مالک اسنپ چت یکی از استارتاپ‌های حوزه دیپ فیک را تصاحب کرد

یک‌شنبه ۱۵ دی ۱۳۹۸ - ۱۱:۱۰
مطالعه 3 دقیقه
براساس ادعاهای وب‌سایت ورایتی، اسنپ‌چت برای دستیابی به قابلیت Cameos از فناوری‌های استارتاپ AI Factory، استارتاپی فعال در حوزه‌ی دیپ‌فیک استفاده کرده است.
تبلیغات

رسانه‌ی ورایتی در گزارشی اعلام کرد اسنپ (Snap)، مالک اپلیکیشن شناخته‌شده و محبوب اسنپ‌چت، به‌تازگی از تصاحب AI Factory خبر داده است. AI Factory درواقع استارتاپی است که به‌طور ویژه درزمینه‌ی تشخیص سوژه در تصاویر و ویدئوها فعالیت می‌کند. اپلیکیشن اسنپ‌چت مدتی پیش میزبان قابلیتی جدید و جالب با نام Cameos شد که به کاربران اسنپ‌چت امکان می‌داد سلفی‌های خودشان را به درون صحنه‌های مختلف وارد و ویدئویی کوتاه تولید کنند.

براساس گزارش ورایتی، اسنپ برای ساخت قابلیت Cameos از فناوری‌های استارتاپ AI Factory استفاده کرده است. قابلیت Cameos اسنپ‌چت از همان زمان آغاز به کار، نگرانی‌هایی درزمینه‌ی احتمال زیادشدن میزان ویدئوهای دیپ فیک (Deepfake) در فضای وب به‌راه انداخت.

دیپ‌فیک به ویدئوهایی جعلی اطلاق می‌شود که در آن‌ها افراد سخنانی به زبان می‌آورند یا کارهایی انجام می‌دهند که پیش‌تر آن‌ها را نگفته یا انجام نداد‌ه‌اند. دیپ‌فیک درواقع نسخه‌ی متحرک تصاویر جعلی ساخته‌شده ازطریق اپلیکیشن‌هایی نظیر فتوشاپ به‌شمار می‌آید و همواره نگرانی‌های زیادی به‌همراه داشته است. حتی وب‌سایت‌هایی نیز درزمینه‌ی دیپ‌فیک راه‌اندازی و ویدئوهایی خلق شده‌اند که در نگاه اول تشخیص آن‌ها از ویدئوهای واقعی کاری سخت به‌شمار می‌آید.

قابلیت Cameos اسنپ‌چت که به‌تازگی به این اپلیکیشن اضافه شده است، در داخل قسمت چت زیر بخش Bitmoji وجود دارد. این قابلیت به کاربر امکان می‌دهد پس از گرفتن سلفی، جنسیت را انتخاب کند. پس از انتخاب جنسیت، اسنپ‌چت سلفی کاربر را ذخیره و با بهره‌گیری از هوش مصنوعی، تغییراتی روی چهره اعمال می‌کند تا حالت‌های مختلفی نظیر لبخند و بازکردن دهان به آن اضافه شوند. تصویر سلفی دست‌کاری‌شده‌ی کاربر در مرحله‌ی بعد روی سر تصاویر آماده‌ای نظیر حیوانات خانگی قرار می‌گیرد؛ اما موضوع نگران‌کننده امکان قراردادن این سلفی‌ها روی بدن افراد دیگر است. برای مثال، می‌توان سلفی‌ها را روی بدن فردی قرار داد که در سالن آرایش، کلاس درس، داخل ماشین و... حضور دارد. گفتنی است امکان پاک‌کردن سلفی‌های Cameos در منو تنظیمات اسنپ‌چت وجود دارد.

ورایتی می‌گوید مدتی پیش یکی از خبرگزاری‌های اوکراینی به‌نقل از منابعی مؤثق مدعی شده اسنپ برای تصاحب AI فکتوری مبلغی بالغ بر ۱۶۶ میلیون دلار پرداخت کرده است که رقمی هنگفت به‌شمار می‌آید. در پی همین موضوع، رسانه‌ی سی‌نت جزئیات بیشتر را جویا شد و اسنپ در ایمیلی که به این رسانه فرستاد، تصاحب AI Factory را به‌‌صورت رسمی تأیید کرد. با‌این‌حال، تاکنون جزئیات مربوط به این ماجرا اعلام نشده است.

اسنپ چت / Snapchat

مدتی پیش ویدئوهای دیپ‌فیک منتسب به نانسی پلوسی، رئیس مجلس نمایندگان ایالات متحده‌ی آمریکا، در فضای وب پخش شد و نگرانی‌های بسیار زیادی به‌همراه آورد. به‌دنبال این موضوع، کنگره‌ی آمریکا سریعا تحقیقات جدی درباره‌ی دیپ‌فیک را شروع کرد. دیپ‌فیک به‌‌ویژه در آمریکا باعث نگرانی افراد زیادی شده است؛ زیرا امکان سوء‌استفاده از آن در انتخابات پیش‌ رو در سال ۲۰۲۰ وجود دارد.

دولت آمریکا شرکت‌های مختلفی نظیر توییتر و فیسبوک را زیرفشار قرار داده تا راهی برای مقابله با دیپ‌فیک پیدا کنند و نگذارند چنین ویدئوهایی در پلتفرم‌شان منتشر شود. درواقع این شرکت‌ها موظف هستند ویدئوهای جعلی را در زمانی کوتاه شناسایی و سپس حذف کنند تا مشکلی پیش نیاید. درضمن، چنین شرکت‌هایی باید جدی‌تر از قبل با محتواهای حساسی نظیر محتوای توهین‌آمیز، محتواهای تروریستی، محتواهای دارای اطلاعات غلط و اخبار جعلی مقابله کنند.

ذکر این نکته لازم است که چند روز پیش رسانه‌ی تک‌کرانچ در گزارشی مجزا مدعی شد اپلیکیشن تیک‌تاک (TikTok) موفق شده است فناوری خاصی در حوزه‌ی دیپ‌فیک توسعه دهد که چهره‌ی کاربر را به‌صورت کامل اسکن می‌کند و آن را در ویدئو افراد دیگر قرار می‌دهد.

شما کاربران زومیت فکر می‌کنید چگونه می‌توان با دیپ‌فیک مقابله کرد؟ دیدگاه خود را با ما و دیگر کاربران در میان بگذارید.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات