همای سعادت در آسمان ایران؛ پرنده‌ای که وعده نیک‌بختی می‌دهد

سه‌شنبه ۸ اسفند ۱۴۰۲ - ۰۹:۱۵
مطالعه 5 دقیقه
همای سعادت
همای سعادت پرنده‌ای که در دل ادبیات پارسی و تاریخ ایران جایگاهی ویژه‌ و نیک دارد، بر سر زبان‌‌ها افتاد تا به ما فرصت دهد بیشتر و بهتر بشناسیمش.
تبلیغات

همای سعادت از چند روز پیش به‌واسطه تصویری که در فضای مجازی منتشر شد، بر سر زبان‌ها افتاده است.

به‌نظر بسیاری از کاربرانی که پیش از این نام پرابهت همای سعادت را تنها در اشعار و ادبیات پارسی شنیده بودند، ظاهر هما و این واقعیت که مانند دیگر کرکس‌ها عمدتاً لاشه‌خوار است اما غذای اصلی‌اش را مغز استخوان تشکیل می‌دهد، متناقض بود.

همای سعادت، مرغ استخوان‌خوار یا کرکس ریش‌دار درست مانند ققنوس افسانه‌ای در ادبیات پارسی نشانه فر و شکوه و خوش‌یمنی است. در ادبیات کهن هرکس که سایه همای بر او بیفتد، سعادتمند و نیک‌بخت خواهد شد.

همای سعادت در آسمان ایران

این پرنده بی‌آزار‌ از نظر فاصله بین دو بال که می‌تواند به سه متر برسد، بزرگ‌ترین پرنده ایران شناخته می‌شود؛ بومی مناطق مرتفع کوهستانی آفریقا، آسیا و اروپا است و در کشور ما نیز معمولاً در مناطق کوهستانی البرز و زاگرس زندگی می‌کند.

اگرچه هما گونه‌ای نزدیک تهدید است، اما دیدن او در کشور ما جای تعجب ندارد. پرنده شکاری کمتر در معرض دید قرار دارد، زیرا طبیعت او برای زندگی در ارتفاعاتی بیش از ۲ هزار متر است، جایی که بتواند به همه‌جا احاطه داشته باشد و شکار خود را به‌خوبی ببیند.

رنگ و ظاهر هما در سنین مختلف و در مناطق مختلف متفاوت است؛ یعنی همه‌ی آن‌ها پرهای آتشین و پرشکوه ندارند. رنگ آتشین در اثر استحمام در آب غنی از آهن یا مالیدن املاح آهن‌دار به پرها ایجاد می‌شود، پس رنگ پر کرکس‌های در اسارت نارنجی نخواهد بود. پرندگان نابالغ نیز رنگی قهوه‌ای و خاکستری تیره دارند.

همای سعادت در آسمان ایران

دو هما در آسمان
سید حامد موسوی - ورجین
پرواز هما در برابر صخره
سید حامد موسوی - ورجین
پرواز هما در آسمان آبی
شهرزاد فتاحی - الموت
همای در آسمان
بشیر شریف نیا - علم کوه
هما در حال پرواز
سید حامد موسوی - ورجین
همای سعادت پرواز
سید حامد موسوی - ورجین

کرکس‌های ریش‌دار در آسمان کشورهای دیگر

همای سعادت/کرکس ریش‌ دار
دسته‌ای از پرنده همای سعادت/کرکس ریش‌ دار
همای سعادت/کرکس ریش‌ دار با شکاری در منقار
همای سعادت/کرکس ریش‌ دار در حال فرود
همای سعادت/کرکس ریش‌ دار با استخوانی در چنگال
همای سعادت/کرکس ریش‌ دار

امیدواریم موضوع شاتر امروز برایتان جالب بوده باشد. دیدگاه شما در مورد پرنده همای و مطالبی که در مورد آن در فضای مجازی منتشر می‌شود، چیست؟

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات