مقام دولت کانادا، امنیت تیک‌تاک را زیر سؤال برد

شنبه ۲۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ - ۱۵:۴۵
مطالعه 2 دقیقه
لوگو تیک تاک / TikTok عصر پس زمینه ساختمان و آسمان آبی
رئیس سازمان اطلاعات کانادا با ادعای امن‌نبودن تیک‌تاک به شهروندان توصیه کرده است از آن استفاده نکنند.
تبلیغات

آژانس امنیتی کانادا سعی دارد شهروندان این کشور را از استفاده از تیک‌تاک منصرف کند. آژانس امنیتی به کاربران می‌گوید که داده‌های آن‌ها «در دسترس دولت چین است.»

دیوید وینو، مدیر سرویس اطلاعات امنیتی کانادا، در مصاحبه‌ با CBC گفت: «یک استراتژی بسیار واضح از سوی دولت چین وجود دارد تا بتواند از سراسر جهان، اطلاعات شخصی کاربران را به دست آورد.» به ادعای وینو، چین از تحلیل کلان‌داده‌ها، هوش مصنوعی و سیستم‌های کامپیوتری قدرتمند برای تجزیه و تحلیل حجم عظیمی از اطلاعات شخصی کاربران استفاده می‌کند.

دولت آمریکا به دنبال اعمال محدودیت‌ و حتی ممنوعیت کامل تیک‌تاک است. در همین راستا، کنگره‌ی آمریکا قانونی را به تصویب رساند که تیک‌تاک را ملزم به جداشدن از شرکت چینی بایت‌دنس می‌کند. در غیر این صورت، تیک‌تاک با ممنوعیت فعالیت در خاک آمریکا روبه‌رو خواهد شد.

تیک‌تاک تسلیم قانون نشده است و با طرح شکایت علیه دولت آمریکا، ممنوعیت قریب‌الوقوع را مغایر با قانون اساسی کشور می‌داند.

تیک‌تاک پیش‌تر ادعا کرده بود که کارکنان مستقر در چین به اطلاعات کاربران آمریکایی و اروپایی دسترسی ندارند. این شرکت برای جداسازی اطلاعات کاربران از چین، دو پروژه‌ی بزرگ بازسازی سازمانی را با نام‌های «پروژه‌ی Texas» و «پروژه‌ی Clover» برای آمریکا و اروپا اجرا کرد.

طبق ادعای تیک‌تاک، اطلاعات کاربران آمریکایی در زیرساخت ابری اوراکل ذخیره می‌شود و نباید برای افراد خارج از آمریکا قابل دسترس باشد. با این حال گزارش اخیر مجله‌ی فورچون نشان می‌دهد که تلاش‌های تیک‌تاک برای ایمن‌سازی اطلاعات کاربران آمریکایی تا حدی «ظاهری» بوده است.

دنیل مورگان، سخنگوی تیک‌تاک، ادعاها را رد کرد و گفت: «این ادعاها هیچ پشتوانه‌ی مستندی ندارند. تیک‌تاک هرگز اطلاعات کاربران کانادایی را با دولت چین به اشتراک نگذاشته است و حتی در صورت درخواست، چنین کاری نخواهد کرد.»

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز
تبلیغات

نظرات