ثبت نام در بلواسکای برای همه امکان‌پذیر شد

سه‌شنبه ۱۷ بهمن ۱۴۰۲ - ۲۲:۴۴
مطالعه 2 دقیقه
لوگوی @ در آسمان آبی با ابر
پس از نزدیک به یک سال، اکنون می‌توان بدون نیاز به دعوت‌نامه، در شبکه‌ی اجتماعی بلواسکای عضو شد.
تبلیغات

پلتفرم میکروبلاگینک بلواسکای پس از نزدیک به یک سال فعالیت محدودِ مبتنی‌بر دعوت‌نامه، اکنون برای همه دردسترس قرار گرفته است. این پلتفرم را جک دورسی (یکی از بنیان‌گذاران ایکس) تأسیس کرده است و قصد دارد تا ازطریق ساختار غیرمتمرکز، جایگزینی برای پلتفرم‌های متن‌محور سنتی باشد.

بلواسکای که در طول بتای خصوصی‌اش شاهد ثبت‌نام بیش از ۳ میلیون نفر کاربر بود، اکنون با مشکل رقابت با شبکه‌ی اجتماعی متن‌محور تردز و ۱۳۰ میلیون کاربر ماهانه‌اش رو‌به‌رو است.

در نگاه اول، نحوه‌ی کار بلواسکای شباهت بسیاری به ایکس دارد؛ اما زیرساخت متن‌باز آن معروف به پروتکل AT، نقطه‌ی تمایز با رقبا است. به‌لطف متن‌بازبودن، درباره‌ی کد منبع این پلتفرم شفافیتی کامل وجود دارد. توسعه‌دهندگان متفرقه می‌توانند ویژگی‌های دلخواه خود، مانند الگوریتم‌های سفارشی‌شده یا حتی پلتفرم‌های اجتماعی کاملاً جدید را برمبنای پروتکل AT ایجاد کنند.

برخلاف دیگر شبکه‌ی اجتماعی غیرمتمرکز معروف این روزها، یعنی ماستودون که فرایند نصب پیچیده و پر از اصطلاحات فنی‌اش از همه‌گیرشدن سریع‌ترش جلوگیری کرده‌اند، بلواسکای رابط کاربری ساده و سرراستی دارد. با در اولویت قرار‌دادن تجربه‌ی کاربری، این پلتفرم امیدوار است که شبکه‌های اجتماعی غیرمتمرکز را برای مردم دردسترس‌تر کند.

بلواسکای قصد دارد از اواخر ماه جاری میلادی با راه‌اندازی مدل آزمایشی Open Federation، به توسعه‌دهندگان اجازه دهد تا درست مانند ماستودون، سرورهای سفارشی خود را راه‌اندازی کنند. با‌ این کار، کاربران می‌توانند سرور مدنظر خود را انتخاب کنند و حتی بدون از‌دست‌دادن محتوا، بین سرور‌ها جا‌به‌جا شوند.

همچنین، سیستمی به بلواسکای اضافه می‌شود که کاربرها و سازمان‌ها می‌توانند ازطریق آن، خدمات نظارت بر محتوای مختص به خودشان را برای عضویت کاربران ارائه دهند. برای مثال، گروه حقیقت‌سنجی می‌تواند پست‌های خاصی را به‌عنوان نادرست یا گمراه‌کننده برچسب‌گذاری کند. چنین رویکردی به‌شدت به کاربرانی بستگی دارد که از ابزار‌های ارائه‌شده برای ایجاد استاندارد‌های ایمنی مدنظر خود استفاده کنند.

با‌ اینکه شبکه‌های غیرمتمرکز مانند بلواسکای سعی می‌کنند تا قدرت را به کاربران بازگردانند؛ اما فقدان نظارت متمرکز نگرانی‌هایی درباره‌ی نحوه‌ی رسیدگی به تخلفات شدیدتر در حوزه‌ی نشر محتوا ایجاد می‌کند. این‌گونه پلتفرم‌ها باید حین تکامل خود، به نقطه‌ی تعادلی بین توانمندسازی کاربر و مسئولیت‌پذیری درقبال محتوا دست پیدا کنند.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات