جنجال در ایکس با محوریت ایلان ماسک؛ قاضی دیوان عالی برزیل دست‌ به‌ کار شد

دوشنبه ۲۰ فروردین ۱۴۰۳ - ۱۷:۳۰
مطالعه 2 دقیقه
ایلان ماسک / Elon Musk روز روشن در بین جمعیت
ایلان ماسک و برزیل در تقابل با یکدیگر قرار گرفته‌اند؛ زیرا میلیاردر معروف به بستن برخی از حساب‌های ایکس تمایلی ندارد.
تبلیغات

ایلان ماسک، رهبر ایکس (توییتر سابق) و طرفدار سرسخت آزادی بیان، با قاضی دیوان عالی برزیل وارد مشکل بزرگی شده است. این رویارویی زمانی شدت گرفت که قاضی موراتس دستور مسدودسازی برخی حساب‌های کاربری ایکس را صادر کرد؛ اما ماسک از تصمیمش برای فعال‌سازی مجدد این حساب‌ها خبر داد.

ماسک با تصمیم دیوان عالی برزیل برای مسدودسازی برخی حساب‌های ایکس به‌شدت مخالفت کرده و آن را خلاف قانون اساسی برزیل دانسته است. او ضمن درخواست از موراتس برای استعفا، مدعی شد شبکه‌ی اجتماعی ایکس همه‌ی محدودیت‌های اعمال‌شده را به‌دلیل غیرقانونی‌بودن و براساس قانون اساسی، لغو خواهد کرد.

مشخص نیست کدام حساب‌های کاربری ایکس به‌درخواست قاضی برزیلی مسدود شده‌اند. همچنین، نمی‌دانیم این دستور چه زمانی صادر شده است؛ اما ایکس برای اولین‌بار شنبه‌ی هفته‌ی جاری (۱۸ فروردین ۱۴۰۳) از حکم مذکور خبر داد.

به‌گزارش رویترز، قاضی موراتس مشغول تحقیق درباره‌ی گروه‌های آنلاینی است که به انتشار خبرهای جعلی و سخنان نفرت‌انگیز در دوران ژائیر بولسونارو، رئیس‌جمهور قبلی برزیل، متهم بوده‌اند.

ماسک روز شنبه موراتس را به خیانت آشکار و مکرر به قانون اساسی و مردم برزیل متهم کرد. میلیاردر پرحاشیه می‌گوید:

این قاضی جریمه‌های سنگینی اعمال و کارمندان ما را تهدید به بازداشت کرده است و قصد دارد دسترسی کاربران برزیلی را به ایکس قطع کند. در این‌ شرایط، به‌احتمال زیاد همه‌ی درآمد خود را در برزیل از دست خواهیم داد و به تعطیلی دفترمان مجبور خواهیم شد. به‌هرحال، اصول اولیه برای ما مهم‌تر از سودآوری هستند.
- ایلان ماسک

ماسک متعهد شده است هرجا امکان داشته باشد، ازنظر قانونی با دستورهای مرتبط با مسدودسازی حساب‌های ایکس مقابله کند. قاضی موراتس در واکنش به اظهارات ماسک، او را به پرونده‌ی تحقیقاتی خود درباره اخبار جعلی در شبکه‌های اجتماعی اضافه و تحقیق جدیدی را با‌ عنوان «مانع‌تراشی در مسیر اجرای عدالت» آغاز کرد.

موراتس در حکم خود اعلام کرده است: «ایکس باید از سرپیچی از هرگونه دستور قضایی مثل فعال‌سازی مجدد هر حسابی که این دادگاه عالی مسدود کرده است، خودداری کند.» این قاضی در بیانیه‌ای اعلام کرد ایکس درصورت رعایت‌نکردن دستور مسدودسازی حساب‌های کاربری مشخص‌شده، روزانه حدود ۱۹ هزار و ۷۴۰ دلار جریمه خواهد شد.

دولت لولا داسیلوا از قاضی موراتس حمایت کرده است. خورخه مسیاس، دادستان کل برزیل، با انتقاد از ماسک، خواستار نظارت بر شبکه‌های اجتماعی برای جلوگیری از نقض قوانین برزیل در این پلتفرم‌های خارجی شد.

مسیاس می‌گوید: «نمی‌توانیم در جامعه‌ای زندگی کنیم که میلیاردرهای ساکن در خارج از کشور کنترل شبکه‌های اجتماعی را در دست بگیرند و قانون را زیر پا بگذارند و از اجرای دستورهای دادگاه سرپیچی و مقام‌های ما را تهدید کنند.»

داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات