مجلس آمریکا شبکه‌های اجتماعی را نقره‌داغ کرد: «دست شما آغشته به خون است»

چهارشنبه ۱۱ بهمن ۱۴۰۲ - ۲۱:۵۶
مطالعه 3 دقیقه
نیم رخ مارک زاکربرگ مدیرعامل متا با موی فر و دستمال کاغذی
نمایندگان مجلس آمریکا با طرح سؤالاتی سخت و چالش‌برانگیز، مدیران سرشناس شبکه‌های اجتماعی را به‌شدت تحت فشار گذاشتند.
تبلیغات

مدیران عامل متا، اسنپ، دیسکورد، ایکس (توییتر سابق) و تیک‌تاک دربرابر کمیته‌ی قضایی مجلس نمایندگان ایالات متحده حاضر شدند تا به ابهامات پاسخ دهند. این جلسه‌ی بسیار مهم با محوریت سوءاستفاده از کودکان در فضای آنلاین برگزار شد.

در جریان جلسه‌ی استماع مجلس سنا، قانون‌گذاران ایالات متحده سؤال‌های سختی از مارک زاکربرگ، ایوان اشپیگل، جیسون سیترون، لیندا یاکارینو و شو چو پرسیدند و اتهامات سنگینی به آن‌ها وارد کردند.

لیندا یاکارینو مدیرعامل ایکس با عینک و موی مشکی در مجلس سنا
لیندا یاکارینو، مدیرعامل ایکس، برای اولین بار به مجلس سنا رفت

این نخستین باری است که اشپیگل، سیترون و یاکارینو در مجلس سنای آمریکا حاضر می‌شوند. هر سه‌ی آن‌ها از حضور داوطلبانه در جلسه خودداری کردند و به همین دلیل نمایندگان مجلس آمریکا مستقیما آن‌ها را احضار کردند.

ایمنی کودکان در فضای آنلاین، موضوع اصلی جلسه‌ی بزرگ امشب بود

شماری از والدینی که کودکان‌شان هدف سوءاستفاده‌ی آنلاین قرار گرفته بودند، در داخل جلسه‌ی امشب حضور داشتند. تعداد قابل توجهی از آن‌ها در سکوت تصاویر کودک خودشان را در دست نگه داشته بودند و به محض ورود مدیران عامل شبکه‌های اجتماعی به محل برگزاری جلسه، صحنه‌های دراماتیکی رقم زدند.

یکی از نمایندگان ارشد مجلس آمریکا گفت دیسکورد برای ربایش و آزار کودکان مورد استفاده قرار گرفته است، اینستاگرام شبکه‌ای برای ارتباط کودکان و افراد سوءاستفاده‌گر ایجاد کرده و پیام‌های ناپدیدشونده‌ی اسنپ‌چت مورد استقبال مجرمان قرار گرفته است.

نماینده‌ی آمریکایی در ادامه با انتقاد از تیک‌تاک گفت این شبکه‌ی اجتماعی چینی به محفلی برای سوءاستفاده از کودکان و آزار آن‌ها تبدیل شده است. سناتور آمریکایی همچنین به افزایش عکس‌ها و ویدیوهای حاوی سوءاستفاده‌ی جنسی از کودکان در شبکه‌ی اجتماعی ایکس به‌دلیل منحل‌شدن تیم امنیتی اشاره کرد.

تاسف خوردن مارک زاکربرگ مدیرعامل متا با موی فر
نمایندگان آمریکا مارک زاکربرگ را به‌شدت تحت فشار گذاشتند

در جریان جلسه با مدیران عامل متا، اسنپ، دیسکورد، ایکس و تیک‌تاک، بسیاری از سناتورها داستان خانواده‌هایی را روایت کردند که کودکان‌شان به‌خاطر آزار آنلاین دست به خودکشی زده بودند.

سناتور لیندسی گراهام گفت: «آقای زاکربرگ، شما و سایر شرکت‌هایی که دربرابر ما قرار گرفته‌اند، می‌دانم که نمی‌خواهید این‌گونه باشید، اما دست‌تان آغشته به خون است.» این جمله‌ی سنگین با تشویق حاضران در جلسه همراه شد.

«آقای زاکربرگ... دست‌تان آغشته به خون است»

سخت‌گیری قانون‌گذاران ایالات متحده به شبکه‌های اجتماعی در یک سال اخیر بیشتر شده است. مجلس آمریکا بارها جلسه‌ی استماع برگزار کرده، اما تقریبا هیچ‌یک از آن‌ها به تصویب قانون جدید منتهی نشده است.

هر دو حزب مجلس آمریکا خواهان تصویب قوانین جدیدی برای حفظ ایمنی کودکان در فضای آنلاین هستند. در حال حاضر حدود ۱۲ لایحه با محوریت ایمنی آنلاین کودکان در دست بررسی است و فعلا هیچ‌کدام به قانون تبدیل نشده‌اند.

مارک زاکربرگ در بخشی از جلسه گفت سیستم کنترل والدین و تشخیص سن کاربر، چیزی است که باید توسط مالکان فروشگاه‌های اپلیکیشن یعنی اپل و گوگل مدیریت شود، نه متا.

شرکت تحت مدیریت مارک زاکربرگ در سال ۲۰۲۳ با انتقادهای فراوانی به‌دلیل آثار روانی اینستاگرام و فیسبوک بر افراد کم‌‌سن‌و‌سال مواجه شد. برخی شایعات می‌گفتند که متا ممکن است نسخه‌ای از اینستاگرام را به‌طور خاص در دسترس کودکان قرار دهد، اما زاکربرگ به نمایندگان مجلس آمریکا گفت چنین نسخه‌ای فعلا از راه نمی‌رسد.

عذرخواهی مارک زاکربرگ مدیرعامل متا از مردم در مجلس سنا
یکی از عجیب‌ترین صحنه‌های جلسه‌ی استماع؛ زاکربرگ از جایش بلند شد و از مردم عذرخواهی کرد

در یکی از عجیب‌ترین لحظات جلسه، سناتور آمریکایی از زاکربرگ پرسید که از نظرش والدین کودکانی که به دلیل آزار آنلاین خودکشی کرده‌اند، می‌توانند از متا شکایت کنند؟ زاکربرگ که مشخصا از این سؤال شوکه شده بود، پس از اندکی مکث گفت: «به نظرم که می‌توانند از ما شکایت کنند.»

در بخش دیگری از جلسه‌ی استماع، مارک زاکربرگ از جایش بلند شد و از والدین کودکانی که قربانی آزار آنلاین شده بودند، به صراحت عذرخواهی کرد.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات