاه‌های خانه‌ی هوشمند در ساعتی خاص، کاری خاص انجام دهند.

google assistant

یکی از انتقادات کاربران به گوگل اسیستنت این بوده است که دستیار صوتی موردبحث با دستگاه‌های زیادی سازگاری ندارد. گوگل اعلام کرده است که شرکای تجاری مختلفی نظیر August Smart Locks ،Philips Hue و... در حال ساخت محصولاتی جدید هستند که به‌صورت ویژه با دستیار صوتی موردبحث سازگاری دارند. در ضمن به‌زودی کاربران گوگل اسیستنت خواهند توانست از طریق اپلیکیشن این دستیار صوتی، ۲۰ دستگاه بیشتر را نسبت به قبل کنترل و مدیریت کنند. دستگاه‌های جدیدی که امکان کنترل آن‌ها وجود خواهد داشت شامل سیستم تهویه‌ی هوا، دستگاه قهوه‌ساز و موارد مشابه هستند. 

افزون بر موارد یادشده، به‌زودی امکان گذاشتن یادداشت برای اهالی خانه از طریق گوگل اسیستنت فراهم خواهد شد. به‌لطف این قابلیت گوگل اسیستنت خواهد توانست یادداشتی را روی صفحه‌ی نمایشگرهای هوشمند قرار دهد تا برای همه‌ی افراد قابل‌دید باشد. امکان ایجاد این یادداشت‌ها بدون نیاز به حساب کاربری گوگل وجود دارد؛ در حال حاضر تاریخ دقیق اضافه شدن قابلیت موردبحث به گوگل اسیستنت مشخص نیست. همچنین در اواخر سال جاری میلادی قابلیت Speed Dial به گوگل اسیستنت اضافه خواهد شد و این یعنی کاربران خواهند توانست برخی از مخاطبان گوشی‌شان را در فهرست تماس سریع قرار دهند. با انجام این کار، تمامی اهالی خانه خواهند توانست در زمانی سریع از طریق نمایشگرهای هوشمند یا اسپیکرهای هوشمند با مخاطبان موجود در فهرست تماس سریع، تماس حاصل کنند. تمام کاری که کاربران باید انجام دهند، به زبان آوردن جمله‌ی «Hey Google, call» و سپس گفتن نام مخاطب است.

در کنار موارد یادشده، به‌زودی امکان پاک کردن تاریخچه‌ی گوگل اسیستنت نیز برای کاربران فراهم خواهد شد. گوگل از طریق این کار می‌خواهد نشان دهد که حریم خصوصی کاربران برایش اهمیت زیادی دارد. از مدتی بعد، کاربران با گفتن جملاتی مثل «Hey Google, delete everything I said to you this week» (هی گوگل، هرچیزی که در این هفته به تو گفته‌ام را پاک‌کن) خواهند توانست تاریخچه را پاک کنند. گوگل همچنین اعلام کرده است که دستیار صوتی‌اش از پلتفرم اندروید TV پشتیبانی خواهد کرد. در ضمن براساس جدیدترین ادعای گوگل، دستیار صوتی این شرکت ۵۰۰ میلیون کاربر ماهانه دارد که عددی درخورتوجه به‌شمار می‌آید. 

شما کاربران محترم زومیت چه دیدگاهی درمورد قابلیت‌های جدید گوگل اسیستنت دارید؟

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات