۳۰ تصویر بی‌نظیر از فینالیست‌های مسابقه عکاسی سفر نشنال جئوگرافیک

پنج‌شنبه ۲۱ مرداد ۱۴۰۰ - ۰۹:۰۰
مطالعه 16 دقیقه
در این مقاله، ۳۰ تصویر برتر مسابقه عکاسی سفر نشنال جئوگرافیک سال ۲۰۱۹ جمع‌‌آوری و به نمایش گذاشته شده است.
تبلیغات

هرساله نشنال جئوگرافیک درهای خلاقانه خود را برای برجسته کردن عکاسان حرفه‌ای بااستعداد از سراسر جهان از طریق مسابقه عکاسی National Geographic Travel و موارد مشابه باز می‌کند. این مسابقه از هنرمندان دعوت می‌کند به نشنال جئوگرافیک کمک کنند تا از طریق عکس‌های سفر آن‌ها، جهان را کشف و تجربه کند. تصاویر بسیار زیبایی از این مسابقه در سال ۲۰۱۹ منتشر شده است که چشم هر بیننده‌ای را نوازش می‌کنند. زمان ارسال تصاویر به مسابقه National Geographic Travel در تاریخ ۳ می به پایان رسید و هر کدام از آثار ارسالی، لحظه‌های خیره‌کننده‌ای از دنیای هیجان‌انگیزی که در آن زندگی می‌کنیم نشان می‌دهد.

 به گزارش Bored Panda، این تصاویر به سه دسته تقسیم می‌شوند: طبیعت، شهرها و مردم. هر کدام از آثار ارسالی توسط هنرمندان داستانی از یک مکان تعریف می‌کند، دنیای طبیعی را به ما نشان می‌دهد یا دیدگاه‌های مردم سراسر جهان را به اشتراک می‌گذارد. در این مقاله می‌توانید آثار ارسالی برتر مسابقه عکاسی سفر نشنال جئوگرافیک را مشاهده کنید. برنده جایزه بزرگ این مسابقه ۷۵۰۰ دلار دریافت می‌کند. جوایز دسته‌های جداگانه برای نفرات اول تا سوم به ترتیب ۲۵۰۰، ۱۵۰۰ و ۷۵۰ دلار است.

طبیعت

قله کوه یخ (Tip Of The Iceberg) اثر دیوید ادگار

تصاویر برتر مسابقه عکاسی سفر نشنال جئوگرافیک
این عکس را از یک نهنگ گوژپشت نوجوان در اقیانوس آرام جنوبی، چند مایلی ساحل تونگاتاپوی تونگا گرفتم. با قرار دادن نیمی از دوربینم در آب و نیمی دیگر خارج از آن موفق به ثبت چنین تصویری شدم. این نهنگ بازیگوش دقیقاً به سمت من آمد و مستقیماً در چشمان من نگاه کرد؛ درحالی‌که نوک پوزه او در زیر آفتاب بعد از ظهر برق می‌زد. اگر با دقت به تصویر نگاه کنید می‌توانید لونی، کاپیتان متخصص ما را مشاهده کنید که از داخل قایق غواصی در حال ثبت کردن عکسی از این برخورد خارق‌العاده است.

طبیعت

مادرانه (Motherhood) اثر سونالینی ختراپال

تصاویر برتر مسابقه عکاسی سفر نشنال جئوگرافیک
خوش‌شانس بودیم که توله‌شیر تازه متولدشده‌ای را در دشت ماسای مارای کنیا پیدا کردیم. مادر بسیار مراقب توله خود بود و اغلب آن را در پشت بوته و دور از شکارچیان پنهان می‌کرد. در این عکس، هنگامی که توله ناآگاهانه بسیار نزدیک یک صخره راه می‌رفت، شیر مادر به‌سرعت سعی کرد آن را از قسمت سر بگیرد تا از سقوط در امان بماند. به نظر می‌رسد خطرناک باشد؛ اما این که ماده‌شیر توله را برداشته و به مکانی امن می‌برد، کاری مهربانانه‌ و دوست‌داشتنی است.

شهرها

راه شیری از بتکده چوریتو (Milky Way From Chureito Pagoda) اثر یوکیهیتو اونو

تصاویر برتر مسابقه عکاسی سفر نشنال جئوگرافیک
زمانی که شکوفه‌های گیلاس در بتکده چوریتو شکوفا شد، می‌توانستم راه شیری را ببینم. همین مسئله باعث شد بتوانم از منظره کمیابی عکس بگیرم.

طبیعت

توله‌خرس‌های قطبی (Polar Bear Cubs) اثر میشل تئال

تصاویر برتر مسابقه عکاسی سفر نشنال جئوگرافیک
من یک کشتی یخ‌شکن را در امتداد دریای بوفورت در کاکتوویک آلاسکا سوار شدم تا تصویری از این دو توله که در برف بازی می‌کردند بگیرم. خوش‌شانس بودم که این لحظه را در میان بسیاری از موارد دیگر ثبت کردم. عکاسی از خرس‌ها در برف و در این فاصله نزدیک مشکل است؛ زیرا هنگامی که آب یخ می‌زند، فصل قایق‌های کوچک به پایان می‌رسد. اگر زودتر بروید، تنها می‌توانید از خرس‌های قطبی روی گل و لای عکس‌برداری کنید.

شهرها

گلیتز و گریت (Glitz And Grit) اثر گونچالو لوبو پینهیرو

تصاویر برتر مسابقه عکاسی سفر نشنال جئوگرافیک
محله‌های قدیمی با هتل پرزرق‌وبرق گرند لیسبوآ که در ماکائو است، تضاد دارند.

مردم

لویاتان (Leviathan) اثر اریک سیدنر

تصاویر برتر مسابقه عکاسی سفر نشنال جئوگرافیک
شیاپو یک تپه‌ گلی بزرگ در فوجیان چین است. این منطقه که به خاطر دسته‌های بامبویی که تا افق کشیده شده‌اند و برای آویزان و خشک کردن جلبک‌های دریایی استفاده می‌شوند معروف شده، روش‌های سنتی زندگی ساحلی را حفظ کرده است. پس از بازدید از یک جنگل باستانی، در جاده‌های روستایی به سمت بزرگراه گم شدیم. به‌طور تصادفی از پنجره سمت شاگرد بیرون را نگاه کردم و این تورهای عظیم را دیدم که در باد مانند شاخک‌های شناوری هستند که به قایقران چنگ می‌زنند. پارک کردم، از یک زمین گل‌آلود پایین رفتم و عکس گرفتم.

طبیعت

نمای نزدیک پلیکان دالمتیا (Close Up Of The Dalmatian Pelican) اثر دامیلیس منصور

تصاویر برتر مسابقه عکاسی سفر نشنال جئوگرافیک
در سفر اخیرم به دریاچه کرکینی یونان، با پلیکان دالماتین از نزدیک آشنا شدم. این پرندگان که بزرگ‌ترین گونه پلیکان در جهان شناخته می‌شوند، شگفت‌انگیز هستند؛ مخصوصا در زمستان که رنگ‌های قرمز و نارنجی آن‌ها باعث روشن‌تر شدن عکس می‌شود.

 طبیعت

بگذار آتش سرازیر شود (Let The Fire Fall) اثر دانیل یی

تصاویر برتر مسابقه عکاسی سفر نشنال جئوگرافیک
«آبشار آتش» معروف پارک ملی یوسمیتی یک پدیده طبیعی است که وقتی آبشار Horsetail به دلیل زاویه برخورد نور خورشید به آب، نارنجی می‌درخشد به وجود می‌آید و تنها در زمان و شرایط خاص آب‌وهوایی رخ می‌دهد. برخی از آبشار‌های آتش به رنگ زرد دیده می‌شوند؛ درحالی‌که برخی دیگر مانند آتش سوزان می‌درخشند. من خوش‌شانس بودم که شاهد مورد دوم همراه با بادهای شدیدی بودم که منظره‌ای دیدنی برای تماشا ایجاد می‌کرد. برای ثبت این تصویر از کوه برفی به اندازه زیادی دور شدم و عکس را گرفتم.

طبیعت

دره رؤیاها (Valley Of Dreams) اثر گوکول کاناگاراجه

تصاویر برتر مسابقه عکاسی سفر نشنال جئوگرافیک
غروب علفزارهای آلپ در دولومیت ایتالیا. برای غروب آفتاب مجبور شدم ۵ کیلومتر از سربالایی هتل فاصله بگیرم؛ زیرا در آخرین لحظه متوجه شدم بازدیدکنندگان اجازه رانندگی در این منطقه حفاظتی ندارند؛ اما ارزشش را داشت.

طبیعت

عجیب (The Odd One) اثر تیهومیر تریککوف

تصاویر برتر مسابقه عکاسی سفر نشنال جئوگرافیک
برخی از مکا‌ن‌ها مانند پارک ملی ال رزاریو در مکزیک، احساس تواضع، سپاسگزاری از زندگی و زیبایی طبیعت را به شما القا و مانند یک ماشین زمان، کودک درون شما را بیدار می‌کنند. چندین عکس ثبت کردم؛ اما بعد از مدتی متوجه شدم بهترین تصاویر را نمی‌توان ثبت کرد بلکه باید در قلب خود نگه داشت. دوربینم را کنار گذاشتم، نشستم و به آرامی و بی‌سروصدا به بالا نگاه کردم. این گونه پروانه در میچوآکان گرد هم می‌آیند تا ماه‌های سرد بین نوامبر و مارس را سپری کنند. برخی از آن‌ها از کانادا تمام این مسیر را می‌آیند.

طبیعت

رؤیا (The Dream) اثر نوین سریکانتاچاری

تصاویر برتر مسابقه عکاسی سفر نشنال جئوگرافیک
صبح آرامی در منطقه حفاظتی Nagarahole Tiger Reserve بود. خورشید در حال بالا آمدن بود و مه شب گذشته داشت از بین می‌رفت. در حین رانندگی در جنگل، این پلنگ زیبا را دیدیم که روی درخت مورد علاقه‌اش نشسته بود. از وقتی عکاسی از حیات وحش را شروع کردم، می‌خواستم از یک پلنگ روی درخت عکس بگیرم. پیدا کردن سوژه این تصویر بیش از سه سال طول کشید. من همه چیز را در مورد این تصویر دوست دارم؛ یک پلنگ سرگردان، یک درخت زیبا با گل‌های سفید، نور ملایم خورشید، همه چیز برای ثبت چنین تصویری آماده بود.

طبیعت

پاچیدرم آفیر (Pachyderm Afire) اثر گرگ دیویسون

تصاویر برتر مسابقه عکاسی سفر نشنال جئوگرافیک
فیل مادر دوست نداشت جیپ ما آنقدر به او نزدیک شود؛ بنابراین هنگام غروب آفتاب کمی خاک و گردوغبار به هوا بلند کرد.

مردم

ما با هم سواری می‌کنیم (We Ride Together) اثر تیهومیر تریککوف

تصاویر برتر مسابقه عکاسی سفر نشنال جئوگرافیک
شرکت‌کنندگان در جشنواره سالانه عقاب طلایی، مهارت‌های خود را به نمایش می‌گذارند. این جشنواره در مغولستان غربی برگزار می‌شود. شکارچیان عقاب میراث قزاقستانی خود را جشن می‌گیرند و برای صید حیوانات کوچک مانند خرگوش و روباه رقابت می‌کنند. هزاران سال است که شکار عقاب در آسیای میانه انجام می‌شود؛ اما امروزه فقط در فرهنگ قزاقستان که سنت‌ها هنوز زنده هستند، می‌توان چنین مراسمی را مشاهده کرد.

طبیعت

مچ‌گیری هنگام عمل (Caught In The Act) اثر میشل تئال

تصاویر برتر مسابقه عکاسی سفر نشنال جئوگرافیک
هنگام انجام سافاری در مارا، این مردان ماسایی قصد داشتند برای ما رقص صبحگاهی انجام بدهند؛ اما دیدم قبل از این کار، یکی از آن‌ها با تلفن هوشمند خود سلفی می‌گرفت. به نظر می‌رسد فناوری به همه مکان‌های جهان حمله کرده است.

طبیعت

اهمیت ذخایر دریایی (The Importance Of Marine Reserves) اثر ریچل استوارت

تصاویر برتر مسابقه عکاسی سفر نشنال جئوگرافیک
هنگامی که بهترین دوست من از بالا و من از بیرون یک غار دریایی عکس می‌گرفتیم، او توسط یک گروه ماهی مائو مائو آبی احاطه شده بود. ما در ماه آوریل ۲۰۱۹ به اندازه کافی خوش‌شانس بودیم که از این مکان در سواحل شرقی نیوزلند دیدن کنیم. با غارهای متعدد، تونل‌ها و حیوانات آبزی فراوان، منطقه دریایی Poor Knights پناهگاه بسیاری از گونه‌های زیر آب است. این مکان همچنین برای غواصان محبوب است. عکس من یادآور این مسئله است که باید بیشتر از اقیانوس‌ها محافظت کنیم.

طبیعت

مهاجرت بزرگ کَل یالدار (Great Migration Of Wildebeest) اثر پنی هیگی

تصاویر برتر مسابقه عکاسی سفر نشنال جئوگرافیک
کَل یالداری که در حال مهاجرت است، به داخل رودخانه می‌پرد و دیوانه‌وار سعی می‌کند به ساحل آن طرف آب برسد. بسیاری از مسافران زنده می‌مانند؛ اما برخی از آن‌ها توسط تمساح‌ها خورده می‌شوند.

طبیعت

شاخه زمستانی (Winter Branch) اثر آنا اونشی

تصاویر برتر مسابقه عکاسی سفر نشنال جئوگرافیک
کوه زمستانی. برگ‌ها مرده بودند و برف می‌بارید. شاخه‌ها و تضاد برف، بسیار تأثیرگذار و هنری بود.

طبیعت

صعود (Ascend) اثر جیمز وودیکا

تصاویر برتر مسابقه عکاسی سفر نشنال جئوگرافیک
یک لاک‌پشت دریایی در نزدیکی جزیره هران برای نفس کشیدن به سطح نزدیک می‌شود.

طبیعت

خسته (Exhausted) اثر تیلور آلبرایت

تصاویر برتر مسابقه عکاسی سفر نشنال جئوگرافیک
روز در زمستان بسیار کوتاه‌تر است و ارتفاعات مختلف در پارک ملی یلواستون غروب‌های زودهنگامی دارند. با پایان غروب و کاهش دما، گله‌ای از بوفالوهای آمریکایی به دنبال غذای بعدی خود از تپه‌ای یخ‌زده بالا رفتند. همان‌طور که شاهد رفتن تک‌تک آن‌ها بودم، یکی از بوفالوها لحظه‌ای مکث کرد و سر خود را به سمت من برگرداند. سپس نفس کشید و هنگام بازدم بخار غلیظی درست کرد و در نهایت به راه خود ادامه داد، با باقی اعضای گروه همراه شد و رفت.

شهرها

تاج محل (Taj Mahal) اثر راینر والدر

تصاویر برتر مسابقه عکاسی سفر نشنال جئوگرافیک
چگونه می‌توان یکی از نمادین‌ترین و عکاسی‌شده‌ترین مکان‌های هند را عکاسی کرد و هنوز هم اثری خاص ساخت؟ صبح زود به آنجا رفتم و در نیزار آن سوی رودخانه یامونا اتراق کردم و در جست‌وجوی نقطه‌ای بودم که بتوانم فقط تاج محل را در آن مشاهده کنم. قصد نداشتم تمام عظمت آن را آشکار شود؛ بلکه به دنبال حالتی مرموز و ناشناخته برای نشان دادن زیبایی خیره‌کننده آن بودم. البته یک مار پیتون غول‌پیکر نیز باید می‌فهمید که من در محل زندگی‌اش چه می‌کنم.

شهرها

پترا با نور شمع (Petra By Candlelight) اثر انریکو پسکانتینی

تصاویر برتر مسابقه عکاسی سفر نشنال جئوگرافیک
پترا یک شهر ۲۰۰۰ ساله است که در صخره‌های اردن قرار دارد و یکی از زیباترین‌ها در نوع خود محسوب می‌شود. زمانی دروازه‌ای در جاده ابریشم بود و اکنون یکی از عجایب هفت‌گانه جهان است. بهترین تجربه دیدن این مکان، پیاده‌روی دره‌ای است که شب‌ها به شهر صورتی منتهی می‌شود؛ درست مانند تجار و بازرگانان قدیمی. در تاریکی، این مکان با صدها شمع روشن دیده می‌شود. این یکی از نزدیک‌ترین اتفاقات به سفر در زمان است و واقعاً یک تجربه فراموش‌نشدنی در طول زندگی محسوب می‌شود.

طبیعت

آبشار سوگی نو تاکی (Sogi-No-Taki Waterfall) اثر وایژونگ دنگ

تصاویر برتر مسابقه عکاسی سفر نشنال جئوگرافیک
در این روز، درجه حرارت به زیر نقطه انجماد کاهش یافته بود. در ابتدا از پوشیده شدن کل آن محل از مه غلیظ قبل از سحر ناامید شدم. درحالی‌که مناظر اصلی را با یک لنز اولترا واید انگل گرفته بودم، در این محل لنز ۸۵ میلی‌متری را برای قاب‌بندی عکس انتخاب کردم. خورشید با طلوع خود (خارج از قاب در سمت راست)، آبشارها را به زیبایی روشن کرد و مقداری از مه را از بین برد. تصویر نهایی با پلاریزر دایره‌ای و دوربین روی سه‌پایه گرفته شده است.

شهرها

طلوع آفتاب در پشت تاج محل (Sunrise Behind The Taj Mahal) اثر جان او

تصاویر برتر مسابقه عکاسی سفر نشنال جئوگرافیک
در این عکس که از ضلع شمالی رودخانه یامونا گرفته شده، خورشید در پشت تاج محل طلوع کرده است. این مکان به منظور ادای احترام به ممتاز محل در آگرا ساخته شد و ساخت آن تقریبا ۲۰ سال به طول انجامید. محوطه این ساختمان کاملاً آرامش‌بخش است که در کنار شلوغی زندگی هندی‌ها تضاد زیبایی محسوب می‌شود.

شهرها

پیکان نوتردام (La Flèche De Notre Dame) اثر فلورنت سرفاتی

تصاویر برتر مسابقه عکاسی سفر نشنال جئوگرافیک
پیکان نوتردام: پیکان شعله‌ور روی بخش زیرین بنا سقوط کرده باعث ایجاد انفجار شده است.

طبیعت

گدازه زیر دود (Lava Under Plumes Of Smoke) اثر مایکل پریا

تصاویر برتر مسابقه عکاسی سفر نشنال جئوگرافیک
در این تصویر، گدازه‌های فوران Kilauea هنگام ورود به اقیانوس دیده می‌شود و جزیره تازه ایجادشده در زیر را نشان می‌دهد.

مردم

سرزمین یخ‌زده؟ (?Frozen Land) اثر الساندرا منیکونزی

تصاویر برتر مسابقه عکاسی سفر نشنال جئوگرافیک
در زمستان سال ۲۰۱۹، دریاچه زیبای خوووسگول در مغولستان که توسط مردم محلی «مروارید آبی تیره» نامیده می‌شود، نشانه‌هایی از تغییر آب‌و‌هوا نشان می‌داد. سطح یخ‌زده سریع‌تر از حد معمول ذوب می‌شد و یخ خیلی ضخیم نبود. صداهای ایجادشده از نازک شدن یخ‌ها (مانند ترک خوردن و لرزیدن) ترسناک بودند؛ اما مردم محلی هنوز از این بخش به‌عنوان مسیر عبور خود از روی یخ استفاده می‌کنند.

طبیعت

گردهمایی کوکری (Gathering Of Kukeri) اثر کریستین تیلور

تصاویر برتر مسابقه عکاسی سفر نشنال جئوگرافیک
با غروب آفتاب، گروهی از کوکرهای بلغاری روی تپه‌ای بالای روستای خود جمع شدند. این جشن باستانی پگان هنوز در روستاهای بلغارستان برگزار می‌شود و همه اعضای جامعه در آن شرکت می‌کنند.

شهرها

ادبیات نمایشی (Dramatic Literature) اثر توماس مارتین مک شین

تصاویر برتر مسابقه عکاسی سفر نشنال جئوگرافیک
یک سالن نمایش تئاتر متروکه به‌عنوان یک کتابفروشی شلوغ جان دوباره‌ای گرفته است. این نمونه‌ای الهام‌بخش از توسعه شهری است که درست انجام شده و نتیجه فوق‌العاده‌ای داشته است. این کتابفروشی در اعماق شهر داخلی بوینس آیرس واقع شده و اکنون مکانی محبوب برای استراحت، نوشیدن قهوه، ورق زدن کتاب‌های مختلف و بدون تردید یکی از زیباترین کتابفروشی‌های جهان است.

شهرها

تراکم شربرت - برج بلوک (Sherbert Density - The Block Tower) اثر توبی هریمن

تصاویر برتر مسابقه عکاسی سفر نشنال جئوگرافیک
هنگ کنگ یکی از پرجمعیت‌ترین مناطق جهان  است و تراکم کلی آن در حدود ۶۳۰۰ نفر در کیلومتر مربع برآورد شده. نمی‌خواهم بگویم می‌توانم در اینجا زندگی کنم؛ اما من عاشق رنگ‌هایی هستم که در طرح‌های اصلی ژاپنی وجود دارد.

طبیعت

پس از این چه خواهد شد؟ (What Will Happen Next?) اثر ریتا کلوگه

تصاویر برتر مسابقه عکاسی سفر نشنال جئوگرافیک
در آخرین روز حضورم در قطب جنوب، آخرین آپدیت ویدئویی خود را منتشر کردم، آنچه انتظارش را می‌کشیدم، شنیدم و آنچه قرار بود بیاید، ثبت کردم. فوک پلنگی در حال خوردن یک پنگوئن بود. من در یک لباس غواصی ۷ میلی‌متری بودم تا انعطاف بیشتری برای تغییر سریع موقعیت داشته باشم. یک برخورد عادی با این حیوانات زیر آب ۲۰ دقیقه یا بیشتر طول می‌کشد و من بعد از آن خیلی سردم نمی‌شود؛ اما آن روز متفاوت بود؛ زیرا ما با سه فک پلنگی مختلف شنا کردیم. از اینکه با تیمم به این حیوانات نزدیک بودم احساس امنیت می‌کردم. حس شگفت‌انگیزی داشت.

نظر شما همراهان زومیت درباره تصاویر منتخب این مسابقه چیست؟ کدام اثر را بیشتر دوست داشتید؟

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات