اینستاگرام هدف اصلی خود را از دست داده و به پلتفرمی برای کسب درآمد تبدیل شده است

دوشنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۱ - ۰۹:۳۰
مطالعه 2 دقیقه
استوری اینستاگرام Instagra روی آیفون ناچ صفحه - اختصاصی زومیت
بنیان‌گذار شبکه‌ی اجتماعی اینستاگرام در مصاحبه‌ی اخیر خود اعلام کرد این پلتفرم هدف اصلی خود را از دست داده است.
تبلیغات

کوین سیستروم، یکی از بنیان‌گذاران اینستاگرام اخیراً نگرانی‌های خود را در مورد تغییر اهداف این شبکه‌ی اجتماعی طی سال‌های گذشته مطرح کرده است. سیستروم در مصاحبه با خبرنگار فناوری آمریکایی، کارا سویشر، مدعی شد اینستاگرام روح خود را از دست داده و دیگر آن پلتفرمی که او راه‌اندازی کرده بود نیست.

سیستروم سال ۲۰۱۰ با همکاری مایک کریگر، اینستاگرام را تأسیس کرد و پس‌ از آن سرویس اشتراک‌گذاری موقعیت مکانی Burbn را راه انداخت. او در مصاحبه‌ی اخیر خود اعلام کرد قبلاً برای مشاهده‌ی اینکه دوستان و آشنایان و خانواده‌اش چه کاری انجام می‌دهند وارد اینستاگرام می‌شد اما حالا تنها چیزی که می‌بیند، تولیدکنندگان محتوا و برندهایی هستند که از این پلتفرم برای فروش محصولات و خدمات و کسب درآمد استفاده می‌کنند.

به گفته‌ی سیستروم، مشکل مدل کسب‌وکار اینستاگرام در تمرکز آن بر هدف‌گذاری تبلیغاتی است. درحالی‌که شاید این استراتژی برای متا مفید باشد، اما بسیاری از کاربران عادی را از این پلتفرم دور کرده است. این شبکه‌ی اجتماعی به‌طور فزاینده‌ای برای سازندگان محتوا و شرکت‌های حرفه‌ای طراحی شده است و فضای کمی برای کاربران معمولی باقی می‌گذارد.

فرایند کسب درآمد در اینستاگرام نیز منجر به عواقب ناخواسته‌ای شده است. اینلوئنسرها در این پلتفرم زندگی عجیبی دارند و سبکی از زندگی را ترویج می‌کنند که بسیاری از مردم آرزوی آن را دارند اما نمی‌توانند به آن دست یابند.

سیستروم پلتفرم BeReal را به‌خاطر تلاش برای نجات بخشی از آنچه اینستاگرام در گذشته بود تحسین کرد. این شبکه‌ی اجتماعی کاربران را تشویق می‌کند تا لحظات تصادفی و بدون فیلتر از روز خود را بدون هیچ آرایش یا اعمال فیلتر، پست کنند. این پلتفرم پاسخی به فشار روزافزون کاربران اینستاگرام برای ارائه‌ی تصویری بی‌نقص و مدیریت‌شده از زندگی خود است.

لازم به ذکر است که اینستاگرام در سال ۲۰۱۲ به‌ قیمت یک میلیارد دلار به فیسبوک فروخته شد. سیستروم و کریگر مدتی دیگر را رأس‌ کار باقی ماندند اما در نهایت در سال ۲۰۱۸ شرکت را به‌دلیل اختلاف‌نظر با مدیرعامل فیسبوک مارک زاکربرگ ترک کردند.

انتقاد سیستروم از اینستاگرام نشان‌دهنده‌ی نگرانی فزایند‌ه‌ای درمورد تأثیر رسانه‌های اجتماعی بر زندگی ما است. بسیار از مردم برای ارائه‌ی تصویری عالی از خود در این پلتفرم‌ها فشار زیادی متحمل می‌شوند که به افزایش اضطراب و افسردگی کمک می‌کند. ظهور اینفلوئنسرها همچنین انتظارات غیرواقعی را درمورد معنای موفقیت یا شاد بودن، گسترش داده است.

گیزچاینا می‌نویسد، تمرکز اینستاگرام بر کسب درآمد همچنین منجر به شکاف عمیق بین تولیدکنندگان محتوا و کاربران عادی شده است. در حالی که اینفلوئنسرها در این پلتفرم سبک زندگی مجللی دارند، بسیاری از کاربران معمولی برای ادامه دادن تلاش می‌کنند. همان‌طور که سیستروم هشدار می‌دهد، این شکاف می‌تواند منجر به پیامدهای اجتماعی ناخواسته شود.

پلتفرم BeReal با تشویق کاربران به معتبرتر بودن و عدم استفاده از فیلتر، تلاشی برای رسیدگی به برخی از این مسائل است. البته باید دید آیا این شبکه‌ی اجتماعی می‌تواند با اینستاگرام رقابت کند یا خیر. به‌هرحال اینستاگرام با وجود تأثیرات منفی روی کاربران اکنون یکی از بزرگ‌ترین رسانه‌های اجتماعی و البته محبوب‌ترین‌ها است.

سیستروم در پایان انتقادات خود از اینستاگرام، نگرانی‌هایی درمورد تأثیر رسانه‌های اجتماعی بر زندگی ما ارائه می‌دهد. او می‌گوید تمرکز اصلی شبکه‌ی اجتماعی مورداشاره اکنون بر کسب درآمد معطوف شده و به‌همین دلیل برندها و شرکت‌ها بیشترین بهره را از حضور در آن می‌برند. این شرایط باعث شده کاربران معمولی احساس کنند اینستاگرام آن‌ها را کنار گذاشته است.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات