موتور جستجوی گوگل از سال آینده پشتیبانی از محتوای فلش را متوقف می‌کند

سه‌شنبه ۷ آبان ۱۳۹۸ - ۱۶:۵۰
مطالعه 2 دقیقه
مدیر مهندسی گوگل در پست وبلاگی اعلام کرد که این شرکت تا پایان سال جاری میلادی پشتیبانی از فلش را در موتور جستجوی گوگل متوقف خواهد کرد.
تبلیغات

گوگل روز دوشنبه اعلام کرد که موتور جستجوی این شرکت تا پایان سال جاری پشتیبانی از Adobe Flash را متوقف خواهد کرد.

دونگ هووی لی (Dong-Hwi Lee)، مدیر مهندسی گوگل، در پست وبلاگی نوشت:

در صفحات وبی که دارای محتوای فلش هستند، موتور جستجوی گوگل محتوای فلش را نادیده می‌گیرد؛ همچنین گوگل سرچ، فهرست‌سازی (ایندکس‌کردن) فایل‌های مستقل SWF را متوقف خواهد کرد.

فلش در سال ۱۹۹۶ توسط ادوبی به‌عنوان روشی برای تولید محتوای غنی‌تر در وب و رایانه‌ها معرفی شد. تا اواخر دهه‌ی ۹۰ این فناوری بستری بسیار گسترده برای انتشار در وب بود؛ اما با گذشت زمان، مرورگرهای کمتر و کمتری از فلش پشتیبانی کردند.

دو سال پیش، کنسرسیومی از شرکت‌های اینترنتی (ازجمله خود ادوبی) متعهد به توقف استفاده از فلش تا سال ۲۰۲۰ شدند. در نسخه‌ی ۷۶ گوگل کروم، فلش به‌طور پیش‌فرض غیرفعال شد. اپل و موزیلا نیز برنامه‌های خود برای از دور خارج‌کردن فلش را اعلام کردند. اوایل سال جاری، مایکروسافت نیز جزئیات برنامه‌ی خود را برای حذف این فناوری از مرورگر مایکروسافت اج که بر پایه‌ی کرومیوم است ارائه داد.

زمانی برای سایت‌هایی که بر پایه‌ی فلش هستند، دشوار بود که در نتایج موتورهای جست‌وجو دیده شوند؛ زیرا خزنده‌های وب (برنامه‌ای که توانایی مرور و ثبت اطلاعات از وب‌سایت‌ها را به‌صورت خودکار دارد) به محتوای مبتنی بر متن نیاز داشتند. بااین‌حال، در سال ۲۰۰۸، گوگل طی مشارکتی با ادوبی به‌دنبال توسعه‌ی راه‌حلی بود تا سایت‌های مبتنی بر فلش، در نتایج موتور جستجوی گوگل آسان‌تر دیده شوند. پیش‌بینی و تخمین زده می‌شود که در سال ۲۰۱۹، هنوز حدود ۵ درصد از وب‌سایت‌ها از محتوای فلش استفاده می‌کنند؛ این مقدار در سال ۲۰۱۱، ۳۰ درصد از سایت‌ها را شامل می‌شد؛ بنابراین زمانی‌که در اواخر سال جاری گوگل پشتیبانی از فلش را متوقف کند، احتمال می‌رود که شکایات زیادی از این بابت نخواهد شد.

لی اضافه می‌کند:

بیشتر سایت‌ها و کاربران، تأثیر خاصی از این تغییر نخواهند دید.

اگر وب‌سایتی دارید که به‌طور کامل در فلش طراحی شده یا بخشی از محتوای آن بر پایه‌ی فلش است و روی ترافیک موتور جستجوی گوگل حساب کرده‌اید، بهتر است زودتر سایت خود را به‌روزرسانی کرده و استفاده از فلش را متوقف کنید.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات