ایلان ماسک رقیب یوتیوب را برای تلویزیون‌‌های هوشمند می‌سازد

شنبه ۱۹ اسفند ۱۴۰۲ - ۱۸:۲۰
مطالعه 3 دقیقه
چهره ایلان ماسک / Elon Musk از نمای نزدیک چراغ روشن در پشت سر
ایلان ماسک با ساخت پلتفرم ویدئویی جدید می‌خواهد به جنگ یوتیوب برود.
تبلیغات

طبق گفته‌ی یکی از منابع داخلی شرکت ایکس به مجله‌ی فرچون، ایلان ماسک در تلاش برای رقابت با یوتیوب و ساخت پلتفرم ویدئویی برای تلویزیون سامسونگ و دانگل آمازون است. این شرکت قصد دارد هفته‌ی آینده اپلیکیشن جدید را راه‌اندازی کند و به‌نظر می‌رسد این پلتفرم بسیار مشابه یوتیوب خواهد بود.

هدف ماسک از ساخت پلتفرم جدید، تشویق کاربران به تماشای ویدئوهای طولانی‌تر در نمایشگرهای بزرگ‌تر است. این بخشی از طرحی است که برای اولین‌بار در ماه جولای (تیر و مرداد) ارائه کرد تا ایکس را به‌عنوان رسانه‌ی اجتماعی برای اینفلوئنسرها و تبلیغ‌کنندگان آنلاین جذاب‌تر کند.

منبعی آگاه می‌گوید: «ماسک آماده‌ی رقابت با یوتیوب است.» این منبع از پلتفرم توییچ و پیام‌رسان سیگنال و پلتفرم اجتماعی ردیت نیز به‌عنوان دیگر سرویس‌هایی نام برد که ماسک قصد دارد با آن‌ها رقابت کند.

ایلان ماسک می‌خواهد پلتفرم‌های توییچ و سیگنال و حتی ردیت را هم به رقابت دعوت کند

راه‌اندازی اپلیکیشن تلویزیون ایکس در حالی گزارش شده است که این پلتفرم قبلاً محفلی برای پست‌های متنی کوتاه بود و حالا به‌دنبال ایفای نقش در بازار شلوغ پخش ویدئو است. ایلان ماسک در ماه ژانویه (دی و بهمن) اعلام کرد که ایکس اکنون پلتفرمی ویدئو‌محور است و درباره‌ی ویژگی‌های ویدئویی جدیدی صحبت کرد که یادآور حالت اسکرول بی‌نهایت تمام‌صفحه در نرم‌افزار تیک‌تاک خواهد بود.

طرح ایکس برای گسترش دامنه‌ی دسترسی خود از نمایشگر گوشی به تلویزیون‌های هوشمند تلاش جدیدی نیست. ایکس قبلاً حداقل سه بار پلتفرم‌های تلویزیونی را منتشر کرده است: اولین‌بار در سال ۲۰۱۰ برای Google TV و دومین‌بار در سال ۲۰۱۱ برای Smart Hub سامسونگ و آخرین‌بار در سال ۲۰۱۶ که پس از امضای قرارداد ۱۰ میلیون دلاری برای پخش ۱۰ بازی NFL، برنامه‌ی پخش ویدئو را برای Amazon Fire TV و Apple TV و ایکس باکس راه‌اندازی کرد.

به‌نظر می‌رسد چشم‌انداز ماسک برای پخش ویدئو، بیشتر بر افراد مشهور رسانه‌ای و اینفلوئنسرها و پخش آنلاین بازی‌های ویدئویی متمرکز است. همچنین، پلتفرم ایکس اخیراً با دان لمن، مجری سابق CNN و تاکر کارلسون، کارشناس سابق فاکس نیوز، برای ساخت برنامه‌ی ویژه در ایکس به‌توافق رسیده است.

ماسک از سازندگان محتوا خواسته است تا تمام محتوای ویدئویی خود را به ایکس منتقل کنند. وی ادعا می‌کند که آنان از افزایش درآمد تبلیغاتی سود خواهند برد.

همچنین مستربیست، یوتیوبر معروف، با آپلود ویدئویی کامل و افشای عمومی درآمد خود، این موضوع را آزمایش کرد. اولین ویدئو او در ایکس بیش از ۲۵۰ هزار دلار درآمد داشت؛ اما مستربیست معتقد است تبلیغ‌کنندگان از توجه گسترده‌ی ویدئو استفاده و با خرید تبلیغات، درآمد او را افزایش دادند.

علاوه‌بر‌این، ویدئو چندین‌بار در طول روز در تایم‌لاین کاربران ظاهر شد و گمانه‌زنی‌هایی را درباره‌ی تلاش‌های تیم ایکس برای افزایش بازدیدهای آن ایجاد کرد. رقابت با یوتیوب آسان نیست؛ اما جذب سازندگان محتوا با درآمد نقدی می‌تواند به ایکس کمک کند. درحال‌حاضر، یوتیوب محبوب‌ترین سرویس پخش ویدئو در ایالات متحده است.

با وجود برنامه‌های جدید، به‌نظر می‌رسد که ایکس همچنان کاربران و تبلیغ‌کنندگان را از دست می‌دهد. در روز چهارشنبه، ادیسون ریسرچ گزارش جدیدی منتشر کرد که نشان می‌داد استفاده از این پلتفرم در سال گذشته ۳۰ درصد کاهش یافته است. درنتیجه، ایکس درحال‌حاضر به تبلیغات عجیب‌وغریب بازاریابان با کیفیت نامطلوب و حساب‌های اسپم تکیه می‌کند.

ارزش ایکس در دوران مدیریت ماسک به‌شدت کاهش یافته است. یکی از سهام‌داران ایکس می‌گوید ارزش این پلتفرم اکنون ۷۱٫۵ درصد کمتر از زمانی است که ماسک آن را به قیمت ۴۴ میلیارد دلار خرید که به‌معنای ارزش حدود ۱۲٫۵ میلیارد دلاری درحال‌حاضر است.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات