ایلان ماسک در پی «کنترل مطلق» OpenAI و تبدیل‌شدن به مدیرعامل بود

چهارشنبه ۱۶ اسفند ۱۴۰۲ - ۰۹:۱۴
مطالعه 2 دقیقه
چهره ناراحت ایلان ماسک / Elon Musk با چشن بسته پس زمینه سیاه
بر اساس گفته‌ی مدیران OpenAI، ایلان ماسک به‌دنبال ادغام این شرکت با تسلا بوده است.
تبلیغات

OpenAI به‌صورت رسمی به پرونده‌ی شکایت ایلان ماسک پاسخ داده و گفته است که او در یک برهه‌ی زمانی به‌دنبال «کنترل مطلق» OpenAI و ادغام این استارتاپ با تسلا بوده است.

شرکت توسعه‌دهنده‌ی ChatGPT در بیانیه‌ای مطبوعاتی ضمن ردکردن تمامی ادعاهای ایلان ماسک، روایتی متفاوت درباره‌ی رهاشدن مأموریت اصلی و تبدیل‌شدن به شرکتی سودمحور مطرح کرد.

در بخشی از بیانیه‌ی OpenAI که سم آلتمن یکی از نویسندگان آن است، می‌خوانیم: «در حین بحث درباره‌ی ساختار سودمحور برای ادامه‌ی مأموریت اصلی، ایلان از ما خواست با تسلا ادغام شویم؛ او کنترل کامل OpenAI را می‌خواست.» ظاهراً درخواست ایلان ماسک شاملِ داشتنِ بخش اعظم سهام، کنترل اولیه‌ی هیئت‌مدیره و تبدیل‌شدن به مدیرعامل بود.

خالق ChatGPT می‌گوید: «ما نمی‌توانستیم درباره‌ی قرارداد سودمحور با ایلان ماسک به توافق برسیم چون حس می‌کردیم این موضوع که یک فرد کنترل مطلق بر OpenAI داشته باشد، خلاف مأموریت اصلی است.»

ایلان ماسک در پرونده‌ی شکایت از OpenAI گفته است که این استارتاپ به زیرمجموعه‌ی مایکروسافت تبدیل شده و حالا به‌جای مزیت‌رساندن به انسان، در حال تمرکز بر درآمدزایی است. ماسک می‌گوید در گذشته کمک مالی زیادی به OpenAI کرده چون این استارتاپ قرار بوده است به نسل بشر مزیت برساند و سودمحور نشود.

از نگاه ایلان ماسک، سودمحورشدن OpenAI باعث نقض قراردادی می‌شود که او سال‌ها قبل امضا کرده بود. در بخشی از پرونده‌ی ایلان ماسک به «توافق‌نامه‌ی بنیان‌گذاری» OpenAI اشاره می‌شود، اما تا به امروز هیچ پرونده‌ای عمومی نشده است. در بیانیه‌ی OpenAI هم شاهد این موضوع نیستیم.

OpenAI همچنین از تصمیم خود برای متن‌بازنکردن هوش مصنوعی دفاع کرده است: «ایلان می‌دانست مأموریت اصلی شامل متن‌بازکردن هوش جامع مصنوعی (AGI) نمی‌شود.» یک ایمیل نیز فاش شده است که یکی از بنیان‌گذاران OpenAI در آن به عدم اشتراک‌گذاری علم پشت هوش مصنوعی اشاره کرده و ایلان ماسک در پاسخ گفته است: «بله.»

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات