تصاویر منتخب مسابقه عکاس سال ۲۰۲۱ با سوژه سیب‌زمینی

چهارشنبه ۲۷ مرداد ۱۴۰۰ - ۱۳:۰۰
مطالعه 6 دقیقه
مؤسسان دومین دوره‌ی تنها مسابقه بین‌المللی عکاسی با سوژه سیب‌زمینی، تصویر برنده مسابقه «عکاس سیب‌زمینی سال ۲۰۲۱» و باقی برندگان را اعلام کردند.
تبلیغات

تصویری از یک سیب‌زمینی اثری از کوین اباش است که در سال ۲۰۱۶ به قیمت یک میلیون دلار به فروش رفت. این موضوع الهام‌بخش شکل‌گیری مسابقه بین‌المللی عکاسی با سوژه سیب‌زمینی شد که سود حاصل از آن به بنیاد خیریهی تراسل اهدا می‌شود. تراسل از شبکه سراسری بانک‌های مواد غذایی حمایت می‌کند و برای افرادی که در بریتانیا در فقر به سر می‌برند، غذا و پشتیبانی اضطراری فراهم می‌آورد.

پس از یک مسابقه موفق در سال ۲۰۲۰، سازمان‌دهندگان مسابقه بین‌المللی عکاسی با سوژه سیب‌زمینی یک بار دیگر از دوستداران سیب‌زمینی‌ خواستند به باغ‌ها و تره‌بارهای محلی خود بروند تا با استفاده از مهارت، خلاقیت و دوربین‌هایشان سیب‌زمینی را به سطوح هنری بالاتری برسانند. 

تصاویر ارسال‌شده از سیب‌زمینی‌ها توسط هیئت داوران بررسی و مورد قضاوت قرار گرفت و در نهایت، عنوان عکاس سیب‌زمینی سال ۲۰۲۱ به ویلیام راپ رسید و کلیر رابینز و جان گلاو به ترتیب مقام دوم و سوم را کسب کردند. ویلیام راپ به‌عنوان برنده سال یک دوربین فوجی‌فیلم X-T200، یک کیف ملزومات عکاسی Think Tank Advantage XT و یک سال اشتراک ویژه Photocrowd دریافت کرد. رابینز و گلاو مجموعه‌ای از لوازم جانبی دوربین، اشتراک Photocrowd و کارگاه‌های آموزشی دریافت کردند.

برنده اصلی 

عکاسی با سوژه سیب‌زمینی ۲۰۲۱
  • نام اثر: ماهی و چیپس
  • نام عکاس: ویلیام راپ

ویلیام راپ در مورد تصویر بالا می‌گوید:

این چالش از طرف دوستی بود که پس از گذراندن دوره‌های هنرستان، در نهایت به فروختن سیب‎‌زمینی مشغول شد.

یک عنصر فوق‌العاده و عجیب در این کار وجود دارد. ترکیب سبزی‌ها و حیوانات پرتره عجیبی از غذای روزمره‌ای که مصرف می‌کنیم، ایجاد کرده است. این واقعیت که تصویر با دوربین پولاروید و تنها با یک چراغ قوه گرفته شده، اعتبار زیادی برای مهارت عکاس به همراه آورده است. عنصری فوق‌العاده سورئال در این تصویر با ته‌رنگ‌ تیره وجود دارد که با ترکیب خلاقانه و طنزآلود، اثر را به زبان امروزی ما ترجمه کرده است. اثر فوق به طرز ماهرانه‌ای طراحی شده و به زیبایی با استفاده از تکنیک‌های آنالوگ کنار هم قرار گرفته است.

مقام دوم

عکاسی با سوژه سیب‌زمینی ۲۰۲۱
  • نام اثر: سیب‌زمینی گران‌بها
  • نام عکاس: کلیر رابینز

جین در اواخر دهه ۹۰ زندگی‌اش به سر می‌برد. او چهار فرزند خود را بزرگ کرده و اکنون شاهد رشد نوه‌هایی است که بسیار با او گرم و نزدیک هستند. جین بیشتر عمرش را برای خانواده‌ غذا پخته و از آن‌ها مراقبت کرده است. او که عاشق غذاهای مغذی سنتی است، می‌گوید همان‌طور که سفره‌ی آن‌ها بزرگ می‌شده، سیب‌زمینی یک غذای لذیذ، مغذی و همیشگی در این میان بوده است. در طول عمر جین بسیاری از چیزها  تغییر کرده‌اند؛ اما سیب‌زمینی همیشه جایگاه خود را حفظ کرده است.

مقام سوم

عکاسی با سوژه سیب‌زمینی ۲۰۲۱
  • نام اثر: دست‌هایی که سیب‌زمینی‌های جوان را در بر گرفته‌اند
  • نام عکاس: جان گلاور

تصویر بالا یک عکس ساده از دستانی است که با غرور سیب‌زمینی‌های جوان و ارگانیکی که به‌تازگی از باغچه خانه جمع‌آوری شده‌اند، در بر گرفته‌اند.

مقام چهارم

عکاسی با سوژه سیب‌زمینی ۲۰۲۱
  • نام اثر: گردنبند سیب‌زمینی
  • نام عکاس: کلیر رابینز
کشف انواع و اقسام تغییراتی که به کمک آن‌ها می‌توان دوباره یک پرتره را بازآفرینی کرد.

این پرتره در نوع خود زیبا است و عکاس با طنازی، گردنبند سیب‌زمینی را به عکس اضافه کرده. برخی افسانه‌های قدیمی می‌گویند مردم در گذشته برای درمان تب و سرماخوردگی از گردنبند سیب‌زمینی استفاده می‌کردند. چیزی که در مورد پرتره بالا ذهن را درگیر می‌کند، این است که آیا عکاس قصد بازی با این افسانه داشته یا این فقط یک اتفاق جالب است؟

مقام پنجم

عکاسی با سوژه سیب‌زمینی ۲۰۲۱
  • نام اثر: کچاپ سیب‌زمینی
  • نام عکاس: استیو کاپلین

مقام ششم

عکاسی با سوژه سیب‌زمینی ۲۰۲۱
  • نام اثر: سیب‌زمینی در حرکت
  • نام عکاس: اسپادوایت

عکاسی از سیب‌زمینی در فواصل یک میلی‌ثانیه، نشان می‌دهد که آن‌ها همیشه در حال انجام حرکات آشفته و بی‌نظم هستند.

مقام هفتم

عکاسی با سوژه سیب‌زمینی ۲۰۲۱
  • نام اثر: سیب‌زمینی جیغ‌کشان
  • نام عکاس: ارین ماری

این تصویر با استفاده از پوست سیب‌زمینی آغشته به رنگ آکریلیک و سیب‌زمینی حکاکی‌شده برای صورت ایجاد شده است.

نظر یکی از داوران مسابقه در مورد تصویر بالا این بود که این تصویر توانسته است به‌خوبی با ضربه‌های قلم‌مو، بستر نقاشی جیغ اثر ادوارد مونک را تداعی کند و صورت سیب‌زمینی‌ نیز کیفیت و شکل موردنظر را به‌خوبی نشان داده است. این داور دوست داشت ارین ماری (هنرمند اثر فوق) تصاویر بیشتری از این قبیل را در قالب یک مجموعه به نمایش بگذارد.

امی داگرون از دیگر داوران این مسابقه می‌گوید:

ترکیبی فوق‌العاده و بسیار خلاقانه از عکاسی، مجسمه‌سازی و نقاشی. بدیهی است که زمان، تلاش و مهارت زیادی برای این کار صرف شده و قطعاً همه آن‌ها نتیجه داده است.

مقام هشتم

عکاسی با سوژه سیب‌زمینی ۲۰۲۱
  • نام اثر: بازار محلی هند
  • نام عکاس: ران بون

مقام نهم

عکاسی با سوژه سیب‌زمینی ۲۰۲۱
  • نام اثر: رشد 
  • نام عکاس: نایجل سامرتون

یک تصویر ساده و زیبا از جوانه‌های سیب‌زمینی.

مقام دهم

عکاسی با سوژه سیب‌زمینی ۲۰۲۱
  • نام اثر: در زیر آب
  • نام عکاس: کشو
تجربه عکاسی از سیب‌زمینی در زیر آب من را به یاد جنینی می‌اندازد که به بند ناف متصل شده است.

یکی از داوران در مورد عکس کشو می‌‌گوید:

من عاشق ارتباطی هستم که بین سیب‌زمینی و بند ناف وجود دارد؛ شباهت یک سیب‌زمینی درحالی‌که سیب‌زمینی‌های جدیدی از آن رشد می‌کنند به نحوه شکل‌گیری زندگی جدید در انسان! در کتاب «تغذیه مردم؛ سیاست سیب‌زمینی»، ربکا ارل ادعا می‌کند که سیب‌زمینی و مردم به‌طور یکسان از زمین تاریک متولد می‌شوند و درنهایت به آن بازمی‌گردند. من فکر می‌کنم این موضوع که ما چقدر شبیه طبیعت و غذایی هستیم که می‌خوریم به زیبایی در این تصویر نشان داده شده است.

امیدواریم از این قسمت شاتر لذت برده باشید. دیدگاه شما در مورد این دوره از مسابقه عکاسی با سوژه سیب‌زمینی چیست؟ نظرات خود را با ما و کاربران زومیت در میان بگذارید.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات