خود را بیازمایید: آیا هوش مصنوعی می‌تواند در مسابقه‌های عکاسی برنده شود؟

سه‌شنبه ۱۳ دی ۱۴۰۱ - ۰۹:۰۰
مطالعه 3 دقیقه
بازسازی عکس‌ها با هوش مصنوعی
در این شاتر می‌خواهیم شما را با سوالی که انجمن سلطنتی هواشناسی مطرح و آزمایش کرد، به چالش بکشیم. به تصاویر نگاه کنید و حدس بزنید کدامشان واقعی نیستند.
تبلیغات

انجمن سلطنتی هواشناسی که مسابقه عکاس آب‌وهوای سال را برگزار می‌کند، یک سوال جالب مطرح کرده است: آیا هوش مصنوعی (AI) می‌تواند در مسابقه عکاسی برنده شود؟

برای پاسخ به این سوال، انجمن تست تورینگ را طراحی کرد که در آن از بیننده دعوت می‌شود تا حدس بزند کدام یک تصویر هوش مصنوعی و کدام عکس برنده جایزه واقعی است.

تست تورینگ که در سال ۱۹۵۰ ایجاد شد، آزمایشی برای توانایی ماشین در نشان دادن رفتار هوشمند غیرقابل تشخیص از انسان است.

پنج مورد از تصاویر زیر عکس‌های واقعی هستند که در فهرست نهایی رقابت‌های بهترین عکاس آب‌و‌هوا سال ۲۰۲۱ قرار گرفتند. ۱۱ مورد دیگر با DALL-E ،Midjourney یا Stable Diffusion تولید شده‌اند. خودتان را بیازمایید و در انتهای مقاله پاسخ‌ها را پیدا کنید.

بازسازی عکس‌ها با هوش مصنوعی
در میان تصاویر بالا، ۵ تصویر حقیقی وجود دارد. فکر می‌‌کنید کدام یک از این تصاویر واقعی هستند؟

بازسازی عکس‌ها با هوش مصنوعی

انجمن سلطنتی هواشناسی تلاش کرد تا عکس‌های برنده مسابقه عکاسی هواشناسی خود را با هوش مصنوعی بازسازی کند. سه برنده از رقابت ۲۰۲۱ انتخاب شدند تا با استفاده از سه مولد تصویر برجسته هوش مصنوعی کپی شوند.

بازسازی عکس‌ها با هوش مصنوعی

تصاویر بالا هوش مصنوعی را در تلاش برای بازسازی تصویر برنده کلی سال ۲۰۲۱ نشان می‌دهد؛ عکسی از یک صبح مه‌آلود پاییزی در شمال ایتالیا که از یک کلیسای بالای تپه گرفته شده است.

دستورها به متن نوشته شده توسط اپراتورهای انسانی گفته می‌شود که به هوش مصنوعی اطلاع می‌دهند چه تصویری تولید کند.

در این تست، دستور فقط اشاره می‌کند که کلیسا در تصویر وجود داشته باشد اما صریحاً آن را به‌عنوان زاویه‌ی دید تعریف نمی‌کند. این ابهام باعث می‌شود که Midjourney و Stable Diffusion عکس‌هایی از یک کلیسای روستایی به سبک ایتالیایی که در مه صبحگاهی احاطه شده است، تهیه کنند. DALLE-2 تصویری بسیار نزدیک‌تر به برنده ایجاد می‌کند و یک دره مه‌آلود (البته شامل یک برج کلیسا) را که با نور کم خورشید صبحگاهی روشن شده است، ایجاد می‌کند.

انجمن می‌‌گوید که این نتایج، اهمیت استفاده از موضوع درست و زمینه مناسب با هر مولد تصویر هوش‌مصنوعی را برجسته می‌کند و نشان می‌دهد که این نوع مقایسه‌ی مستقیم احتمالاً رقابت منصفانه‌ای نیست.

برای واداشتن هوش مصنوعی به تولید تصاویر رقابتی که می‌تواند مردم را فریب دهند تا تصور کنند عکس‌ها واقعی هستند، انجمن دستورالعمل‌ها را تغییر داد و عباراتی مانند «برنده جایزه»، «4K» و توصیف مکان‌ها و رویدادهای واقعی را در نظر گرفت.

با تفکیک به چهار موضوع، بینندگان می‌توانند ایده‌ای درباره عملکرد تولیدکننده‌های تصویر هوش مصنوعی مختلف داشته باشند. انجمن، DALL-E را «عالی در ثبت فیزیک و ویژگی‌های ساختاری»، Midjourney را «خلاق‌ترین در دستورها و شاید بهترین نورپردازی» و Stable Diffusion را «عالی در ترکیب‌بندی» توصیف می‌کند.

بازسازی عکس‌ها با هوش مصنوعی

بسیاری از تصاویر تولیدشده همچنان حاوی ایراداتی هستند که فوراً تقلبی بودن آن‌‌‌ها را آشکار می‌کند. آن‌ها هنوز درحال ایجاد سبک‌های هنری بسیار بهتر از تصاویر فوتورئالیستی هستند؛ اما این شکاف‌ها با هر توسعه سخت‌افزاری و نرم‌افزاری جدید کاهش می یابد.

نتایج آزمون تورینگ

در مورد تست تورینگ، تصاویر کوچک و با وضوح پایین هستند که تشخیص آن‌ها را سخت می‌کند اما ۵ عکس واقعی عبارت‌اند از: (b)، (d)، (i)، (l)، و (n).

نظر شما در مورد این موضوع چیست؟ آیا ساختگی بودن تصاویر برایتان قابل تشخیص بودند؟ چند مورد را درست حدس زدید؟

اگر از تماشای شاترها لذت می‌برید، در نوار سمت راست، روی قلب کلیک کنید. از نوار استیکی پایین مرورگر گوشی هم می‌توانید مطالب را لایک کنید. از تعامل با شما و خواندن دیدگاه‌هایتان، خوشحال می‌شویم.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات