انتشار نسخه جدید کروم 79 برای اندروید متوقف شد

چهارشنبه ۲۷ آذر ۱۳۹۸ - ۱۹:۲۷
مطالعه 3 دقیقه
به‌روزرسانی‌های مرورگر کروم معمولا عملکرد بهتری دراختیار کاربران قرار می‌دهند؛ اما کاربران اندروید همیشه دلیل خوبی برای شکایت از این به‌روزرسانی‌ها پیدا می‌کنند.
تبلیغات

گوگل پس از دریافت گزارش‌هایی مبنی‌بر پاک‌شدن داده‌ی برنامه‌های ثالثی که از WebView استفاده می‌کنند، به‌روزرسانی کروم ۷۹ را برای کاربران اندروید متوقف کرد. براساس شکایات کاربران، داده‌ها ازنظر فنی هنوز دست‌نخورده هستند؛ اما هیچ راهی برای دستیابی به آن‌ها وجود ندارد. هنوز مشخص نیست کدام برنامه‌ها بیشترین آسیب را از این به‌روزرسانی مرورگر کروم دیده‌اند؛ اما Twitter Lite یکی از برنامه‌هایی است که بیشترین وابستگی را به مرورگر کروم دارد و بیشترین آسیب را دیده است.

این اشکال طی مراحل به‌روزرسانی از کروم ۷۸ به کروم ۷۹ رخ داده است. در کروم ۷۹، توسعه‌دهندگان گوگل مکان فهرست دایرکتوری کروم را تغییر دادند. آنان اعتراف کرده‌اند سهوا فراموش کرده‌اند محتویات localStorage یا WebSQL را به فهرست جدید کروم ۷۹ منتقل کنند و با این کار، داده‌ها را برای همه‌ی کاربران خارج از دسترس کردند.

localStorage و WebSQL مکانیسم‌های ذخیره‌سازی هستند که به وب‌سایت یا برنامه‌ی وب اجازه می‌دهند داده‌ها را در دستگاهی داخل فهرست مشخصات نمایه‌ی کروم ذخیره کند. درحالی‌که برخی وب‌سایت‌ها از localStorage یا WebSQL استفاده می‌کنند، برخی دیگر ترجیح می‌دهند از سرورهای پایگاه داده اختصاصی برای ذخیره داده‌های کاربر در سمت سرور استفاده کنند. با‌این‌حال، توسعه‌دهندگان برنامه‌های گوشی‌های هوشمند از localStorage و WebSQL به‌طور گسترده در دستگاه‌های تلفن‌همراه استفاده می‌کنند.

کروم ۷۹

وقتی کروم ۷۹ شروع به کار کرد، کاربران دسترسی به همه‌ی پرونده‌ها و داده‌های ذخیره‌شده در پوشه‌های قدیمی localStorage و WebSQL در نسخه‌ی کروم ۷۸ را از دست دادند. درواقع، داده‌ها، تنظیمات، پرونده‌ها و حتی دسترسی به حساب‌های کاربری کاربران از دست رفت و دردسترس نبود و اطلاعات ورود به سیستم رمزگذاری‌شده‌ی آن‌ها نیز پاک شده‌ بود.

تاکنون بیش از ۲۵۰ هزار کاربر با نقص کروم ۷۹ مواجه شده‌اند

تاکنون بیش از ۲۵۰ هزار کاربر دچار این مشکل شده‌اند و دومیلیون نفر دیگر نیز در روزهای آینده با آن رو‌به‌رو خواهند شد. افزون‌براین، تعداد بیشماری از برنامه‌نویسان برنامه‌های اندرویدی با مشکلات مشابهی رو‌به‌رو هستند.

ناگفته نماند کروم ۷۹ سه‌شنبه ۱۰ دسامبر (۱۹ آذر) منتشر و اولین گزارش این نقص روز پنجشنبه ۱۲ دسامبر (۲۱ آذر) ارسال شد و گوگل شنبه ۱۴ دسامبر (۲۳ آذر) این برنامه را در اندروید متوقف کرد. متأسفانه این به‌روزرسانی دراختیار ۵۰ درصد از کاربران قرار گرفته بود؛ درنتیجه کاربران زیادی با این مشکل رو‌به‌رو خواهند شد.

گوگل اکنون متوجه عصبانیت کاربران از این به‌روزرسانی شده و برای ارائه‌ی راه‌حل در حال تلاش است. درهرصورت، اگر هنوز نسخه‌ی کروم ۷۹ را دانلود نکرده اید یا منتظر نسخه‌ی نهایی آن هستید، باید صبور باشید؛ زیرا توسعه‌دهندگان گوگل در‌حال‌حاضر مشغول به‌روزرسانی‌هایی هستند تا روند انتقال داده را برطرف کنند. شایان ذکر است توسعه‌دهندگان گوگل نمی‌دانند پرونده‌های قدیمی localStorage و WebSQL باقی مانده‌اند یا فرایند به‌روزرسانی کروم داده‌ها را پاک کرده است. درنهایت، انتقال پرونده‌های قدیمی به مکان جدید ممکن است به از‌بین‌رفتن اطلاعات جدیدی منجر شود که در این مدت ایجاد شده‌اند. به‌هر‌حال، باید صبر کنیم و ببینیم گوگل چگونه این مشکل را برطرف خواهد کرد.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات