زندگی در سردترین شهر مسکونی زمین با دمای ۷۱- درجه چگونه است

جمعه ۲۲ دی ۱۴۰۲ - ۰۹:۰۰
مطالعه 10 دقیقه
سرترین شهر مشکونی روی زمین
تاکنون با خودتان فکر کرده‌اید زندگی در سردترین شهر مسکونی روی زمین چگونه می‌تواند باشد؟ «آموس چاپل» ما را به یاکوتسک و دهکده اویمیاکن در روسیه می‌برد.
تبلیغات

شاید هیچ‌جایی به اندازه روستای کوچک اویمیاکن در روسیه که سردترین نقطه مسکونی روی زمین است، اثباتی بر مقاوم بودن و سخت‌کوشی انسان‌ها نباشد.

میانگین دمای هواهوای اویمیاکن در طول ماه‌های زمستان چیزی در حدود ۵۰- درجه سانتی‌گراد است. کمینه دمای ثبت‌شده برای این دهکده در سال ۱۹۲۴ تقریاً ۷۱- درجه سانتی‌گراد بود.

زن چشم آبی کاپشن پوست سرما روسیه

آموس چاپل، ماجراجو و عکاسی است که از دهکده اویمیاکن و یاکوتسک بازدید کرد. او سفر خود را از یاکوتسک، پایتخت جمهوری یاقوتستان در شمال شرقی روسیه آغاز کرد. یاکوتسک به‌عنوان سردترین پایتخت جهان شناخته می‌شود.

چاپل در مجموع روزهایی که در روستای سردسیر روسی گذراند، زندگی روزمره در این شرایط سخت و مردم بومی اویمیاکن را مستند کرد.

عابر در برف و بوران خیابان یاکوتسک
یاکوتسک، پایتخت جمهوری یاقوتستان در شمال شرقی روسیه

میانگین دمای هوا در طول زمستان در این شهر ۳۰۰,۰۰۰ نفره، تقریباً ۳۴.۵- درجه سانتی‌گراد است.

خانه یخ‌زده زمین برفی سرد روسیه
یک روز عادی در منهای ۳۴.۵- درجه سانتی‌گراد

شما فکر می‌کنید مردم محلی چگونه با این سرمای شدید کنار می‌آیند؟ پاسخ شاید دور از ذهن نباشد؛ چای روسکی یا همان چای روسی از ابزارهای لازم برای زندگی این مردم در سرما است.

ایستگاه سواری یخ‌زده در برف و مسافران منتظر
ایستگاه سواری یخ‌زده در یاکوتسک و مسافران منتظر

چاپل قبل از اینکه با مردم محلی دوست شود و به خانه آن‌ها دعوت شود، در یک مهمانخانه کوچک در یاکوتسک اقامت کرد. او می‌گوید که به‌عنوان تشکر سعی کرد تا برای آن‌ها غذا درست کند، اما دست‌وپا کردن یک بشقاب ناچو در اعماق سیبری کار بسیار سختی است.

زن در پالتو پوست در مهمانخانه کوچکی در یاکوتسک
یک شهروند در مهمانخانه کوچکی در یاکوتسک

به گفته چپل، تجارت الماس یک اقتصاد متنوع و سالم در یاکوتسک ایجاد کرده است.

مسافران منتظر در برف ماشین و اتوبوس
مسافران یاکوتسکی منتظر در یخبندان
مجسمه یخ‌زده در سرما یاکوتسک
مجسمه یخ‌زده در سرمای یاکوتسک
یخ زدگی مژه و ابروها سه زن در سرمای اویمیاکن
صورت یخ زده در دمای ۵۱- اویمیاکن

یاکوتسک دروازه اویمیاکن است که به عنوان سردترین شهر مسکونی روی این سیاره شناخته می‌شود. دو روز طول کشید تا عکاس از یاکوتسک به اویمیاکن برسد؛ مسیر بسیار خشک، سوت‌وکور و طولانی بود.

جاده یخ‌زده و برفی روسیه یاکوتسک به اویمیاکن

خودروهایی که در چنین دماهای پایینی رانندگی می‌کنند باید همیشه در حال حرکت باشند، پس پمپ‌ بنزین‌ها در طول مسیر ۲۴ ساعته باز می‌مانند. کارگران پمپ بنزین‌های منزوی منطقه، دو هفته کار می‌کنند و دو هفته تعطیل هستند.

پمپ بنزینی در یاکوتسک کارگر برف درخت کریسمس
کارگری در یکی از پمپ بنزین‌‌های یاکوتسک

چاپل به مدت دو روز در یک مهمانخانه کوچک و منزوی به نام «کافه کوبا» که در زمین بایر یخ‌زده در کنار جاده قرار داشت، گیر افتاه بود. در حالی‌که منتظر ماشین دیگری بود تا او را سوار کند و به مقصد برساند، خودش را با سوپ گوزن شمالی و چای داغ زنده نگه داشت.

کافه‌ای در جاده یاکوتسک به اویمیاکن برف دود دودکش
«کافه کوبا» در مسیر یاکوتسک به اویمیاکن

«خانواده‌ای که من را سوار کردند اخلاق عجیبی داشتند؛ رفتارشان گاهی بسیار مهمان‌نواز و گاهی مخوف بود. قبل از اینکه در مقصد پیاده شوم، با آن‌‌ها خون اسب یخ‌زده و ماکارونی خوردم.»

تابلو ورودی اویمیاکن، قطب سرما
روی تابلو نوشته شده است: اویمیاکن، قطب سرما

چه باور کنید چه نه، اسم این روستا به معنای «آب از انجماد خارج‌شده» است! تصور می‌شود که این نام به چشمه‌های آب‌گرم شهر که گله‌داران گوزن شمالی به آن‌ می‌رفتند، اشاره دارد.

ساختمانی در اویمیاکن کارگر برف
ساختمانی در اویمیاکن

در شهر، چاپل از اثرات فوری و شدید دمای سرد غافلگیر می‌شد. او می‌گوید: «به یاد دارم که احساس کردم سرما در قالب یک جسم فیزیکی، پاهایم را گرفته است. شگفتی دیگر این بود که گه‌گاه بزاقم به سوزن‌های یخی تبدیل می‌شد که لب‌هایم را سوراخ می‌کرد.»

سگ خوابیده در برف
یک سگ خوابیده کنار ساختمانی در اویمیاکن

استفاده از دوربین به همان اندازه سخت بود. چاپل گفت: «مه تنفسم به اندازه دود سیگار غلیظ بود؛ بنابراین هنگام عکس گرفتن مجبور بودم نفسم را حبس کنم. فوکوس کردن لنز دوربین نیز کم‌کم دشوار شد، زیرا سرما شروع به نفوذ به مکانیک دوربین کرد.»

خیابان یخ‌زده و برفی درختان برفی خانه منزوی
یک روز معمولی در اویمیاکن

برای نگهداری ماهی‌ها نیازی به سردخانه نیست همه‌جا سردترین سردخانه‌ی دنیا است.

ماهی فروشی در اویمیاکن با دمای -۷۱ درجه
سردترین یخچال ماهی فروشی دنیا

زمین کاملاً یخ‌زده این منطقه باعث می‌شود که لوله‌‌کشی آب به خانه‌های روستا غیرممکن شود. مردم باید درعوض از سرویس‌های عمومی بیرون استفاده کنند. بیرون آمدن از خانه و رفتن به حمام بیرون عذاب‌آور است.

تبدیل آب داغ به یخ در لحظه در اویمیاکن
تبدیل آب جوش به یخ در لحظه

دمای هوا در اویمیاکن آنقدر پایین است که اگر آب جوش را در هوا پرتاب کنید، در لحظه به یخ تبدیل می‌شود.

سرویس بهداشتی عمومی در برف
یک سرویس بهداشتی عمومی در اویمیاکن

دفن مردگان نیز به دلیل یخ‌زدگی زمین دشوار است. قبل از تدفین باید آتش‌های بزرگی روشن کرد تا خاک گرم شود.

آتش در زمین برفی مرد سیگاری

چاپل می‌گوید انتظار داشت روستاییان از ملاقات با تازه‌واردان هیجان‌زده شوند؛ اما دریافت که ملاقات با مردم برایش سخت است. او می‌گوید «تنها مردمی که می‌توانستم بیرون از خانه ببینم،‌ یا با دستکش‌های بسته به صورتشان بین خانه‌ها می‌دویدند یا هشیار نبودند و دنبال دردسر می‌گشتند.

شب سرد زمین برفی آتش ماشین
نمایی از روستای اویمیاکن

از آنجایی که زمین برای کاشت سبزیجات بسیار سرد است، مردم اویمیاکن برای کسب درآمد به دامداری یا کار شهرداری، مانند کارخانه‌های گرمایش در شهر که در زیر می‌بینید، متکی هستند.

خاکبرداری ماشین برف

بیشتر چیزی که مردم می‌خورند ماهی خام منجمد مانند ماهی آزاد، ماهی سفید و حتی جگر اسب است. با این حال، بیشترشان با سوپ گوشت زنده می‌مانند.

مرد بومی یاقوتستان یاکوتسک سرما مه برف
یکی از شهروندان اویمیاکن

زندگی در اینجا تقریباً مانند هر جای دیگری جریان دارد، اما با نگاه دائم به دماسنج! اگر دما به زیر ۵۰- درجه سانتی‌گراد برسد، همه چیز شروع به خاموش شدن می‌کند.

بنای یادبود برف درختان یخزده عابر سیاهپوش

وقتی تابستان در نهایت به این منطقه می‌رسد، دما می‌تواند نسبتاً معتدل باشد. بالاترین رکورد در این منطقه در واقع ۳۵ درجه سانتی‌گراد است. ماه‌های تابستان کوتاه‌مدت هستند و گویا ماه‌های زمستانی به‌طرز وحشیانه تا ابد ادامه دارند.

روستایی یخزده و برفی در شب ساختمان نور

امیدوارم محتوای این شاتر برایتان جالب بوده باشد. برای دیدن آثار بیشتر از این هنرمند می‌توانید سری به صفحه اینستاگرام آموس چاپل بزنید.

یادتان باشد اگر از تماشای شاتر لذت می‌برید، در نوار سمت راست، روی قلب کلیک کنید. از نوار استیکی پایین مرورگر گوشی هم می‌توانید مطالب را لایک کنید. مثل همیشه از تعامل با شما و خواندن دیدگاه‌هایتان، خوشحال می‌شویم.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات