جشنواره شکوفه‌های گیلاس

ساکورا؛ شکوفه‌های گیلاسی که کوتاهی غم‌انگیز زندگی را یادآوری می‌کنند

دوشنبه ۷ فروردین ۱۴۰۲ - ۰۹:۰۰
مطالعه 5 دقیقه
ژاپنی‌ها معتقد بودند شکوفه‌های گیلاس نشان‌دهنده شکنندگی و زیبایی زندگی است و هر شکوفه‌ یادآور این است که زندگی می‌تواند به‌طرز غم‌انگیزی کوتاه باشد.
تبلیغات

ساکورا یا شکوفه صورتی‌رنگ و ظریف گیلاس برای قرن‌ها بخش مهم و بزرگی از فرهنگ و تاریخ ژاپن بوده است. در گذشته اشراف ژاپنی برای گرامی‌داشت زیبایی شکوفه‌های گیلاس شعر می‌نوشتند یا نقاشی می‌کشیدند و برای هزاران سال، عمل مشاهده آن‌ها در فصل «هانامی» جشن گرفته می‌شد. این فستیوال که به «مشاهده گل» ترجمه می‌شود، برای مردم محلی و توریست‌ها به یک اندازه جذاب است. در این فصل مردم گرد هم می‌آیند تا فصل را با مهمانی‌هایی در فضای باز، پیک‌نیک‌ها و رویدادهای دیگری که برگزار می‌شوند جشن بگیرند.

اعتقاد‌بر‌این‌است که مشاهده شکوفه‌ها در ژاپن برای اولین بار در دوره نارا در تاریخ این کشور بین سال‌های ۷۱۰ تا ۷۹۴ پس از میلاد آغاز شد. کشاورزان باستانی از شکوفه دادن گل‌های ساکورا برای درک زمان مناسب کاشت محصول برنج خود استفاده می‌کردند تا از قحطی جلوگیری کنند.

چندصد سال بعد از این ماجراها، اعضای خانواده و درباریان مهم‌ترین خانواده‌های شاهنشاهی، برگزاری مجالس برای جشن گرفتن شکوفه‌های جدید سالانه در آغاز بهار را به شیوه‌ای جدیدتر بازسازی کردند. این بزرگداشت امروزه به شیوه تقریباً یکسان و شاید بزرگ‌تری نمود پیدا کرده است.

شکوفه‌های تازه‌در‌حال‌ظهور درختان گیلاس به عنوان نمادی از امید، زیبایی و زندگی جدید در نظر گرفته می‌شود که قطعاً همه آن‌ها شایسته تجلیل هستند.

فصل معروف جشنواره شکوفه‌های گیلاس ژاپن از اواخر ماه مارس آغاز می‌شود و بسته به مکان، تقریباً ۲ هفته ادامه دارد. البته با در نظر گرفتن شرایط جوی و تغییرات آب‌وهوایی در هر سال ممکن است این تاریخ کمی جابه‌جا شود. هر ساله در این تاریخ، ژاپن میزبان مردمی است که از سراسر جهان برای شرکت در جشن‌ بهاره شکوفه‌های گیلاس یا ساکورا به این کشور می‌آیند.

شکوفه گیلاس

امیدوارم از تماشای این شاتر لذت برده باشید. در این شاتر تعدادی از تصاویر زیبای شکوفه‌های گیلاس از که عموماً در توکیو قرار دارند را مشاهده کردید. این تصاویر کاری از یک عکاس و پژوهشگر ادبیات ژاپنی به نام تاکاهیرو بسشو (Takahiro Bessho) است. برای تماشای آثار بیشتر از این هنرمند به صفحه اینستاگرام تاکاهیرو سر بزنید.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات