وقتی معماری به کمال نزدیک می‌شود؛ ۳۰ تصویر خیره‌کننده از بناها

پنج‌شنبه ۱۸ آذر ۱۴۰۰ - ۱۲:۵۰
مطالعه 11 دقیقه
اگر می‌خواهید خود را در آداب‌ورسوم، سنت‌ها و زندگی روزمره مردم محلی غرق کنید، این قسمت از شاتر را از دست ندهید.
تبلیغات

چیزهای زیادی می‌توانند یک شهر را شکل دهند؛ فرهنگ، تاریخ، زندگی اجتماعی یا حتی غذاها. اما شاید متمایزترین ویژگی یک شهر معماری آن باشد. برخی از ساختمان‌ها با طراحی خیره‌کننده و زیبایی‌شناسی ناب خود می‌توانند انسان را مجذوب کنند. ساختار یک شهر از طریق برنامه‌ریزی شهری دقیق و درک پیشینه فرهنگی، می‌تواند ما را به سفری در زمان ببرد. در این قسمت از شاتر تصاویری از معماری‌های جالب و برخی از چشم‌نوازترین تصاویر ساختمان‌هایی که تاکنون دیده‌اید، را جمع‌آوری کرده‌ایم. برای دیدن این تصاویر با زومیت همراه باشید.

شاهکار معماری

بتکده‌های خورشید و ماه در گویلین، چین

شاهکار معماری

خیابان شمبلز در نیویورک

گاهی اوقات به‌نظر می‌رسد که ساختمان‌ها می‌توانند با شما صحبت کنند. ویژگی‌های معماری، منحنی‌ها و کل سبک یک ساختمان نمایانگر تاریخچه‌اش است. یک بنا می‌تواند نشان دهد که سنت‌ها، جشن‌ها و ایده‌ یا نظر غالب در آن زمان چه بوده است.

بر کسی پوشیده نیست که زیبایی نسبی است. اگر ساختاری برای شما عجیب به نظر می‌رسد، به این معنی نیست که سازنده سلیقه ضعیفی دارد. به گفته «رون آراد» معمار، طراح و هنرمند، آنچه که ما معماری زیبا می‌دانیم، ساختاری است که فرهنگ، زمینه، تاریخ شخصی، ذوق اکتسابی و مهم‌تر از همه ایده‌ها را در خود جا داده باشد. وقتی یک مشکل معماری با یک ایده حل می‌شود، آن ایده همیشه در ساختمان قابل مشاهده است. این ایده یک جلوه بصری دارد که زیبا است.

شاهکار معماری

مون سن-میشل، فرانسه

شاهکار معماری

قلعه اوساکا، ژاپن

چرخه زیبایی به این صورت پیش می‌رود: شوک، پذیرش، سپس جریان اصلی قبل از اینکه تبدیل به چیزی شود که باید علیه آن شورش کرد. سام جیکوب معمار دیگری است که می‌گوید:

وقتی مردم از کلمه زیبایی در طراحی استفاده می‌کنند، به دنبال پناهی در برابر همه مشکلات زندگی مدرن، همه تردیدها، ترس‌ها و چالش‌های آن هستند.

چشم‌نواز بودن تنها ویژگی معماری‌های بزرگ نیست. سازه‌ها یکی از اصلی‌ترین منابعی هستند که درباره فرهنگ‌های باستانی با ما صحبت می‌کنند. از طریق سازه‌ها می‌توانیم نگاهی اجمالی به وضعیت سازندگان و سایر افرادی که در آنجا زندگی می‌کنند، داشته باشیم. تمدن مصر باستان را در نظر بگیرید؛ ما اهرام، معابد و مجسمه ابوالهول را می‌بینیم و فورا می‌توانیم درک کنیم که در آن زمان چگونه به حاکمان و دین خود نگاه می‌کردند.

شاهکار معماری

کیوتو، ژاپن

شاهکار معماری

این مجسمه ۵۰ فوتی از یک زن بومی آمریکایی در داکوتای جنوبی با عنوان «وقار»

همچنین، رویدادهای بزرگ تاریخی مانند انقلاب صنعتی بر بسیاری از جنبه‌های زندگی تأثیر گذاشته است. تولد تولید انبوه آهن و فولاد روند ساخت‎‌وساز را تغییر داد و با به وجود آوردن امکان طراحی ساختارهای بزرگ‌تر و سبک‌تر، راه مدرنیسم را هموار کرد. همه انقلاب‌ها و تغییرات تاریخی بر نحوه‌ی دید و تفکر ما در مورد طراحی تأثیر می‌گذارند.

شاهکار معماری

فرودگاه جوئل چانگی، سنگاپور

شاهکار معماری

کلبه ۲۴ ساله «ویستریا»، این کلبه زیبا در ایرلند واقع شده است.

شاهکار معماری

دو خانه نیمه‌چوبی قرن هفدهمی در کوئدلینبورگ آلمان، یکی از بهترین شهرهای حفظ‌شده قرون وسطایی و رنسانس در اروپا که در طول جنگ جهانی دوم از آسیب بزرگ در امان ماند.

اگر مفاهیم طراحی چیزهای زیادی در مورد فرهنگ و محیط گذشته به ما می‌گوید، در مورد شیوه زندگی کنونی‌مان چه می‌گویند؟ در حال حاضر یکی از موضوعات بسیار مهم استفاده بهینه از منابع و ماندگاری بنا

است. اداره اطلاعات انرژی ایالات متحده اعلام کرد که ساختمان‌ها تقریبا ۴۰ درصد از انتشار سالانه CO2 جهانی را تولید می‌کنند. انتظار می‌رود تا سال ۲۰۶۰ مساحت مورداستفاده برای ساخت ساختمان‌ها دو برابر شود.

از آنجایی که جمعیت و سطح دریا همچنان در حال افزایش است، معماران باید خود را با آن سازگار کنند. معماری راه حل فقر، ازدحام بیش از حد و فرسودگی زمین است.

امروزه از معماران خواسته می‌شود که استفاده بهینه از منابع، ردپای کربن، قیمت و نوآوری را در بناهایشان در نظر بگیرند. چوب یکی از مصالح ساختمانی محبوب است. هزاران سال است که از چوب در بناها استفاده می‌شود. هنوز ساختمان‌هایی وجود دارد که قدمت آن‌ها به ۶,۰۰۰ سال قبل از میلاد برمی‌گردد. الوار یک ماده ارزان، سبک و آسان برای ساخت‌وساز است.

آینده معماری هر سال به راه حل های سازگار با محیط زیست و پایدار نزدیک‌تر و نزدیک‌تر می‌شود. الوار با ذخیره کربن به سیاره ما کمک می‌کند.

شاهکار معماری

ساختمان پارلمان مجارستان شماره ۱۱، بوداپست

شاهکار معماری

خانه درختی، سنگاپور

شاهکار معماری

کاسا باتلو، بارسلونا، اسپانیا

شاهکار معماری

پل رویی در چین

شاهکار معماری

صحنه عصر در برمن، آلمان

شاهکار معماری

قلعه‌ای در آلمان

شاهکار معماری

پناهگاه لاس لاخاس، کلومبیا

شاهکار معماری

خانه قورباغه در بیلسکو-بیالا، لهستان

شاهکار معماری

میخانه تولبوث، ادینبورگ

شاهکار معماری

خانه‌های چوبی در برگن، نروژ

شاهکار معماری

شهری در سواحل دیدنی دریاچه کومو، شمال ایتالیا

شاهکار معماری

باغ انگلیسی کوتون مانور، خانه‌ای روستایی قرن هفدهمی که در دهه ۱۹۲۰ گسترش یافت. کوتون، نورث همپتون شایر، انگلستان

شاهکار معماری

قلعه والزین روی صخره‌ای مشرف به رودخانه لسه. قلعه‌ای که ساخت آن در قرن سیزدهم آغاز شد و از آن زمان چندین بار بازسازی شد. نامور، والونیا، بلژیک

شاهکار معماری

دروازه قدیمی در ایرلند شمالی

شاهکار معماری

کنار هم قرار گرفتن معماری در منطقه تاریخی کلینتون هیل نیویورک که شامل ۱۰۶۳ ساختمان عمدتاً مسکونی است که بین دهه‌های ۱۸۴۰ و ۱۹۳۰ به سبک‌های معاصر و نوسازی محبوب در آن زمان ساخته شده‌اند.

شاهکار معماری

خانه سنگی در دهکده کوچک تیسینگتون، دربی‌شایر، انگلستان

شاهکار معماری

سان کارلو اله کواترو فونتانه، یک کلیسای کاتولیک در رم پایتخت ایتالیا

شاهکار معماری

حرم امام رضا، مشهد، ایران

شاهکار معماری

ترمینال گراند سنترال نیویورک در سال ۱۹۲۹. متاسفانه امروزه به دلیل ساخت ساختمان‌های بلند اطراف این بنا خورشید نمی‌تواند این چنین بتابد.

امروزه با توجه به سرعت رشد جمعیت و تغییر سبک زندگی، درخواست برای خانه‌های کوچک بسیار بیشتر از هر زمانی شده است. آینده معماری به سازه‌های کوچک و نقلی تعلق دارد.

طبق گفته شورای جهانی ساختمان سبز:

ساختمان سبز ساختمانی است که در طراحی، ساخت یا بهره‌برداری، اثرات منفی را کاهش داده یا از بین می‌برد و می‌تواند تأثیرات مثبتی بر اقلیم و محیط طبیعی ما ایجاد کند.

امید می‌رود که در آینده معماری از مصالح کم‌زباله و قابل استفاده مجدد، زندگی فشرده‌تر، سبزتر و متحرک‌تر استفاده کند.

شاهکار معماری

کلیسای سنت شاپل پاریس

شاهکار معماری

یک عصر برفی در دانشگاه آکسفورد

امیدواریم این قسمت از شاتر برایتان جذاب بوده باشید. نظر شما در مورد این تصاویر چیست؟ کدام معماری را بیشتر دوست داشتید؟ دیدگاه‌ خود را با ما و کاربران زومیت در میان بگذارید.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات