برنامه شبکه اجتماعی غیرمتمرکز جک‌دورسی به‌عنوان رقیب توییتر در اپ‌استور منتشر شد

چهارشنبه ۱۰ اسفند ۱۴۰۱ - ۱۳:۰۰
مطالعه 2 دقیقه
شبکه اجتماعی bluesky
جک دورسی مدیرعامل سابق توییتر، نسخه‌ی آزمایشی رسانه اجتماعی Bluesky را منتشر کرد اما برای استفاده از آن باید دعوت‌نامه داشته باشید.
تبلیغات

کاربران توییتر می‌توانند از همین‌حالا رقیب جدید توییتر موسوم‌به Bluesky را ازطریق فروشگاه اپ‌استور اپل دانلود کنند. پس از اینکه ایلان ماسک با قراردادی ۴۴ میلیارد دلاری، توییتر با به‌تصاحب خود درآورد جک‌ دورسی بنیان‌گذار و مدیرعامل سابق توییتر گفت روی شبکه‌ی اجتماعی جدیدی تمرکز خواهد کرد.

ابتدا قرار بود Bluesky درسال ۲۰۱۹ به‌عنوان یک شبکه‌ی اجتماعی غیرمتمرکز و همچنین به‌عنوان بخشی از توییتر راه‌اندازی شود اما این اتفاق رخ نداد. این شرکت اوایل سال گذشته اعلام کرد فعالیت خود را به‌عنوان یک برند مجزا آغاز کرده است و با انتشار پستی توییتری گفت:

توییتر و Bluesky متوجه شدند که استقلال ما برای موفقیت پروژه، مهم است و به‌همین دلیل شرکت جدیدی تأسیس کردیم تا اطمینان حاصل شود فعالیت ما در راستای ارائه‌ی حداکثری خدمات است.
- Bluesky

نسخه‌ی آزمایشی Blusky فقط ازطریق دعوت‌نامه و در فروشگاه اپ‌استور دردسترس است. برای استفاده از این برنامه باید آدرس ایمیل خود را در فهرست انتظار، ثبت کنید.

شبکه اجتماعی bluesky

به گزارش گیزمودو، رابط‌کاربری Bluesky شبیه توییتر است اما تفاوت‌های جزئی بین این دو پلتفرم وجود دارد. به‌عنوان مثال در کادر متنی انتشار پست جدید در Blusky به‌جای What’s happening عبارت What’s up به‌چشم می‌خورد اما فرایند اشتراک‌گذاری با اضافه شدن یک دکمه‌ی با نماد پلاس (+) و همچنین گزینه‌ی افزودن عکس، آسان‌تر شده است. علاوه‌براین پلتفرم اجتماعی جدید به کاربران اجازه می‌دهد به‌روزرسانی‌ها را در جدول زمانی صفحه‌ی اصلی به‌همراه خوراک‌های خبری دسته‌بندی شده براساس پست‌ها و پاسخ‌ها مشاهده کنند.

اگر توییتر و Bluesky تا این‌حد شباهت دارند، چه دلیلی وجود دارد کاربران توییتر را به مقصد پلتفرم اجتماعی جدید جک‌ دورسی ترک کنند؟ ازطرفی بسیاری از کاربران سال‌هاست در توییتر فعالیت دارند و صدها و شاید هزاران پست و عکس در این شبکه‌ی اجتماعی منتشر کرده‌اند و شاید به‌همین‌ دلیل برخی تصور کنند مهاجرت به Bluesky منطقی نیست.

دورسی در سال ۲۰۲۱ و پس‌از تعلیق حساب کاربری دونالد ترامپ، این سؤال را مطرح کرد که آیا چنین اقدامی درست بوده است؟ او در توییتی اعلام کرد رسانه‌ی اجتماعی جدید او باید شفافیت بیشتری در عملیات‌های تعدیل داشته باشد.

دورسی همچنین باور دارد که Bluesky خود را از توییتر جدا می‌کند تا عملکرد بهتری در تعدیل محتوا ارائه و ازطرف دیگر قدرت پلتفرم‌های بزرگ را در تصمیم‌گیری برای تعدیل محتوا کاهش دهد.

مدیرعامل سابق توییتر در سال ۲۰۲۱ با انتشار توییتی گفت:

ما در تلاش هستیم با تأمین مالی ایجاد استاندارد غیرمتمرکز جدید در رسانه‌های اجتماعی مسئولیت خود را انجام دهیم. هدف ما این است از استاندارد مذکور به‌عنوان بستری برای ارائه‌ی خدمات گفت‌وگوی عمومی در اینترنت بهره ببریم و این پلتفرم را Bluesky می‌نامیم.
- جک دورسی

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات