هاله خورشیدی

عکس کم‌نظیر از هاله خورشید در نزدیکی مدار شمالگان

شنبه ۱ بهمن ۱۴۰۱ - ۰۹:۰۰
مطالعه 4 دقیقه
عکسی شکارشده از هاله خورشید در سوئد، آنقدر مسحورکنده بود که ناسا آن را به‌عنوان عکس نجومی روز انتخاب کرد و با مردم به اشتراک گذاشت.
تبلیغات

گوران استرند عکاس در اواسط دسامبر در مسیر رفتن به دفتر بود که در افق، هاله‌ای از خورشید را مشاهده کرد. او می‌گوید: «من این عکس را برنامه‌ریزی نکرده بودم. دوربین و پهپادم را برداشتم و به جایی رفتم که می‌دانستم می‌شود شهر و هاله را با هم در یک قاب شکار کرد.»

چند روز قبل از انقلاب زمستانی بود؛ با قرار گرفتن خورشید در بالاترین موقعیت خود بر فراز شهرِ اوسترسوند در سوئد، در عرض جغرافیایی ۶۳ درجه شمالی، استرند می‌دانست که بهترین عکس طول عمر خود را خواهد گرفت.

تصویر به‌دست‌آمده آنقدر مسحورکننده بود که حتی ناسا آن را به عنوان عکس نجومی روز انتخاب کرد. در تصویر استرند، هاله خورشید بر فراز پلی می‌درخشد که اوسترسوند را به جزیره فروسون وصل می‌کند.

هاله خورشیدی در مدار شمالگان - برف سوئد
عکاس: Göran Strand

در بالای فروسون، می‌توانید ابر کوچکی از دود را ببینید که از بالای جزیره خارج می‌شود. این برفی است که برای پیست اسکی محلی Gustavsbergsbacken توسط ماشین‌های برف‌ساز (دستگاهی که برای ایجاد و پخش برف مصنوعی برای اسکی استفاده می‌شود)، تولید می‌شود. همین ماشین‌های برف‌ساز هستند که ایجاد هاله‌های خورشیدی را رایج‌تر می‌کنند. کریستال‌های یخی کوچک که توسط ماشین‌های برف‌ساز تولید می‌شوند، تقریباً شکل کاملی دارند پس بیشتر ممکن است به تولید هاله‌های خورشیدی منجر شوند. هاله‌های خورشیدی بیشتر در نزدیکی استراحتگاه‌های اسکی که دارای ماشین‌های برف‌ساز هستند و این کریستال‌های یخ عالی را تولید می‌کنند، قابل مشاهده هستند.

شفق شمالی پاییزی با هاله قمری سوئد طبیعت
شفق شمالی پاییزی با هاله قمری-سوئد

استرند که از کودکی به نجوم علاقمند شد، در اوایل دهه ۹۰توانایی خود را در عکاسی آزمایش کرد. او قبل از اینکه دو علاقه اصلی خود را با هم ترکیب کند و یک عکاس نجومی شود، به عکاسی سنتی مناظر می‌پرداخت. در حالی که او تعدادی عکس از هاله خورشید در کارنامه خود دارد، یک عکاس باتجربه شفق قطبی نیز هست.

پس از چند سال عکاسی از هر دو، او می‌گوید عکاسی از هاله‌های خورشیدی آسان‌تر است. هاله خورشیدی در طول روز اتفاق می‌افتند و در همان موقعیت می‌مانند. نورهای شمالی در سراسر آسمان حرکت می‌کنند و تنها زمانی که هوا تاریک است، قابل مشاهده هستند. به همین دلیل است که استرند می‌گوید هنگام عکاسی از یک هاله خورشیدی احساس می‌کند زمان بیشتری برای کشف یک ترکیب جالب برای ایجاد یک تصویر هیجان‌انگیزتر در اختیار دارد.

ماه در پشت کوه دولومیت (رشته‌کوهی در شمال شرق ایتالیا)
ماه در پشت رشته‌کوه دولومیتی (شمال شرق ایتالیا)

استرند هنگام ثبت شفق‌های شمالی و سایر پدیده‌های آسمانی که در اطراف زادگاهش، نزدیک به مدار شمالگان، اتفاق می‌افتد، یاد گرفته است که چگونه در حین کار گرم بماند. به گفته او، لباس‌های گرم فراوان و یک نوشیدنی یا خوراکی گرم ایده خوبی است. انگشتان معمولاً مشکل‌ترین قسمت برای گرم نگه داشتن هستند، بنابراین استرند سعی می‌کند تا‌حد‌امکان دستکش‌هایش را در دست داشته باشد. او می‌گوید: «زمانی که کار نمی‌کنید، ایده خوبی است که دستکش‌های خود را به دست داشته باشید و دست‌های خود را در جیب کتتان ببرید تا هم دست‌ها و هم دستکش‌ها را گرم نگه دارید.»

هاله ماه - برنده دوم مسابقه عکاسی نجومی گرین‌ویچ سال ۲۰۲۱
هاله ماه - برنده دوم مسابقه عکاسی نجومی گرین‌ویچ سال ۲۰۲۱
شفق قطبی بر فراز جنگل سوئد
شفق قطبی بر فراز جنگل سوئد
عکاس: Göran Strand
کهکشان راه شیری و شفق‌ قطبی - سوئد
کهکشان راه شیری و شفق‌ قطبی - سوئد
کهکشان راه شیری بالای کلبه‌ای در سوئد
کهکشان راه شیری بالای کلبه‌ای در سوئد

برای دیدن آثار بیشتر از این عکاس می‌توانید به صفحه اینستاگرام گوران استرند مراجعه کنید.

امیدواریم از این بخش از شاتر خوشتان آمده باشد. فراموش نکنید اگر از تماشای شاتر لذت می‌برید، می‌توانید در نوار سمت راست، روی قلب کلیک کنید. از نوار استیکی پایین مرورگر گوشی هم می‌توانید مطالب را لایک کنید. مثل همیشه از تعامل با شما و خواندن دیدگاه‌هایتان، خوشحال می‌شویم.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات